معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور:

راهبرد جدید دولت باید تولید روایت بجای انتشار اخبار سنتی باشد/ایسنا همواره کلیشه شکن بوده

معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور گفت: دیگر خبر نمی تواند از انتشار روایت ها پشتیبانی کند و باید نهاد جدید صورت بندی شود که بتواند تولید روایت کند و باید دید ما چقدر مجهز هستیم و چقدر روایت‌ها را می‌شناسیم.

حامد ملک زاده در گردهمایی سالانه سردبیران ایسنای کشور در تهران خطاب به سردبیران دفاتر استانی ایسنا با ذکر این نکته شیرین که زیره به کرمان بردن است اگر درباره اهمیت رسانه در جمع رسانه ای ها در استانها سخن گفت، خاطرنشان کرد: خوشحالم‌ که در جمع آگاه و تند و تیز رسانه ای حضور دارم‌.

وی با اشاره به اینکه ایسنا بین همه خبرگزاری ها، نگین انگشتری است و با فراوانی حضورشان در شبکه های اجتماعی و انتشار و روایت وقایع توانسته با زیرکی از کلیشه جدا شود و وصف نو شوندگی داشته باشد؛ افزود: این موضوع فارغ از دولت هاست و این روحیه به خاطر خاستگاهش که همانا جریان دانشجویی است، می باشد.

معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایسنا، حلقه مبارک جریان خارج از کلیشه ها و نوشوندگی است، ادامه داد: ایسنا آرام آرام به سمت تغییر نسل پیش می رود و وقت نوشوندگی ایسنا پس از ۲۰ تا ۳۰ سال کار است.

ملک زاده ادامه داد: ایسنا به تیزی عادت کرده و حال وقت طرح این پرسش است که آیا نسل بعد هم همین گونه هستند، امیدواریم این روحیه به جانشین های شما و نسل های آینده منتقل شود که اگر نشود، خبر زرد جای اطلاع رسانی را خواهد گرفت.

معاون فرهنگی اجتماعی معاول اول رئیس جمهور با بیان اینکه معتقد به رخ دادن تحول در محیط رسانه است، گفت: در میانه تولد قرار داریم و در دهه آینده با شیفت پارادایم رسانه مواجهیم و اگر کنشگران رسانه ای، آن را به درستی نشناسند از زمانه عقب می مانند. به عبارتی دیگر ایسنای آینده، اگر نتواند خودش را با شیفت پارادایم تطبیق بدهد و بر اساس مبنا ارتقاء نیابد، فرزند زمانه خود نخواهد بود.

وی با تشریح تحولات صورت گرفته در دنیای سیاست و رسانه ها در دنیا عنوان کرد: در دهه های گذشته تقریبا پسا فروپاشی بلوک شرق یک آسودگی خیال در محیط تمدنی رقیب را رقم زد که این آسودگی،  آن را به سمت خلق محیط جدید رسانه آورد و از حدود سال ۱۸۹۰ میلادی،  تمدن غرب وارد محیط جدید رسانه شده است.

وی تاکید کرد: ما یک تمدن بی رقیب هستیم و وظیفه مان بسط آن است.

ملک زاده معتقد است باید بتوان محیط رسانه را جذاب کرد تا بقیه به آن بپیوندند؛ از حدود سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد جنگهای بزرگی در دنیا رخ داده است که اگر نتوانیم به عنوان جریان رسانه به تبعیت روایت گری کنیم نمی تونیم انرژی بگیریم و حاکمیت کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رییس جمهور بیان کرد: بعد رسانه باید اینگونه باشد که همه به ما حس احترام داشته باشند و با ما همکاری کنند.

ملک زاده در ادامه مطرح کرد که از شروع قرن جدید، غربی ها روی سربی خود را به شرق نشان دادند و دقت شود،در جنگ عراق و افغانستان، بزرگترین گردان های جنگ را چه کسانی تشکیل داده اند؟ این جنگ رسانه ای بود که در خط مقدم، حضور داشت و مفهوم مشترک همگی آنها، خبر بود  و فشار خبری را اصل قرار داده بودند.

معاون فرهنگی اجتماعی معاول اول رئیس جمهور همچنین گریزی به وضعیت فعالیت خبرگزاری ها از دهه ۸۰ تا ۹۴ زد و گفت: در این دوره ما با رشد قارچ گونه خبرگزاری ها در کشور مواجه بودیم که سبب شد بخشی از  کیفیت کار تحت شعاع قرار گیرد.

وی پیشنهاداتی هم به اهالی رسانه داشت که رسانه جذاب و زیبا، در محیط خبر به بازسازی می پردازد و خبر را پرفشار و جذاب ارایه می دهد و ما در میانه تغییر بنیادین هستیم.

وی تصریح کرد: دوره خبر و خبرگزاری و رسانه و خبرپراکنی در حال گذر است و اگر ما نتوانیم خودمان را با محیط جدید بازنمایی کنیم حتما به تاریخ خواهیم پیوست.


