به گزارش ایسنا، دکتر محمد علی زلفی گل در پنجمین اجلاس ملی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره و اجلاس ملی سرآمدان آموزشی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، بر ضرورت تکریم و قدرشناسی از اساتید و معلمان در کشور تاکید کرد و گفت: همواره معتقدم خداوند به انسان سه پدر مادر داده است و باید قدردان هر آنها باشیم، یکی از آنها پدر و مادرهایی هستند که به انسان زندگی میبخشند و او را به دنیا میآورند، دومی پدر و مادرانی هستند که به انسان میآموزانند که اساتید و معلمین از جمله این افراد میباشند در نهایت نیز پدر و مادرهایی هستند که به انسان همسر میدهند. بنابراین ما باید قدردان همه آنها باشیم.
وی در ادامه تصریح کرد: هدف از برگزاری مراسم امروز این نیست که ما بخواهیم از تعداد محدودی از اساتید قدردانی کنیم هدف از این حرکت نمادین ایجاد یک جریان در کشور است اینکه بتوانیم پیامی را منتقل کنیم و یک جریان فکری در بدنه دانشگاهها، پژوهشگاهها و حوزههای علمیه ایجاد کنیم. اینکه نشان داده شود که جمهوری اسلامی برای علم و دانش ارزش و نگاه ویژهای قائل است.
وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: رئیس جمهور نیز در سخنرانیهای خود بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و در حال حاضر نیز مراکز دانشگاهی و علمی ما تلاش میکنند که پیشرو باشند، حال سوال این است که دانشگاههای پیشرو باید چه ویژگیهایی را در حوزه های فناوری، پژوهش، مسائل فرهنگی، اجتماعی، شاگرد پروری، محتوی، اساتید، آموزش، امکانات ورزشی، خوابگاهی، فیزیکی و غیره داشته باشند. ما باید تلاش کنیم تا شرایط را برای تحقق یک دانشگاه پیشرو در کشور فراهم نماییم.
وی بابیان اینکه دانشگاه پیشرو نیازسنج و نیاز آفرین است، خاطرنشان کرد: یک دانشگاه باید نیازهای روز جامعه را برآورده کند و تشخیص دهد با توجه به ظرفیت بالای نخبگی دانشگاه ها در موارد اعضای هیئت علمی، یاوران علمی و دانشجویانی که این مراکز میتوانند نیازسنجی کنند که جامعه ما در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، بین المللی و غیره چه نیازهایی دارد و در راستای رفع آن نیازها گام بردارد.
وزیر علوم تاکید کرد: البته باید تاکید کنیم دانشگاه پیشرو نیاز آفرین نیز هست، با توجه به منابع و موقعیت ویژه کشور ما دانشگاهها باید این مزیت ها را ثبت کنند و در جهت استفاده بهتر آنها گام بردارند تا در نهایت باعث رفاه جامعه شود. ضمن اینکه دانشگاه های ما نیز باید پیش بینی کنند نسل آینده ما چه نیازهایی دارد و این نیازها را بسنجند و در جهت تامین آنها برنامه داشته باشند.
به گفته وی، در بحث حاکمیت موضوع نیاز آفرینی وظیفه دانشگاه ها است و این مراکز با توجه به ظرفیت هایی که دارند باید در نیازآفرینی نیز دست برتر داشته باشند در واقع دانشگاه پیشرو صرفا بر روی مزیت های نسبی که جامعه امروز دارد سرمایه گذاری نمی کند، بلکه روی مزیت های ایجابی سرمایه گذاری خواهد کرد. دانش و فناوری مزیت های ایجابی هستند که ثروت، قدرت و امنیت جدید ایجاد میکنند.
زلفی گل ادامه داد: تا چند سال پیش تلفن همراه، ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره وجود نداشت کشورهایی که این فناوری ها را ایجاد کردند از سود آن قدرتمند و ثروتمند شدند، ما نیز باید مزیت های جدید ایجاد کنیم.
وزیر علوم خاطر نشان کرد: امروز دنیا بر روی سیارات دیگر سرمایه گذاری می کند، دانش و فناوری کمک می کند کشورها قدرت فرازمینی و فرامکانی بدست بیاورند و نظم نوین جهانی را در سیارات دیگر کشف میکنند، بنابراین ما باید به دانشمند، اندیشمند و متفکران اهمیت بدهیم و بر روی آنها سرمایه گذاری کنیم و اجازه پرواز به آنها بدهیم.
وی با بیان اینکه قوانین و مقررات ما نباید سقف را برای دانشمندان و اندیشمندان کوتاه کند، گفت: خیلی از قوانین ما برای فرهیختگان ما سقف تعیین میکند اینکه ما به یک استاد دانشگاه اعلام کنیم سقف پروازت باید این میزان باشد و بیشتر از این نمی توانی در آمد داشته باشی مضر است. یک استاد شاید بتواند قراردادی با صنعت داشته باشد که فرد دیگر آن توانمندی را ندارد. بنابراین ما نباید در قوانین نظام سنجش و انگیزش خود سقف بگذاریم.
وزیر علوم با بیان اینکه اساتید ما باید بر اساس استعداد، تلاش و اثر بخشی بتوانند از منابع مادی و طبیعی استفاده کنند، خاطرنشان کرد: نباید فکر، اندیشه و توان انسان ها را محدود کنیم، در ابن راستا کرسی های آزاد اندیشی این پیام را می دهند که سقف پرواز یک آزاد اندیش نامحدود است لذا باید اجازه بدهیم انسان ها بخواهند به سمت خدا پرواز کنند.
وی تاکید کرد: قوانین و مقرراتی که وضع میکنیم ظرفیت و استعدادهای متفاوت افراد را در نظر نمیگیرند و این مشکل حکمرانی ما است. در حالی که قوانین باید اجازه پرواز استعدادها را بدهند.
دکتر زلفی گل ادامه داد: اگر ما به آموزش توجه کنیم در پژوهش، نوآوری و فناوری هم شکوفایی خواهیم داشت؛ در برهه هایی صرفا به پژوهش توجه شد ولی توجه به یک موضوع نباید موجب غفلت از سایر موضوعات شود.
وزیر علوم در پایان از تدوین دستورالعمل استاد راهنمای دانشجویان کارشناسی خبر داد و گفت: بر این اساس دانشجویان کارشناسی ما از بدو ورود تا خروج از دانشگاه استاد راهنمایی خواهند داشت که آنها را در همه امور اعم از شخصی، درسی و غیره راهنمایی و مشاوره خواهند کرد. ما نیز موظف هستیم از این اساتید را مورد حمایت قرار بدهیم.
انتهای پیام