یکی از اعضای سابق سیا:

بمب‌های خوشه‌ای، زمینی نفرین شده را به نسل‌های آینده اوکراین تحویل می‌دهد

یکی از اعضای سابق سیا گفته، مهمات خوشه‌ای آمریکا برای اوکراین باعث پیروزی این کشور نمی‌شود بلکه برای سالیان متمادی به نفرینی برای این سرزمین بدل خواهد شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اوایل روز جمعه پنتاگون اعلام کرد آمریکا مهمات خوشه‌ای را به اوکراین آن هم در زمان بندی مناسب با ضد حمله این کشور علیه نیروهای روسی ارسال می‌کند.

"فیل گیرالدی"، یکی از اعضای سابق سیا گفت: مهمات خوشه‌ای باعث پیروزی اوکراین در جنگ نمی‌شود. آنچه این بمب‌ها انجام می‌دهند کشتن تعداد زیادی غیرنظامی است چون قطعات آن به صورت گسترده پخش می‌شود و بقایای منفجر نشده آنها که در زمین دفن می‌شوند به نفرینی ابدی برای سرزمین اوکراین بدل خواهد شد که برای مدتی طولانی به همین شکل باقی می‌ماند.

این افسر سابق سیا همچنین ادامه داد، این تصمیم در حالی گرفته شده که اوکراین صحنه نبرد را به روس‌ها باخته چون می‌توان آن را با ناکامی‌اش در ضد حمله با وجود حمایت شگرف از سوی ناتو و همچنین اروپا و آمریکا مشاهده کرد و سنجید.

گیرالدی ادامه داد، این اقدام همچنین نشان دهنده تزویر دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکاست که دولت روسیه را بابت استفاده‌اش از تسلیحات مشابه در سال گذشته میلادی مورد انتقاد قرار داد.

این افسر سابق سیا گفت، آمریکا یکی از طرفین توافق‌های بین‌المللی در ممنوعیت استفاده از چنین تسلیحاتی نیست زیرا اکثر کشورها استقرار آن را به مثابه جنایت جنگی و مشابه استفاده از گاز یا مواد شیمیایی می‌دانند.

بایدن گفته که واشنگتن در حال تامین مهمات خوشه‌ای برای اوکراین در یک بازه زمانی موقت است و در عین حال به تولید خمپاره‌های ۱۵۵ میلیمتری کافی برای کی‌یف ادامه می‌دهد.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا این تصمیم را ژست ناامیدی دانسته و گفته که این مساله بشریت را به سمت یک جنگ جهانی جدید سوق می‌دهد.

در این میان، "فرانسیس بویل" استاد دانشگاه ایلینوی گفته که تصمیم آمریکا در ارسال چنین تسلیحاتی برای اوکراین باعث تشدید استفاده از تسلیحات وحشت می‌شود و افزود: مهمات خوشه‌ای با افزایش تعداد تلفات غیرنظامیان باعث بیشتر شدن درگیری می‌شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۷:۳۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402041710782
  • خبرنگار : 71129