معاون مرکز پژوهش‌های مجلس:

تخصص دانشمندان در «اندیشکده حکمرانی» عملیاتی می‌شود

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اندیشکده حکمرانی این توانایی را دارد که زبان سخت و تخصصی دانشمندان را به زبان اجرا و عملیات تبدیل کند. کار اندیشکده «کاربست دانش» است نه آنکه به کار پژوهشی تخصصی فنی صرف بپردازد.

بهروز طهماسب کاظمی در مراسم تأسیس «اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری» استان قزوین که امروز ۱۳ تیر ماه با حضور مسئولان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و دانشگاهی در پژوهشکده آینده‌پژوهی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: قزوین استانی فرهیخته‌پرور است که در هر حوزه چهره‌های شاخصی را برای ایران اسلامی پرورش داده است و در عرصه علمی هم چهره‌های شاخص آن همچون ستارگان درخشانی در آسمان ایران و جهان جلوه‌گری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افتتاح اندیشکده حکمرانی در استان در تصمیم‌گیری‌های عالمانه در کشور بسیار مؤثر و کارگشا خواهد بود. روال معمول اینگونه بوده که اکثر دستگاه‌ها در مراکز آموزشی دفتری ایجاد می‌کنند و با بروکراسی و شیوه رایج مدیریت نگاهی بالا به پایین را پیشه کرده و گاهی هم درخواست‌هایی دارند که این شیوه مطلوب  نیست.

دبیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردمی‌سازی نخبگانی حکمرانی آن موضوعی است که مرکز پژوهش‌های مجلس در دستور کار خود قرار داده است تا اندیشکده حکمرانی را با نگاهی جدید راه‌اندازی کند. این اندیشکده بیشتر از اینکه متعلق به مرکز پژوهش مجلس باشد متعلق به نخبگان، اندیشمندان و مردم شریف قزوین است.

وی درباره هویت‌بخشی به اندیشکده حکمرانی بیان کرد: اگر قرار است مجلس قانونی تصویب کند که در استان تأثیر مثبت داشته و در استانی دیگر موجب تضعیف امور شود و سپس تلاش کند با ضمیمه کردن تبصره از شدت خسارت‌های آن بکاهد، اندیشکده با رویکردی جدید تلاش می‌کند در یک نظام ارتباطی، اثرات قانون در حال تصویب را در شبکه مدیران و اندیشمندان استان بررسی و راهکارهای لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی آتی را ارائه دهد.

کاظمی گفت: لازمه پیشرفت استان راه‌اندازی چنین اندیشکده‌ای است تا ایده‌ای که در میان اندیشمندان استان شکل گرفته و قادر است حلال بخشی از مشکلات کشور باشد در فرآیند بروکراسی اداری لایه‌های مدیریتی تا پایتخت ذوب نشده و به ثمر بنشیند. اندیشکده حکمرانی استان می‌تواند هسته‌های تصمیم‌گیر ایده‌ها را تغییر ماهیت داده و فرآیندی را پی‌ریزی کند تا طرح اولیه و آنچه در مجلس به تصویب می‌رسد از قرابت معنایی و مفهومی بالایی برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: باید ارتباط با لایه‌های پایینی جامعه برقرار کرد تا موضوعات به درستی درک شود همانگونه که تصمیمات مدیران مرکز استان بسیار مفیدتر از آن است که در مرکز کشور رقم می‌خورد و در همین راستا اندیشکده‌ها فاصله طرح و تصویب و اجرا را کم کرده و نتایج خوبی را برای کشور رقم می‌زند.

این مسئول عنوان کرد: اساتید دانشگاهی همواره گوشزد می‌کنند که از ظرفیت ما در مجموعه حکمرانی استفاده نمی‌شود و از سوی دیگر مدیران کلان کشور هم معترض هستند که نیاز ما با آنچه اساتید عرضه می‌کنند همخوانی ندارد. اندیشکده حکمرانی این توانایی را دارد که زبان سخت و تخصصی دانشمندان را به زبان اجرا و عملیات تبدیل کند. کار اندیشکده «کاربست دانش» است نه آنکه به کار پژوهشی تخصصی فنی صرف بپردازد.

وی ادامه داد: تفاوت اندیشکده حکمرانی با سایر اندیشکده‌ها در این است که کار اندیشکده عموماً تخصصی است اما اندیشکده حکمرانی شبکه‌ای از همه موضوعات استان و کشور را پیگیری می‌کند که مشارکت همه دانشگاه‌های تراز یک استان، ترکیبی از مدیران با تجربه استان و اساتید دانشگاهی است و از اساتید پویا در شورای اندیشکده هم استفاده می‌شود.

کاظمی اظهار کرد: مدیر اندیشکده و دبیر شورای علمی باید در حوزه مسائل استراتژیک استان که نیاز به قانونگذاری دارد ورود کند و با تشکیل کارگروه و کمیته و شورای تخصصی از این طریق در جهت مردمی‌سازی حکمرانی قدم بردارد و نخبگان را در این عرصه پویاتر کند. محور مردمی‌سازی در نظام حکمرانی ما چون ستاره می‌درخشد و اندیشکده حکمرانی خانه‌ای برای گفتگوی عالمانه و محلی برای حل مسائل استانی و ملی است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402041308269
  • خبرنگار :