مسعود حاج حسینیان در گفتوگو با ایسنا در خصوص فلسفه و ارتباط عید قربان و عید غدیر، اظهار کرد: عید قربان، عید بندگی خداست؛ با این تعبیر که در قرآن آمده است زمانی که حضرت ابراهیم(ع) در عالم رویا خواب میبیند که حضرت اسماعیل(ع) را ذبح کند، به حضرت اسماعیل میگوید که «من در عالم رویا دیدم که شما را باید به دستور الهی ذبح کنم» و حضرت اسماعیل فرمود «پدر آنچه که از سوی خداوند امر شده را انجام دهید و من هم به امید خدا از صابرین خواهم بود».
عید قربان درس تسلیم بودن در برابر خواستههای الهی را به ما میآموزد
وی با بیان اینکه عید قربان درس تسلیم بودن در برابر خواستههای الهی را به ما میآموزد، افزود: حضرت ابراهیم در مقابل خواسته خداوند تسلیم بود و چون و چرایی نداشت. اگر ما به این واقعه نگاهی بیرونی داشته باشیم، شاید با خود بگوییم «حضرت ابراهیمی که میخواهد مردم را هدایت کند، فرزند بیگناه خود را سر میبرد و چگونه میتواند این صلاحیت را داشته باشد که هادی خلق و مبشر از سوی خداوند باشد».
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اضافه کرد: این اتفاق برحسب ظاهر جای اعتراض دارد، اما باید این موضوع را درک کنیم که حضرت ابراهیم(ع) بدون اینکه مخالفتی داشته باشد به خواست خدا توجه و امر الهی را اطاعت کردند. البته این نکته را مطرح کنم که خواب پیامبران با خواب ما فرق میکند، چراکه خواب آنها حجت و وحی الهی است و شیاطین به خواب پیامبران راه ندارند. بنابراین نباید این مورد در میان افراد باب شود که بگوید خواب دیدم و فرزند خود را بکشد و سپس بگوید که حضرت ابراهیم این اقدام را انجام داده و من هم مجاز به انجام آن هستم.
علم لدنی و عصمت باید در امامان و پیامبران ما وجود داشته باشد
وی تصریح کرد: با توجه به آیه «وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا» زمانی که خداوند تسلیم شدن حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل را دید، به حضرت ابراهیم فرمود «دستوری که به تو داده شد، عمل کردی» و سپس امتحان او را قبول و مقام امامت را به حضرت ابراهیم عطا کرد. همچنین در آیه دیگری میفرماید «إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَةً» تعیین خلیفه روی زمین با من است. به این معنا تعیین خلیفة الله که اشرف خلایق روی زمین است به انتساب الهی انجام میگیرد، زیرا باید دو ویژگی علم لدنی و عصمت در امامان و پیامبران وجود داشته باشد و تا این دو ویژگی نباشد، صلاحیت هدایت و رهبری مردم را ندارند.
حاج حسینیان ادامه داد: در روایتی دیگر امام باقر(ع) میفرمایند « للّهُ أجَلُّ وأعَزُّ وأکرَمُ مِن أن یَفرِضَ طاعَةَ عَبدٍ یَحجُبُ عَنهُ عِلمَ سَمائِهِ وأرضِهِ ...؛ خداوند، بزرگتر، گرامیتر و ارجمندتر از آن است که فرمانبریِ بندهای را واجب کند که بر آسمان و زمین آگاه نباشد و سپس فرمود که اینها بر او پوشیده نیست». بنابراین امام فردی است که باید علم همه مسائل را بداند و معصوم از خطا و ضرر باشد و مردم به قول او اعتماد کنند، در نتیجه برخداست که امام و پیامبر خود را تعیین کند.
عید غدیر، آخرین اعلان ولایت امام علی(ع) به مسلمانان
وی گفت: درسی که عید غدیر به ما میدهد اعلان آخر ولایت امیرالمومنین علی (ع) و ۱۱ فرزند پس از خودشان است. بسیاری از ما گمان میکنیم که در روز غدیر پیامبر اکرم(ص) حضرت علی(ع) را به امامت منصوب کردند و این تصور غلطی است.
