در نشست‌های روایان مکتب حسینی تاکید شد:

ضرورت شناخت مخاطب در امر تبلیغ

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی شناخت مخاطب در امر تبلیغ را امری مهم برشمرد و گفت: در امر تبلیغ شناخت مخاطب و ویژگی های او از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد کاظمی در اولین جلسه از سلسله نشست‌های راویان مکتب حسینی ویژه مبلغان اعزامی ماه محرم که به همت معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد در خصوص موضوع «جذاب سازی کلاس‌های دینی» مطالبی را بیان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی در ابتدای سخنان خود به ارائه ویژگی های نسل نو در جامعه پرداخت و اظهار کرد: نوجوان و جوانانی که هم اکنون بخشی از جامعه امروزی را تشکیل می‌دهند به شدت دارای انتقادپذیر و انتقاد کننده، واکنش‌پذیر و شکننده است که امر تبلیغ را کمی سخت‌تر و نیازمند تخصص می‌کند.

وی افزود: مبلغانی که در حوزه کلاسداری مشغول به فعالیت تبلیغی هستند باید توجه کنند هدف اصلی در مبحث کلاسداری یاددادن نیست بلکه غایت نهایی، ایجاد رشد عقلی است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: توجه به ۵ راهکار از جمله «ایجاد رشد عقلی»، «رشد عزت نفس»، «جهت دهی به علائق نوجوان»، «ارزشگذاری نفس» و «توجه به عادت‌ها» می‌تواند  نقش به سزایی در تربیت نسل نوجوان و جوان داشته باشد.

حجت‌الاسلام کاظمی در ادامه مطالب خود به بیان تعریف از واژه «تدریس» و «کلاسداری» پرداخت و گفت: تدریس نوعی تعامل یا رفتار متقابل بین معلم و فراگیر، بر اساس طراحی منظم و هدف‌دار به منظور انتقال و تعمیق دانش‌ها و بینش‌ها، هدایت گرایش‌ها و شکوفاسازی استعدادها و توانایی‌های متعلم در ابعاد مختلف جسمس و روحی برای رسیدن به کما حقیقی است اما واژه «کلاس‌داری» به معنای این است که معلم مجموعه فعالیت‌هایی را برای آماده سازی کلاس جهت یاددهی و یادگیری انجام می‌دهد.

وی شناخت مخاطب در امر تبلیغ را امری مهم برشمرد و اظهار کرد: در امر تبلیغ شناخت مخاطب و ویژگی‌های او از اهمیت بالایی برخوردار است به عنوان مثال برخورد کودکان زیر ۶ سال با گزاره های دینی یک برخورد تقلیدی بوده اما در کودکان ۷ تا ۱۲ سال این برخورد عاطفی است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخورد نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال با گذاره‌های دینی یک برخورد استدلالی و در افراد ۱۸ سال به بالا این برخورد یک امری شهودی است؛ بدین معنا که مخاطب در برخورد شهودی با گذاره‌های دینی زمانی قلب او مطمئن می‌شود که نتیجه و اثر رفتارهای دینی را حس کند.

حجت‌الاسلام کاظمی مسجد را محلی مطمئن برای تربیت افراد جامعه خواند و بیان کرد: باید مبلغان تلاش کنند که افراد جامعه علی‌الخصوص مخاطب نوجوان و جوان را با مسجد آشنا کرد یا به عبارت دیگر آشتی داد زیرا بهترین مکان و محل تبلیغ که اثر مثبت در روحیه مخاطب دارد مسجد است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۹ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402041911925
  • خبرنگار : 71461