به نقل از اکسس، بر اساس نظرسنجی موسسه فورستر (Forrester) در سال ۲۰۲۲ که توسط شرکت انگلیسی ارائهدهنده خدمات ماهوارهای WNS انجام شد، ۷۸ درصد از خردهفروشان قصد دارند واکنش خود را به تغییرات بازار تسریع کنند.
خوشبختانه، شرکتها میتوانند این هدف را با پیادهسازی هوش تجاری خردهفروشی در پشتههای فناوری (پشته فناوری، مجموعهای از ابزارها، زبانهای برنامهنویسی، کتابخانهها، چارچوبها و فناوریهایی است که برای ساخت و اجرای نرمافزار با هم کار می کنند) خود انجام دهند. خردهفروشی به کسبوکارها این امکان را میدهد که دادهها را در چندین منبع جمعآوری و تجزیه و تحلیل کنند که منجر به تصمیمگیری هوشمندتر و سریعتر میشود.
در این مطلب پنج مورد برتر استفاده از هوش تجاری خردهفروشی را برای برجسته کردن مزیت فناوری برای مشاغل ارائه می دهد.
افزایش فروش
شرکتها در سراسر صنایع، هوش تجاری را برای بهبود تجزیه و تحلیل فروش اتخاذ میکنند و خردهفروشان نیز نباید این کار را به تعویق بیندازند. برای شروع، خردهفروشان میتوانند دادهها را از همه کانالها، خواه اپلیکیشن تلفن همراه، وبسایت یا فروشگاه فیزیکی جمعآوری کنند تا عملکرد فروش را تجزیه و تحلیل کنند. برای مثال، خردهفروشان میتوانند از هوش تجاری برای جمعآوری دادههای مربوط به فروش دستههای محصول خاص، پیگیری فروش بر اساس منطقه و تجسم این اطلاعات در قالبی مناسب استفاده کنند.
بر اساس این دادهها، خردهفروشان میتوانند عملکرد کلی گروههای فروش خود را ردیابی و بهترین و بدترین عملکرد فروش را شناسایی و زمینههایی را برای بهبود بیشتر کشف کنند. در عین حال، دادههای جمعآوریشده را میتوان برای پیشبینی فروش مورد استفاده قرار داد و به خردهفروشان اجازه میدهد تا اهداف تجاری واقعیتری را تعیین کنند، منابع را بهطور موثرتری تخصیص دهند و بودجههای شرکت را با دقت بیشتری برنامهریزی کنند.
نایک
در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، نایک دو شرکت فناوری زودیاک (Zodiac) و سلکت (Celect) را برای سرعت بخشیدن به پذیرش پیشبینی، تجزیه و تحلیل در شرکت خریداری کرد. به ویژه، نایک شروع به استفاده از راهحلهای تجاری هوشمند سلکت برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای فروش و مشتریان کرده است. با این دادهها، نایک میتواند تقاضای مصرفکننده را پیشبینی و تعیین کند که چه تعداد محصول باید در مکانهای خاص تولید و تحویل داده شود.
جادوی بازاریابی را آزاد کنید
از آنجایی که خردهفروشی توانایی تجزیه و تحلیل دادههای فروش را دارد، میتوان از آن برای اهداف بازاریابی نیز استفاده کرد. در سادهترین حالت، خردهفروشان میتوانند از هوش تجاری برای تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپینهای بازاریابی خود بر اساس پارامترهایی مانند ترافیک، تعداد بازدیدکنندگان وب سایت و حجم فروش استفاده کنند.
از طرف دیگر، خردهفروشان میتوانند از هوش تجاری برای استفاده از تکنیکهای تحلیل بازاریابی پیشرفته، مانند انتخاب مشتری و بهترین مدلسازی اقدام بعدی استفاده کنند. در حالی که اولی به درک عمیقتری از الگوهایی کمک میکند که بر انتخاب محصول مشتری تاثیر میگذارند، دومی به پیشبینی گامهای بعدی که خردهفروش باید با مصرفکننده بردارد تا آنها را به خرید بیشتر تشویق کند، کمک خواهد کرد.
سفورا
سفورا (Sephora)، خردهفروش محصولات مراقبت شخصی و آرایشی فرانسوی، پس از مرور یک صفحه محصول خاص در یک وبسایت یا برنامه تلفن همراه، بهطور مداوم بر اقدامات مشتریان نظارت میکند. این اطلاعات به سفورا اجازه میدهد تا سفرهای مشتری را تجسم کند و هدف مشتری را بهتر درک کند که به خردهفروش کمک میکند محتوای هدفمندتری ایجاد کند و تبدیلها را افزایش دهد.
مشتریان خود را بشناسید
با خردهفروشی، کسبوکارها میتوانند بدون صرف تلاش برای تجزیه و تحلیل دادههای خستهکننده و دستی، دید ۳۶۰ درجه از مشتریان خود به دست آورند. در نهایت بر اساس نیازهای تجاری خود، خردهفروشان میتوانند از هوش تجاری برای اندازهگیری رضایت مشتری، ردیابی تبدیلها، محاسبه ارزش طول عمر مشتری (LTV) یا ایجاد درخت تصمیمگیری مشتری (CDT) استفاده کنند. علاوه بر این، خردهفروشان میتوانند از هوش تجاری برای تقسیمبندی مشتریان و انجام تجزیه و تحلیلهای دقیقتر نیز بهره ببرند. با استفاده از نتایج این تجزیه و تحلیل، خردهفروشان میتوانند تجربه مشتری را بهبود بخشند و در عین حال تلاشهای فروش و بازاریابی خود را بهطور مستمر تنظیم کنند.