این استاد معارف اسلامی خاطرنشان کرد: زمانی که آیه «وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الاْقْرَبِینَ» نازل شد بیانگر این بود که پیامبر اکرم(ص) خویشان و نزدیکان خود را انذار کنند و ایشان این اقدام را انجام دادند و اقوام خود را جمع کردند و در همان جلسه اول تبلیغی فرمودند «کدام یک از شما من را در این امر رسالت یاری میکند تا برادر من، وصی من و خلیفه من بعد از من نیز باشد». هیچکس ابراز آمادگی نکرد و تنها امیرالمومنین علی(ع) اظهار آمادگی کرد.
امیرالمومنین(ع) در عین افضلیت، امام و جانشین پیامبر(ص) نیز شدند
وی ادامه داد: پس از اینکه امام علی(ع) اظهار آمادگی کردند، در همان جلسه اول تبلیغی پیامبر(ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند «اِنَّ هَذَا اَخِی وَ وَصِیی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ» این برادر، وصی و جانشین من در میان شماست. سپس فرمودند «وَ اِنَّ اللَّهَ لَمْ یبْعَثْ نَبِیاً اِلَّا وَ جَعَلَ لَهُ مِنْ اَهْلِهِ اَخاً وَ وَزِیراً وَ وَارِثاً وَ وَصِیاً وَ خَلِیفَةً فِی اَهْلِهِ فَاَیکُمْ ...» به راستی خداوند، هیچ پیامبری را مبعوث نکرد؛ مگر اینکه برای او برادر، وزیر، وارث، وصی و خلیفه در اهلش قرار داد. پس کدام یک از شما برمیخیزد تا با من بیعت کند که برادر، وارث، وزیر و وصی من باشد و برای من به منزله هارون برای موسی باشد؛ جز اینکه بعد از من نبی نیست، پس قوم ساکت شدند. بنابراین امیرالمومنین علی(ع) در عین افضلیت امام و جانشین پیامبر(ص) نیز شدند.
حاج حسینیان تاکید کرد: بنابراین یکی دیگر از درسهایی که از دهه ولایت فرا میگیریم این است که زمانی پیامبر(ص) در غدیر خم به عنوان آخرین بار ابلاغ خلافت و امامت امیرالمومنین علی(ع) را فرمودند و آیه «ألیوم أکملت لکم دینکم و أتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا؛ امروز دین شما را برایتان به کمال رساندم و نعمتم را بر شما تمام کردم و دین اسلام را بر شما پسندیدم» در این خصوص نازل شد.
غدیر، تنها اعلان امامت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) نیست
وی اظهار کرد: بسیاری از ما تصور میکنیم غدیر خم و خطبهای که پیامبر(ص) فرمودند تنها اعلان امامت و ولایت امیرالمومنین علی(ع) است؛ درحالی که اینگونه نیست و اگر فرازهای مختلف خطبه را مطالعه کنیم قطعا مضامینی را در خود جای داده که باید به آنها توجه کرد، همانگونه که ائمه(ع) به فرزندان خود امر کردند تا خطبه غدیر را حفظ کنند. بنابراین لازم است این فرهنگ را در جامعه خود نشر دهیم تا خطبه غدیر را بخوانیم و به مضامین آن توجه داشته باشیم.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد تصریح کرد: علاوه بر اینکه فرازهای متعدد و گوناگونی در خطبه غدیر در خصوص اثبات امامت امیرالمومنین(ع) و ۱۱ فرزند ایشان وجود دارد، بشارت ظهور حضرت مهدی(عج) را هم دادهاند که بسیاری از افراد اظهار بیاطلاعی از آن را میکنند.
حضرت ابراهیم(ع) از محبوب مجازی گذشت و به سمت محبوب واقعی رفت
وی ادامه داد: ارتباط دیگری که میتوان بین عید قربان و عید غدیر برشمرد این است که حضرت ابراهیم تا کهولت سن بچهدار نشد و در سن میانسالی خداوند اجازه داد تا صاحب فرزند شود و حالا که صاحب فرزند شد خداوند از حضرت ابراهیم(ع) خواست تا تنها فرزند خود را ذبح کند تا ایشان را مورد امتحان خود قرار دهد. اما حضرت ابراهیم سربلند از امتحان الهی بیرون آمدند و مصداق حدیث «القلبُ حَرَمُ اللّه، فلا تُسْکِنْ حَرَمَ اللّه غَیرَ اللّه؛ دل حرم خداست، پس، جز خدا را در حرم خدا مَنِشان» شد. حضرت ابراهیم به راحتی دست از این محبوب مجازی که فرزندشان باشد، برمیدارد و به سمت محبوب واقعی که خدا باشد، میروند و راضی به ذبح حضرت اسماعیل میشود.
