مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

۶۰ درصد مردم مخاطب صدا و سیما هستند

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: هر چند صدا و سیما زمانی بیشترین مخاطب را داشت اما به دلیل ورود رقبای جدید امروز فقط ۶۰ درصد مخاطبان را دارد.

به گزارش ایسنا، عبدالله ابراهیمی سه شنبه شب در نشستی با اصحاب رسانه منطقه ترشیز با بیان اینکه فضای مجازی میدان مبارزه‌ای است که فقط شکل و نوع آن متفاوت شده است، اظهار کرد: اگر بخواهیم به این فضای مبارزه ورود کنیم باید الزامات آن را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروز در یک جنگ نابرابر مقابل دشمن ایستاده‌ایم، اظهار کرد: ریشه عمده آسیب‌های اجتماعی از فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های گوناگون است.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در فضای مجازی مبارزه کنیم ابتدا باید نسبت به این فضا شناخت کافی را داشته باشیم.

سه ویژگی عمده فضای رسانه‌ای

وی رقابتی بودن، تغییر و پیچیدگی را سه ویژگی عمده فضای رسانه‌ای دانست و گفت: امروزه اگر کوچکترین تعللی در فضای مجازی داشته باشیم از ما عبور خواهند کرد و اگر هر روز در این رقابت تولیدات جدید و تکاپو نداشته باشیم عقب خواهیم افتاد.

ابراهیمی با بیان اینکه هر روز در حوزه رسانه کار جدید و فضای متغیر ایجاد می‌شود، عنوان کرد: روابط عمومی‌های ادارات اگر در حوزه رسانه اختیارات لازم را نداشته باشند نخواهند توانست لحظه‌ای تصمیم‌گیری کنند.

وی اذعان کرد: مدیریت کردن فضای پیچیده رسانه به افراد متخصص و باهوش نیاز دارد. ارتقای اطلاعات و شناخت از فضای رسانه مورد نیاز و ضروری است.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: نمی‌توان شناخت از فضای رسانه را بر اساس اطلاعات ۱۰ سال قبل داشت ولی از سویی انتظار داشت که در رقابت این فضا بتوان موفق عمل کرد.

وی با اشاره به اینکه در جنگ بسیار سخت و پیچیده فضای مجازی و رسانه‌ای نیاز به شناخت و آمادگی لازم است، اظهار کرد: نسبت به این فضا نمی‌توان بی‌تفاوت بود بلکه هر لحظه باید عملیات انجام دهیم.

فضای مجازی رقیب جدی صدا و سیما

ابراهیمی گفت: مدیریت فضای رسانه دو محیط داخلی و خارجی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نسبت به هر کدام بی‌تفاوت باشیم قطعاً شکست خواهیم خورد.

وی در ادامه با بیان اینکه فضای مجازی برای صدا و سیما یک رقیب جدی محسوب می‌شود، افزود: هر ساله مخاطبین بیشتری از صدا و سیما به سمت شبکه‌های اجتماعی می‌روند.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اذعان کرد: هرچند زمانی قریب ۱۰۰ درصد مخاطبین را صدا و سیما داشت، اما به دلیل شبکه‌های اجتماعی به عنوان رقبای جدید صدا و سیما میزان مخاطبین به ۶۰ درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: اگر بتوان کسانی را آموزش داد که تولیدات مختلف رسانه‌ای داشته باشند راحت‌تر خواهیم توانست در این فضا پیش رفت، اما اگر تولید کننده کم باشد به یک سری افراد خاص محدود می‌شویم.

راهکار داشتن مخاطب بیشتر

ابراهیمی با بیان اینکه نشریات الکترونیکی رسانه‌های مکتوب را با مشکل مواجه کرده‌اند، گفت: نشریات الکترونیکی رقیب جدیدی برای نشریات مکتوب هستند که اگر نتوانند جایگزینی داشته باشند با مشکل مواجه خواهند شد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم مخاطب بیشتری داشته باشیم باید به روز و یک رسانه متمایز از دیگران باشیم، در واقع برای مجموعه خود باید یک مدیریت استراتژیک داشته باشیم.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه آشنایی با مهارت‌های فنی، مهارت انسانی، مهارت ادراکی را از ویژگی‌های مهم مدیران رسانه‌ای دانست و گفت: برای اینکه یک انسان رسانه باشیم باید با بخشی از مهارت‌های فنی در حوزه رسانه مانند برنامه‌های کامپیوتر، فضای مجازی و... آشنا باشیم.

