به گزارش ایسنا، سعید شهسواری امروز در جمع خبرنگاران درباره آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: باند اول فاز رفت آزادراه تهران - شمال، از شنبه زیر بار ترافیکی میرود؛ این آزادراه میتوانست زودتر هم بهرهبرداری شود اما مدیرعامل بنیاد تاکید داشت وقتی زیر بارترافیک رود که کل عملیات اجرایی انجام شود و اکنون با انجام شدن اقدامات ایمنی، این بهرهبرداری صورت میگیرد.
وی درباره سرعت مجاز در این مسیر بیان کرد: طراحی مسیر برای سرعت ۱۰۰ کیلومتر انجام شده است و توانایی این میزان سرعت وجود دارد؛ اما در حال حاضر با هماهنگی پلیس راه درنواحی روباز سرعت مجاز ۸۰ کیلومتر و در تونلها ۷۰ کیلومتر تعیین شده است.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال با بیان اینکه ساخت منطقه دو این آزادراه را طوری طراحی کردیم که امکان تردد برعکس هم در آن وجود دارد، توضیح داد: منطقه دو در حال حاضر بهصورت جنوب به شمال است؛ اما طراحی آن طوری انجام شده که با نصف علائم و جتفنها به صورت دوطرفه، در ایام پیک و در صورت اعلام پلیس راهور میتوان محور را بهصورت برعکس و از شمال به جنوب مورد بهرهبرداری قرار داد.
شهسواری درباره مبلغ عوارض آزادراه تهران - شمال نیز بیان کرد: درحال حاضر نرخ عوارض منطقه یک ۳۸ هزار تومان و تونل البرز ۵۰ هزار تومان است و نرخ عوارض منطقه دو هم در همین حدود است؛ البته بعد از افتتاح منطقه دو و یکپارچه شدن مسیر، تمامی مبلغ عوارض باید در ابتدای محل عوارضی گرفته شود. بر اساس قرارداد مشارکت قرار بوده ۴۰ درصد هزینهها از محل عوارض بازگردانده شود اما تا الان نرخ عوارض پاسخگوی هزینهها نبوده و پوشش هزینههای نگهداری را هم نمیدهد؛ البته درنهایت تمامی این هزینهها برای ایمنی مردم گرفته میشود.
وی با بیان اینکه در این مدت مهمترین مشکل جاده چالوس ریزش ترانشه و بهمن بوده است، اظهار کرد: در آزادراه تهران - شمال تمام نقاطی که احتمال ریزش بهمن بود، شناسایی شد، کل نقاط مسیر ایمنسازی شده و در منقطه دو خبری از سقوط نخواهیم داشت. ایمنی این آزادراه هم درحدی است که از زمان بهرهبرداری از منطقه یک تا کنون یک تصادف منجر به فوت ثبت نشده است.
بهرهبرداری از باند شرقی منطقه ۲، بهار ۱۴۰۴
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال درباره باند شرقی (برگشت) منطقه دوی این آزادراه نیز توضیح داد: عملیات عمرانی باند دوم در حال انجام است و ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با تامین منابع مالی در زمان مناسب، این قابلیت را دارد که به همراه تونل البرز در بهار ۱۴۰۴ به بهرهبرداری برسد.
شهسواری بیان کرد: با افتتاح این مسیر از ابتدای منطقه یک آزادراه تهران - شمال، سرتقاطع همت با آزادگان تا پل زنگوله در استان مازندران مسیر آزادراهی خواهیم داشت. در ادامه، این مسیر به جاده چالوس متصل میشود و پس از عبور از سیاهبیشه و هزارچم مجددا وارد منطقه چهار آزادراه تهران - شمال خواهیم شد.
مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه تکمیل منطقه دو آزادراه تهران - شمال طول مسیر موجود را پنج کیلومتر کوتاهتر میکند، اظهار کرد: اگر کاهش سوانح رانندگی، کاهش مصرف سوخت و کاهش زمان سفر را در نظر بگیریم، قطعا عبور از آزادراه برای مردم بسیار باصرفه است.
شهسواری درباره سهم دولت از ساخت این آزادراه توضیح داد: ۶۰ درصد سرمایهگذاری بنیاد از محل اراضی دولت بوده که قرار بود در اختیار بنیاد قرار گیرد، اما تا امروز یک ریال هم از این اراضی عایدی نداشتیم و تمام زمینهای واگذارشده دارای مشکلاتی هستند، برای مثال در زمینی که پردیس به ما واگذار شد، مسکن مهر ساخته شد؛ یا برخی اراضی جلگهای و جنگلی است و قرار شد زمین معوض به جای آنها بدهند اما پنج سال است که به جایی نرسیدهاست.
انتهای پیام