این استاد معارف اسلامی تاکید کرد: بنابراین باید در مقابل خواست خداوند از محبوبهای دیگر دست برداریم و به مادیات دنیا دل نبندیم. امیرالمومنین(ع) در نهجالبلاغه فرمودند «الزُّهْدُ کُلُّهُ بَیْنَ کَلِمَتَیْنِ مِنَ الْقُرْآنِ قَالَ اللَّهُ» «سُبْحَانَهُ لِکَیْلا تَأْسَوْا عَلی ما فاتَکُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ» تمام زهد و پارسایی بین دو کلمه از قرآن است که باید مصداق آن باشیم. به آنچه که به دست آوردید، خوشحال نشوید و از آنچه که از دست دادهاید، ناراحت نشوید.
عید قربان تسلیم بودن به خواستههای الهی را بیان میکند
وی ادامه داد: همانطور که حضرت علی(ع) فرمودند خداوند زهد را در دو کلمه از قرآن به ما فرمودهاند که به آنچه که به دست آوردید، خوشحال نشوید و از آنچه که از دست دادهاید، ناراحت نشوید و این بدان معناست که به این دنیا دل نبندیم و تسلیم خواستههای الهی باشیم و در مورد اتفاقاتی که رخ میدهد، شاکی خداوند نباشیم.
حاج حسینیان اظهار کرد: زمانی که مردم در واقعه غدیر از محبوب خدا که امیرالمومنین(ع) باشد دست برداشتند و این محبوب واقعی حق تعالی را به دلیل هوای نفس خود تنها گذاشتند، مورد لطف خداوند قرار نمیگیرند. بنابراین اگر از عید قربان درس گرفته باشیم قطعا میتوانیم در عید غدیر هم تسلیم خواست خداوند باشیم که امیرالمومنین علی(ع) را به امامت منصوب کرد.
وی بیان کرد: روز غدیر سنت بسیار نیکویی است که به دهه امامت و ولایت نامگذاری شده و جای دارد که تمام سال را در مورد عید غدیر صحبت کنیم، زیرا غدیر روزی بسیار مهم و ارزشمند برای شیعیان است. از امام صادق(ع) سوال میکنند که آیا به جز عید فطر و قربان عید دیگری هم وجود دارد؟ حضرت فرمودند «عیدی که اعظم اعیاد است، غدیر نام دارد».
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص)نقل است که میفرمایند: لَوْ أنَّ عَبْداً عَبَداللهَ مِثْلَ ما قامَ نُوحٌ فی قَوْمِهِ، وَکانَ لَهُ مِثْلُ احُدٍ ذَهَباً فَأنْفَقَهُ فی سَبیلِ اللهِ ... هرگاه بندهای خدا را به مدت عمر نوح که در میان قومش قیام کرد (۹۵۰سال) به عبادت خدا بپردازد و به مقدار کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق کند و بر فرض به قدری عمر کند تا بتواند با پای پیاده ۱۰۰۰ سال حج به جا آورد و در بهترین مکان بین صفا و مروه به ناحق کشته شود، اما ولایت تو را قبول نداشته باشد بوی بهشت به مشام او نمیرسد و داخل آن نمیشود.
وی با بیان اینکه با احیای غدیر با احترام به یکدیگر چقدر خوب است علمای اهل سنت و اهل شیعه کنار هم بنشینند و عدله را بررسی کنند و به مستندات غدیر که برای حقانیت امیرالمومنین(ع) و ۱۱ فرزندشان آمده است، توجه کنند، افزود: تحقق این امر مهم منجربه این خواهد شد تا مسلمانان با یکدیگر اتحاد داشته باشند تا از نظر اخلاقی و تقوایی موجب رشد جوامع خود نیز شوند. همچنین از نظر سیاسی نیز به قطب بزرگ قدرت در جهان تبدیل میشوند که میتوانیم به آمال و خواستههای خود دست یابیم. بنابراین ترویج و بزرگداشت غدیر به طرق مختلف میتواند قدم رو به جلویی برای سعادت جوامع بشری از جمله مسلمانان نیز باشد.
انتهای پیام