به گزارش ایسنا، جلسه هماندیشی تدوین برنامههای پرورشی و تربیتی هنرستانهای هنرهای زیـبای کشور با حضور محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری، تعدادی از مدیران هنرستانهای هنرهای زیبا، مدیران و کارشناسان بخش مشاوره و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و تنی چند از کارشناسان دفتر آموزش دوشنبه (۱۲ تیرماه) برگزار شد.
در ابتدای این جلسه محمد حسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر آموزش گفت: با توجه به نیازهای مختلف در شرایط متنوع زندگی فردی و اجتماعی، ایجاب میکند که انسان برای مواجهه با این تنوع مسائل، تواناییها و ظرفیتهای خود را در زمینه های مختلف پرورش دهد و تقویت کند تا علاوه بر رشد و اعتلای شخصیت انسانی خود، در مواقع لزوم بتواند با بهرهگیری از این توانمندیها موانع، مشکلات و مسائل پیش آمده در زندگی را رفع و حل کند. بدیهی است که مناسبترین زمان برای شناخت این نیازها و شناخت و پرورش آنها در وجود انسان، دوران کودکی و نوجوانی است؛ چرا که توانایی و قدرت یادگیری و انگیزه لازم و به ویژه فرصت و مجال مناسب اینگونه آموزش ها برای کودکان و نوجوانان فراهمتر است.
وی در ادامه با بیان دغدغههای بخش پرورشی در هنرستانهای هنرهای زیبای کشور افزود: هنرجویان هنرستانها از جمله گروههای مهم نوجوانان هستند که با طی آموزشهای تخصصی در رشتههای هنری خود، نقش مهمی را در آینده جامعه ایفاء خواهند کرد و چه بسا نقاط قوت و ضعفهای احتمالی آنها در زندگی فردی و اجتماعی، نمود و تاثیر بیشتری نسبت به سایر رشته ها و گروه های اجتماعی در پی خواهد داشت. این نکته به متولیان آموزشی و پرورشی هنرجویان هنرستانها گوشزد می کند و هشدار میدهد که علاوه بر آموزش فنون و تخصصهای هنری و آموزشی، ضرورت دارد که به تقویت سایر جنبه های رشد شخصیت آنها نیز توجه کنند و نسبت به آن اهتمام ورزند.
بر اساس اعلام معاونت هنری، محمدحسین اسماعیلی با تاکید بر اهداف مهم این طرح گفت: حفظ پیوستگی و ارتباط میان وجوه مختلف شکلگیری شخصیت دانش آموزان و رشد همزمان جنبه های آموزشی آنان، تقویت جنبه های اجتماعی و فرهنگی هنرستانها برای هنرجویان، واگذاری بخشهایی از مسئوولیتها و وظایف ادارات به هنرستانها، توسعه مشارکت میان بخش های مختلف آموزش، تلاش برای ایجاد تنوع در ایدهها و روشهای آموزشی و پرورشی، ایجاد فضای ترکیبی و واحد میان دو مفهوم آموزش و تربیت، ایجاد زمینه مشارکت و نقشآفرینی هنرجویان در فرایندهای آموزشی و تربیتی، ایجاد زمینه های تعامل و همکاری هنرجویان به جای رقابتهای متداول در مدارس، تلاش برای تربیت و تقویت توانمندی هنرجویان در پذیرش یا تغییر شرایط کار و زندگی از اهداف مهمی است که امیدوارم با همفکری و مساعدت و استفاده از تجارب شما مدیران دلسوز بتوانیم به گام های موثری برداریم.
در ادامه مدیران هنرستانهای هنرهای زیبا با ارائه نظرات و پیشنهادها، به بررسی مسائل حوزه تربیتی پرداختند و در پایان مقرر شد ستاد پرورشی و تربیتی هنرستان های زیبا در دفتر برنامه ریزی و آموزش های هنری تشکیل و با برگزاری جلسات مستمر با ذی نفعان، نخبگان و کارشناسان ذیربط برنامه جامع پرورشی و تربیتی هنرستان ها را تدوین کنند.
انتهای پیام