لاوز
لاوز (Lowe's)، خردهفروش طیف وسیعی از لوازم خانگی مستقر در ایالاتمتحده، از هوش تجاری برای متمرکز کردن منابع داده متفاوت استفاده میکند و در نتیجه سرعت تصمیمگیری را افزایش میدهد. به ویژه، شرکت بهطور خودکار نظرات مشتریان را در شبکههای اجتماعی مانند توییتر یا فیس بوک جمعآوری و تجزیه و تحلیل میکند. بر اساس بازخورد جمعآوری شده و دادههای بازاریابی و فروش، خردهفروش کیفیت خدمات خود را بهبود میبخشد.
زنجیره تامین خود را متحول کنید
مدیریت زنجیره تامین جنبه دیگری از کسب و کار خردهفروشی است که با استفاده از فناوری هوش تجاری قابل تغییر و بهبود است. با خردهفروشی، یک شرکت میتواند به راحتی موجودی را در تمام کانالها و مکانها، از جمله موجودی کنونی، موجودی موجود در انبار و موجودی منسوخ حتی در زمان واقعی ردیابی کند. این مورد به ایجاد و مدیریت یک کسب و کار همهکانالی کمک میکند همچنین، این دادهها به خردهفروشان اجازه میدهد تا سودآوری موجودی را تجزیه و تحلیل و هزینههای حمل را محاسبه کنند. علاوه بر این، آنها میتوانند با دقت بیشتری برای تکمیل و تخصیص موجودی خود برنامهریزی کنند که منجر به افزایش کارایی عملیاتی و بهبود کیفیت خدمات میشود.
میسیز
میسیز (Macy’s)، یکی از بزرگترین خردهفروشیهای زنجیرهای در ایالاتمتحده، تصمیم گرفت زنجیره تامین خود را برای متمرکز کردن مدیریت موجودی در کانالهای فیزیکی و دیجیتالی طراحی مجدد کند و به یک راهحل قوی هوش تجاری نیاز داشت. با پیادهسازی هوش تجاری، اکنون میسیز میتواند تمام دادهها و اطلاعات را برای بهبود تخصیص موجودی و تسریع تحویل محصول به مشتریان را جمعآوری و تجزیه و تحلیل کند.
هوش منابع انسانی
خردهفروشها میتوانند پذیرش هوش تجاری را برای جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههای مرتبط با منابع انسانی نیز در نظر بگیرد و بعدها شرکتها میتوانند از نتایج تجزیه و تحلیل برای بهبود مدیریت نیروی کار، سادهسازی استخدام، یا افزایش مشارکت و حفظ کارکنان استفاده کنند. به عنوان مثال، یک خردهفروش میتواند از هوش تجاری استفاده کند که با دادههای فروش و مالی تغذیه میشود تا تاثیر مستقیم هر کارمند بر عملکرد کلی فروش شرکت را اندازهگیری کند. در همین حال، دسترسی به منابع داده شخص ثالث مربوطه به خردهفروش اجازه میدهد تا عملکرد تجاری خود را با رقبا در زمان واقعی مقایسه کند.
والمارت
والمارت (Walmart)، شرکت خردهفروشی چندملیتی، از یک راهحل هوش تجاری استفاده میکند که بهطور خودکار دادههای کارکنان را جمعآوری کرده و با قابلیتهای هوش مصنوعی داخلی آنها را تجزیه و تحلیل میکند. با استفاده از هوش تجاری مبتنی بر هوش مصنوعی، والمارت اکنون میتواند تغییرات احتمالی در نیروی کار را پیش از موعد پیشبینی کند که به خردهفروش کمک میکند تا تلاشهای استخدام خود را تنظیم و در نتیجه از شکاف مهارتی جلوگیری کند.
تقویت تصمیم کسب و کار مبتنی بر داده
واکنش سریع به شرایط بازار در حال تغییر، برای هر شرکت خردهفروشی در حال رشد ضروری است. فناوری هوش تجاری میتواند در این مورد با اتخاذ یک راهحل هوش تجاری در خردهفروشی، مفید باشد، شرکتها میتوانند دادهها را از چندین منبع (مانند کانال های فروش وب و تلفن همراه) جمعآوری کنند به این معنی که آنها میتوانند آن را تجسم و تجزیه و تحلیل کنند، بنابراین تصمیمگیری تجاری مبتنی بر داده را تقویت میکنند. در عمل، شرکتها میتوانند از قابلیتهای هوش تجاری خردهفروشی برای بهبود بازاریابی، فروش و تحلیل مصرفکننده خود استفاده کنند همچنین هوش تجاری در خردهفروشی میتواند به یک سازمان کمک کند تا جنبههای مهم تجاری مانند مدیریت منابع انسانی و زنجیره تامین را ساده کند.
انتهای پیام