چین، انگلیس را به مداخله در امور داخلی خود متهم کرد

پس از آنکه وزیر خارجه انگلیس تصمیم هنگ کنگ را در تعیین جایزه برای دستگیری هشت مدافع دموکراسی مستقر در خارج از کشور مورد انتقاد قرار داد، دولت چین، لندن را به حمایت از فراری‌ها و افراد تحت پیگرد متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، سفارت چین در لندن در بیانیه‌ای اعلام کرد: سیاستمداران انگلیسی به صورت شفاف و باز پیشنهاد حفاظت از این هشت نفر را مطرح کرده‌اند. این مداخله وقیحانه در امور و اجرای قانون هنگ کنگ و امور داخلی چین است.

این سفارتخانه همچنین از سیاستمداران انگلیسی خواسته تا استفاده از این اخلالگران ضد هنگ کنگی را به منظور به خطر انداختن امنیت و حق حاکمیت چین متوقف کنند.

امروز (سه شنبه) نیز رئیس منطقه هنگ کنگ "جان لی" به خبرنگاران گفت که تنها راه برای این فعالان که به تحت پیگرد بودن مادام العمری خود پایان دهند این است که تسلیم شوند. مسؤولان باید به رصد فعالیت و رفتار آنها در خارج از کشور ادامه دهند.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به اتهامات هنگ کنگ علیه این فعالان که برخی از آنها در انگلیس هستند، گفته بود، لندن هرگونه تلاش از سوی پکن را برای تهدید و ارعاب و ساکت کردن افراد در داخل انگلیس و دیگر مناطق دنیا را بر نمی‌تابد.

وزیر خارجه انگلیس پیشتر پیشنهاد هنگ کنگ در جایزه یک میلیون دلاری برای دستگیری این هشت مدافع دموکراسی را مورد انتقاد قرار داده و رئیس دولت هنگ کنگ گفته بود این گروه بایستی برای همه عمر تحت پیگرد باشند.

از آغاز اجرایی شدن قانون جدید امنیت ملی چین در هنگ کنگ، بیش از ۱۰۰ هزار تن از سکنه این منطقه به انگلیس مهاجرت کرده‌اند.

پلیس هنگ کنگ روز دوشنبه این هشت فعال را به جرایمی از جمله تبانی خارجی و تحریک به جدایی متهم کرد و برای هر فرد یک میلیون دلار هنگ کنگ (۱۰۰ هزار و ۷۰۰ پوند) برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری آنها شود، جایزه تعیین کرده است. این هشت نفر در مکان‌های مختلف مستقر هستند و دستکم سه نفر از آنها در انگلیس و بقیه در ایالات متحده و استرالیا هستند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402041308061
  • خبرنگار : 71129