ملک زاده ادامه داد: تغییر در یک جمله جای خودش را به مفهوم دیگری می دهد و آن مفهوم عبارت از روایت است؛ روایت را باید با مفهوم‌ جدید، هدایت و مدیریت کنیم و دوست داریم این کار را انجام دهیم.

وی در بیان‌ تفاوت استوری با روایت، تشریح کرد: استوری داستان بی هدف است و روایت داستان با هدف است و درون خودش سازه دارد. ما با مفهوم جدیدی به نام روایت و نه خبر مواجه هستیم چرا که دیگر خبر نمی‌تواند از انتشار روایت ها پشتیبانی کند و باید نهاد جدید صورت بندی شود که بتواند تولید روایت کند و باید دید ما چقدر مجهز هستیم و چقدر روایت ها را می شناسیم.

به گفته ملک زاده، روایت، پایداری خیلی بیشتری نسبت به خبر دارد و داستان سال گذشته ایران، داستان عقب ماندن از یک روایت بود و ما در خلق کردن روایت سال گذشته باختیم بگونه ای که شاید به ظاهر موضوع جمع شد اما نتوانستیم تصویر و روایت را خلق کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور اشاره ای هم به وضعیت اداره مملکت در آغاز تحویل گرفته شدن از دولت قبل کرد و تصریح کرد: در تابستان ۱۴۰۰ ما دولتی تحویل گرفتیم که کلیشه ای ترین تصویر ممکن دولت، خالی از هر منظر بود؛ از جمله آنکه ارتباطات منطقه ای در وضعیت نامناسب و خزانه خالی بود.

وی ادامه داد: دولت کار را با فروش ۹۴۰ هزار بشکه نفت و تورم حدود  ۵۳ درصدی اغاز کرد. همچنین در سال ۱۴۰۱ سه اتفاق افتاد؛ اول جنگ اوکراین به وقوع پیوست که سبب شد میانگین تورم‌ جهانی حدود ۴ درصد بالاتر رود و دوم حذف ارز ترجیحی بود که چاره ای برای آن نداشیم، سوم وقوع اتفاق اجتماعی در کشور بود.

وی اضافه کرد: ما درگیر انتشار خبرهای انقطاعی از دولت بودیم که هر دو جبهه رقیب حواسشون نبود که یک رقیب مشترک داشتند؛ ما در این میان، روایت رقیب مشترک را ندیدیم که باعث شد روایت این رقیب در سه چهار ماه غالب شود. همین شد که در واقع نتوانستیم از طبقه اجتماعی در حال گذار  روایت خلق کنیم بنابراین پله اول را باختیم چون روایت کردن را بلد نبودیم.

وی، یادی شیرین از پیغمبر اکرم(ص) و حدیث گوهربارش کرد که مضمونش این است: "نقد گل است و هدیه" و ادامه داد: اگر بتوانیم این آینه تمام نما را جلوی خود بگذاریم خیلی از کارها درست می شود.

وی، حضور دکتر محمد مهدی خیرجو در ایسنا را نوید بخش روزهای بهتر برای ایسنا دانست و معتقد است که با ارتباط ویژه ای که وی با دستگاه های محلی و روابط عمومی ها دارد، سبب شود این خبرگزاری شأنیت ویژه ای در حاکمیت ملی داشته باشد.

وی نوید روزهای خوش را در ارتباط با اطلاع رسانی مجموعه دولت در استانها داد و تاکید کرد: مطمئن باشید آینده خبرگزاری ها در  روایت گری ها با کمک حاکمیت محلی آسان تر می شود.

وی در آخر این نکته را هم اضافه کرد که نوع تولید خبر در ایسنا با سایر خبرگزاری ها متفاوت است چرا که خلاف عادت ها به تولید اخبار می پردازد و با وجود مشکلات در خلق اخبار و عادت های جدید پیشرو است.

گردهمایی دو روزه ایسنایی های سراسر کشور با حضور مدیران و سردبیران خبری امروز ۲۲ تیرماه با حضور حمید ملک زاده، معاون فرهنگی معاون اول رئیس جمهور به عنوان میهمان ویژه آغاز به کار کرد.

نشست سالانه دفاتر استانی ایسنا با هدف هم افزایی، هماهنگی بیشتر و اطلاع رسانی از سیاست های جدید خبری برای حضور موثرتر در سپهر رسانه ای کشور و اجرای بهتر رسالت خبری در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی سیاسی، ورزشی فرهنگی و … در سطح کشور برگزار شده است.

ایسنا در سراسر کشور، ۳۱ پایگاه خبری دارد که با حدود ۳۵۰ نفر،  روزانه مسوولیت حدود یک سوم از اخبار انتشار یافته بر روی خروجی را به عهده گرفته است و این مجموعه خبری تلاش می کند اخبار دقیق و آگاهی بخش از وقایع رخ داده در کشور را روایت کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1402042214365
  • خبرنگار : 71210