طی ۷ سال؛

عرصه‌های بیابان در خراسان جنوبی بیش از یک میلیون هکتار افزوده شد 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال ۹۵ تاکنون یک میلیون و ۱۷۰ هزار هکتار به عرصه‌های بیابانی و مستعد فرسایش بادی استان اضافه شده است.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۱۴ میلیون و ۵۶۲ هکتار وسعت عرصه‌های ملی در خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه از طرفی وسعت کانون‌های فرسایش بادی نیز در حال افزایش است، تصریح کرد: با توجه به حجم و وسعت کانون‌های فرسایش بادی در خراسان جنوبی، اکنون عملیات مقابله با بیابان زایی در کانون‌هایی با شدت زیاد و متوسط انجام می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: براساس آمار بازنگری کانون‌های فرسایش بادی در سال ۹۵ خراسان جنوبی دارای ۲۸ کانون فرسایش بادی با مساحت یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۷۴۱ هکتار بود، اما این آمار در سال ۹۹ به ۳۲ کانون فرسایش بادی به مساحت دو میلیون و ۱۱۲ هزار هکتار افزایش یافت.

نصرآبادی ادامه داد: از ۱۵ میلیون هکتار مساحت خراسان جنوبی در سال ۹۵ سه میلیون و ۱۲۱ هزار هکتار آن تحت تاثیر فرسایش بادی بود که اکنون به چهار میلیون ۱۶۸ هزار و ۲۰۰ هکتار افزایش یافته است.

وی بیان کرد: اعتبارات مصوب سال گذشته برای حوزه بیابان زدایی در استان ۲۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان اعتبار مصوب ۸ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان آن یعنی کمتر از ۵۰ درصد این اعتبار تخصیص یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: عملا با این میزان اعتبار نمی‌توان کار شاخصی را در حوزه بیابان زدایی انجام داد و اعتبار تخصیصی سال قبل صرف مراقبت و نگهداری ۸۰۰ هزار هکتار نهالکاری انجام شده شد.

نصرآبادی با بیان اینکه همچنین برای امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به منظور مقابله با بیابان زایی در استان پیشنهاد شده که معلوم نیست به چه میزان تخصیص یابد، اظهار کرد: ۲۲ سال خشکسالی باعث افزایش بیابان شده است.

وی افزود: با توجه به تغییر اقلیم روند خشکسالی ها نیز رو به توسعه و پیشرفت است به صورتی که بیشتر مراتع استان که در گذشته مورد استفاده برای دام‌ها بود، در حال حاضر به بیابان تبدیل شده و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود بلکه به منشایی برای ریزگردها در دیگر شهرستان‌ها تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: مقابله با ریزگردها نیز در سطح پنج میلیون هکتار کانون غبارخیز نیاز به اعتبارات کلان و امکانات کافی دارد که اکنون ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با الزام مشارکت بین بخشی برای تمامی دستگاه‌های اجرایی تکلیف را روشن کرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۵ تیر ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1402041509355
  • خبرنگار :