به گزارش ایسنا، محسن هرمزی مدیرعامل شرکت متروی تهران در مورد برنامه توسعه خطوط موجود شبکه متروی پایتخت گفت: با توجه به گسترش مرزهای جغرافیایی ابرشهر تهران و همچنین تغییر تراکم پهنههای جمعیتی طی یکی دو دهه اخیر، اضافه شدن طول مسیر و ایستگاهها در برخی از خطوط مترو اجتناب ناپذیر بوده و این امر ناشی از درخواستهای مکرر و متعدد شهروندان اقصی نقاط پایتخت است.
وی گفت: به عنوان مثال برای خطوط یک و سه مطالعاتی در زمینه توسعه شمالی و غربی آنها صورت گرفته است. در خط ۲ پروژه توسعه شرقی این خط با احداث حدود ۵ کیلومتر مسیر تونلی و ۲ ایستگاه معنا پیدا میکند تا شبکه متروی تهران به ترمینال جدید شرق دسترسی مستقیم پیدا کند.
هرمزی ادامه داد: خط ۴ مترو هم از دو سمت شرق و غرب باید توسعه یابد و حدود ۱۶ کیلومتر به طول آن افزوده میشود. در مورد خط ۶ نیز که عملیات حفاری بخش توسعه جنوبی آن در حال اجرا است، حدود ۱۰ کیلومتر مسیر و ۴ ایستگاه دیگر احداث میشود و در انتها، خط ۶ به خط یک و همچنین ایستگاه راهآهن جمهوری اسلامی ایران متصل میشود و ۷ نیز از منتهیالیه شمال غربی خود توسعه مییابد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران همچنین در خصوص تأثیرات پروژههای توسعهای خطوط هفتگانه فعلی گفت: افزایش طول مسیر و ایستگاههای خطوط موجود، هم به پوشش بهتر مناطق کم برخوردار از شبکه مترو کمک میکند و هم ازدحام مسافران در برخی خطوط و ایستگاهها را تا حدود ۱۰ درصد کاهش میبخشد.
به گفته وی، از سوی دیگر مدل سازی های ترافیکی نشان می دهد که در افق سال ۱۴۲۰ صرفاً به سبب توسعه خطوط هفتگانه، روزانه ۸۳۰ هزار سفر به جمع سفرهای شبکه مترو افزوده میشود. این در حالی است که احداث و تکمیل خطوط جدید (۸ تا ۱۱) نیز روزانه حداقل ۲ میلیون و ششصد هزار سفر با استفاده از مترو را سبب خواهد شد و با این اوصاف افزایش سهم سفرهای درون شهری با بهرهگیری از وسایل حمل و نقل عمومی در افق سال ۱۴۲۰ ، تصوری ممکن به نظر میرسد.
انتهای پیام