رضایی‌فر در نشست مدیران مراکز رشد کشور مطرح کرد

ایجاد فرصت‌های مضاعف برای مراکز رشد در سایه اتاق‌های فکر

سرپرست معاونت فناوری وزارت علوم با تاکید بر ماموریت‌محور شدن مراکز رشد، گفت: حمایت از مراکز در قالب اتاق‌های فکر و مراکز هم‌فکری‌ فرصت مضاعفی را بین مجموعه‌ها و واحدها ایجاد می‌کند تا با ایجاد برنامه‌های تکمیلی، به رفع اشکال بپردازند.

به گزارش ایسنا امید رضایی‌فر در نشست سراسری مدیران مراکز رشد کشور که امروز در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را هم‌افزایی، انتقال تجربیات و شبکه‌سازی بین مراکز رشد سراسر کشور دانست و افزود: ۲۷۴ مرکز رشد در کشور ایجاد شده و برای ۳۰ تا ۴۰ مرکز رشد، مجوز راه‌اندازی صادر شده است.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به مراکز رشد، اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته اگر درباره مرکز رشد صحبت می‌شد، کسی با آن آشنا نبود و نیاز به فرهنگ‌سازی جدی داشتیم تا تعامل با مخاطبان ایجاد شود.

رضایی‌فر یکی از ویژگی‌های مراکز رشد را جذابیت‌های بصری به دلیل المان‌های معماری دانست و یادآور شد: امروزه مراکز رشد جایگاه ویژه‌ای در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور دارند و نیازمند آن هستند که این مراکز جایگاه اساسی خود را بهتر و دقیق‌تر از گذشته در پازل زیست‌بوم فناوری کشور بشناسند تا نقش خود را بتوانند ایفا کنند.

وی جذابیت کارکردی، شادابی، خلاقیت و آزادی عمل را از مهمترین ارکان مراکز رشد عنوان کرد و یادآور شد: یکی از ویژگی‌های مهم مراکز رشد، فرصت کارآفرینی است. هسته‌های فناور و واحد فناور می‌توانند به عنوان یک مجموعه تخصصی فعالیت اختصاصی خود را دنبال کنند و فرصت به اشتراک‌گذاری تجربیات اعضا و واحدهای داخل مراکز را داشته باشند.

رضایی‌فر با اشاره به اینکه همکاری‌ مجموعه‌ها با یکدیگر می‌تواند بسیار کارآمد باشد، اضافه کرد: متاسفانه همکاری مراکز رشد با یکدیگر در درصد پایینی رخ می‌دهد و این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی و حمایت دارد. حمایت از مراکز در قالب اتاق‌های فکر و مراکز هم‌فکری‌ فرصت مضاعفی را بین مجموعه‌ها و واحدها ایجاد می‌کند تا با ایجاد برنامه‌های تکمیلی، به رفع اشکال بپردازند.

وی با بیان اینکه مراکز رشد متولی طرح‌ دستیار فناوری هستند، خاطر نشان کرد: تجربه خوبی در این طرح داشتیم و مراکز رشد علاوه‌بر این همکاری باید ماموریت محوری تخصصی را برای خود تعریف می‌کردند.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه وزارت علوم باید بر روی ماموریت‌های محوری نقش مراکز رشد نقش جدی‌ داشته باشد، ادامه داد: لازم است ماموریت‌های محوری پارک علم و فناوری و مراکز رشد را در منطقه هدایت کنیم.

رضایی‌فر، ویژگی دیگر مراکز رشد را چالاکی و چابکی آنها نام برد و یادآور شد: مراکز رشد اولین حلقه تعامل دانشگاه‌ها با مراکز علمی‌پژوهشی هستند؛ از این رو نیاز است تا مراکز نوآوری با هماهنگی دانشگاه‌ها ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: مراکز رشد با طرح دستیار فناوری و برنامه‌های ایده‌محور در حوزه مهارت و تربیت نیروهای انسانی اقدام کنند، زیرا این حوزه به یک بحران تبدیل شده است. در کنار اتاق فکر در مراکز رشد، به واحدهایی به عنوان واحدهای اندیشه‌ورز برای انسجام ماموریت‌های مراکز رشد احتیاج داریم.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402042012822
  • خبرنگار : 30057