وی گفت: مدیران رسانه باید ارتباطات و تعاملات انسانی خوبی داشته باشند، در فضای مجازی و رسانه تعاملات ویژه‌ای لازم است که مدیران رسانه باید از آن‌ها برخوردار باشند.

ابراهیمی تصریح کرد: مدیر رسانه باید بتواند مدام رسانه را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس نتایج به دست آمده برنامه‌ریزی، مخاطب شناسی و تولید محصول کند و این از مهارت‌های ادراکی است.

باید شبکه‌های داخلی را تقویت و توسعه داد

وی در ادامه با اشاره به اینکه تمامی رسانه‌های ما رقبایی در خارج از کشور دارند، خاطرنشان کرد: نباید کاری کرد که مورد سوء استفاده رسانه‌های بیگانه قرار گیریم.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: فضای مجازی همانند باغی بوده که همه می‌توانستند وارد آن شوند، اما بعد از اینکه مسدود نمودیم برای ورود از روی دیوار می‌پرند و فقط کسانی که توانایی دارند می‌توانند وارد شوند.

وی گفت: ضمن اینکه باید شبکه‌های داخلی را تقویت و توسعه داد، از فضای تلگرام و اینستاگرام هم نباید بیرون آمد چون آن زمان دشمن یکه تاز شده و همه را از بین می‌برد.

مسئول عملیات رسانه سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه کودکان باید در شبکه‌های داخلی رشد کنند و آموزش‌های لازم را فرا بگیرند، افزود: کودکان اگر وارد فضاهایی مانند اینستاگرام و پلتفرم‌های خارجی شوند چون تخصص و آمادگی لازم را ندارند و تأثیرپذیرند به همین دلیل دچار آسیب‌های جدی خواهند شد.

وی با بیان اینکه ماهواره و شبکه‌های خارجی در نوع پوشش و فرهنگ خانواده‌هایی که در این فضاها هستند تأثیر بسیاری گذاشته است، بر ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطبین تاکید کرد و گفت: در این رابطه باید کلاس‌های آموزشی را برای اقشار تأثیرگذار به طور مداوم برگزار نمود و خانواده‌ها را آموزش داد.

جامعه نیاز به امید دارد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر در این جلسه با بیان اینکه در گام دوم انقلاب در فضایی قرار داریم که جنگ روایت‌ها به شدت خودنمایی می‌کند، گفت: روایت اول را در سطح جامعه کسی که برعهده بگیرد و بتواند روایت صحیح را در جامعه ایجاد کند فضای حاکم و نبض جامعه را می‌تواند مدیریت کند.

حجت‌الاسلام محمدحسین صداقتی با تأکید بر اینکه کار و فعالیت در فضای رسانه‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است، افزود: هرگونه کوتاهی در فضای مجازی موجب اتفاقاتی مانند سال گذشته و ایجاد جنگ روایت‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جنگ روایت‌ها در طول تاریخ مانند جریان عاشورا و سایر مناسبت‌های تاریخی به شدت مؤثر بوده و خودنمایی می‌کند، بیان کرد: کسانی که به هر میزان مخاطب دارند همان مبلغینی هستند که ما بر آن بسیار تأکید داریم.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر با اعلام اینکه مبلغین فقط طلاب، روحانیون و امام جماعت‌ها و مبلغین روستاها نیستند، گفت: هر کسی که مخاطبی در اختیار دارد و می‌تواند حرفی را به مردم انتقال دهد مبلغ گفتمان انقلاب و مبناهای دینی بسیار ارزشمند است.

وی با تأکید بر اینکه باید از مبلغین حمایت کرد و محتوا در اختیار آنها قرار داد، افزود: قلم، رسانه و فضای مجازی همه از شمول تبلیغ هستند که به آنها نیاز بسیاری داریم.

صداقتی خاطرنشان کرد: به واسطه رسانه و بعد تبلیغی که دارد به راحتی می‌توان در سبک زندگی مردم ورود نمود و آن را ساخت.

وی گفت: فضای ذهنی مردم را به واسطه تبلیغ صحیح می‌توان به راحتی مدیریت نمود و کمک کرد تا دچار شبهات نشوند و در آرامش به سر ببرند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی کاشمر با تأکید بر اینکه جامعه نیاز به امید دارد، افزود: رسانه‌ها می‌توانند امید را در جامعه گسترش دهند، البته منظور این نیست که چشم‌های خود را بر روی کاستی‌ها و کمبودها ببندند.

وی بیان کرد: اگر فضای جامعه امیدوار کننده باشد قطعاً رو به بهبود حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۱ تیر ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042113198
  • خبرنگار : 30147