/تحلیل - عبدالباری عطوان/

مقاومت در جنین پیروز شد؛ عملیات در قلب تل‌آویو سرآغاز انتقام تجاوزات صهیونیست‌ها

«زمانی که تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت که عملیات نظامی ارتش در اردوگاه جنین به تحقق تمام اهداف مشخص خود نزدیک می‌شود، بدترین دروغ و حیله را به کار برد. وی دروغ می‌گوید به این دلیل که هدف اصلی یعنی از بین بردن مقاومت در این اردوگاه محقق نشد و تا زمانی که همچنان اشغال و مردمی که در برابر این اشغالگری مقاومت می‌کنند و آماده هرگونه ایثار و فداکاری هستند، وجود داشته باشد این هدف محقق نخواهد شد.»

به گزارش ایسنا، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رأی الیوم در ادامه این تحلیل نوشت: از روز اول اشغالگری رژیم صهیونیستی و بعد از یورش‌های متعدد این رژیم به اردوگاهی که مساحت آن بیشتر از نیم کیلومتر نیست چنین اظهاراتی را شنیده‌ایم و همواره مقاومت از بین آوارها، هر بار با قدرت، مهارت و صلابت بیشتری خارج شده است.

شیران مقاومت در مقابل بیش از ۱۵۰ تانک و خودروی زرهی ایستادند و چهار پهپاد اسرائیلی را سرنگون کردند و ۱۲ شهید و بیش از ۱۰۰ زخمی دادند. در حالی که تلفات ارتش زرهی رژیم صهیونیستی بسیار بیشتر بود. ما درباره تعداد کشته و زخمی شدگانی که دشمن صهیونیستی آن را پنهان می‌کند، صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره خسارت‌های روحی و روانی و تأثیر بزرگ آن بر شهرک‌نشینان و رهبرانشان صحبت می‌کنیم که معتقد بودند ملت فلسطین تسلیم شده و پرچم‌های سفید را بالا می‌برند و به دنبال آرامش در ازای آرامش هستند. خسارت‌هایی که به فلسطینی‌ها وارد می‌شود همواره جبران آن آسان بوده و خواهد بود و با چیزی قوی‌تر می‌توان آن را جبران کرد. از دست دادن یک انبار سلاح یا یک کارگاه ساخت بمب در زیرزمین چیزی نیست چرا که ذهن‌هایی که پشت ساختن این انبارها وجود دارد همچنان هستند و حتی اگر به شهادت برسند، ذهن‌های جسور دیگری هستند که این مسیر را تکمیل کنند.

اردوگاه جنین با حملات پاکسازی نژادی نظامی مواجه است که این حملات شامل اخراج هزاران تن از ساکنان آن بود. بلدوزرهایی وارد این اردوگاه شده تا اتوبان‌هایی را در مرکز آن برای تسهیل یورش تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیلی ایجاد کنند مثل چیزی که آریل شارون زمانی که حاکم نظامی نوار غزه شده بود، انجام داد. وی هزاران خانواده را برای کاهش تعداد جمعیت به رفح مصر فرستاد. مقاومت فلسطین شارون و نیروهای نظامی آن را شکست داد و آن را مجبور کرد که از نوار غزه عقب نشینی و در شب تاریک فرار کند. این صحنه به زودی تکرار شد نه فقط در اردوگاه جنین، بلکه در کرانه باختری و تمام اراضی فلسطینی تکرار خواهد شد.

این انتفاضه مسلحانه که شیران و پلنگ‌ها رهبری آن را بر عهده دارند تنها محدود به اردوگاه جنین، پایتخت مقاومت، کرامت و شرف نیست، بلکه در تمام شهرهای کرانه باختری و روستاها و شهرک‌های آن وجود دارد. این یک انقلاب علیه اشغالگران نژادپرست و فاشیست است و تا زمان ریشه کن کردن آن متوقف نخواهد شد. عملیات شهادت طلبانه القسام در مرکز تل‌آویو که منجر به زخمی شدن ۱۰ شهرک نشین شد، اولین و سریع‌ترین انتقام از کشتارهای ارتش رژیم صهیونیستی در جنین بود. این آغاز انتقام بود. جنبش حماس که اعلام کرد عامل عملیات عضو این جنبش بوده است در سال ۱۹۹۵ برای گرفتن انتقام ترور شهید یحیی عیاش چهار عملیات شهادت طلبانه در تل‌آویو، الخضیره و قدس انجام داد. اکنون انتقام یورش به اردوگاه جنین و ارتکاب جنایت‌ها علیه ساکنانش و شهادت ۱۲ تن از مدافعان آن چگونه خواهد بود؟

ما از موضع آمریکا که از جنایت‌های ارتش اسرائیل در اردوگاه جنین حمایت می‌کند غافلگیر نشدیم. موضعی منزجرکننده بود چرا که این موضع از ابرقدرتی صادر شده که مدعی رهبری جهان آزاد است و خود را بزرگترین مدافع صلح و حقوق بشر و آزادی‌های اصلی می‌داند؛ اما بیشتر از موضع و واکنش تشکیلات خودگردان فلسطین غافلگیر شدیم. اینجا بیانیه رسمی دولت آمریکا را نقل می‌کنیم: ما به حق اسرائیل در دفاع از خود احترام می‌گذاریم؛ اما باید از کشته شدن غیرنظامیان خودداری کرد. آمریکا از دفاع از کدام خود و علیه کدام متجاوز صحبت می‌کند؟ آیا مبارزان اردوگاه جنین کسانی هستند که تانک‌ها، خودروهای زرهی، بالگردها، پهپادها و بلدوزرها را به تل‌آویو فرستاده و به شهرک‌نشینانش حمله کرده، منازلشان را تخریب کرده و ساکنانش را اخراج کرده‌اند؟

درباره تشکیلات خودگردان فلسطین که مدعی است تنها نماینده قانونی ملت فلسطین و مسؤول حمایت از آن و تشکیل کشور مستقل است باید بگوییم که واکنشش برای رژیم اسرائیل هولناک بود. سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که به توافق‌هایی که با رژیم صهیونیستی در العقبه و شرم الشیخ داشته، پایبند نخواهد بود. این یک موضع شرافتمندانه و بزرگ است که دل ملت و مقاومت را گرم می‌کند و نشان می‌دهد که آزادی بسیار نزدیک است.

با تشکر از دولت آمریکا برای "ناراحتی‌اش" ازبابت محافظت از حقوق بشر و حفظ جان ساکنان بی‌گناه و غیرمسلح اردوگاه جنین، از تشکیلات خودگردان فلسطین، رئیس، ژنرال‌ها و نیروهای امنیتی آن (۶۰ هزار نفر) به خاطر این اقدامات تشکر می‌کنم! نیروهای امنیتی فلسطین در مقابله با تانک‌ها و خودروهای زرهی رژیم صهیونیستی کاری شگرف انجام دادند و از دادن ده‌ها شهید دریغ نکردند!

جنین زاده فلسطینی‌هایی است که عرین الاسود، گردان‌های القسام، الاقصی، نابلس و سرایا القدس را به وجود آوردند. مقاومت ادامه دارد و پیروزی در راه است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402041408658
  • خبرنگار : 71516