چهارمحال و بختیاری به علت صنعتی نبودن زمینه بکارگیری تعدادی از رشتههای فنی و مهارتی را ندارد به همین دلیل دانش آموزان با استعدادی وجود دارند که علاقهمند به رشتههای فنی و مهندسی، فنی و حرفه ای و کاردانش هستند اما به علت صنعتی نبود استان و نبود بازار کار رغبتی به این چنین رشتههایی پیدا نمیکنند.
احمد طاهریفر در گفتو گو با ایسنا در خصوص هدایت تحصیلی دانشآموزان، اظهار کرد: محدود بودن فرصتهای شغلی کشور و اصرارخانوادهها به یک رشته خاص و تجمع دانشآموزان مستعد در آن رشته نیز یکی از مهمترین چالشهای هدایت تحصیلی است که میتواند تبعات جبرانناپذیری برای دانش آموزان و سرخوردگی آنها ایجاد کند.
طاهریفر تاکید کرد: هدایت تحصیلی فرایند ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش آموزان است تا ضمن آشنایی با استعدادها، علاقهها، تواناییها و ویژگیهای شخصیتی خویش، رشتههای تحصیلی، حرفهها و مشاغل مورد نیاز جامعه را بشناسند و بر اساس آن آگاهانه و آزادانه شاخه و رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند
وی در ادامه افزود: تمامی رشتههای تحصیلی در جامعه مورد نیاز هستند ولی متأسفانه امروزه اکثر دانش آموزان با استعداد و توانمند به رشته علوم تجربی گرایش پیدا میکنند و باید توجه داشت همه دانش آموزان توان رقابت در این رشته را ندارند و دچار سرخوردگی و افسردگی میشوند.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان بیان کرد: در دوره ابتدایی برنامه منسجم و یکپارچهای برای شناسایی استعدادها و ویژگیهای دانشآموزان وجود ندارد، این در حالی است که برای رسیدن به اهداف هدایت تحصیلی و کشف و هدایت صحیح استعدادها و علاقههای دانشآموزان، باید از همان بدو ورود آنها به مدرسه اقدام کرد.
طاهریفر اظهار کرد: در صورتی که تضادی بین دانشآموز و والدین در خصوص انتخاب رشته تحصیلی باشد دیدار صاحبان مشاغل و کسب تجربههای شغلی میتواند در تصمیمگیریها کمک شایانی کند.
وی افزود: با وجود آموزشهای آموزش پرورش، دانشآموزان با چالش انتخاب رشته درگیر هستند زیرا ممکن است برخی دانشآموزان دقت کافی نداشته باشند و تعدادی از اولیا در جلسات آموزشی شرکت نکنند و بحث دیگر توزیع دیرهنگام فرمهای هدایت تحصیلی به دانش آموزان از چالش های هدایت تحصیلی است.
طاهریفر با بیان اینکه آموزش و پرورش بستر قانونی را برای توزیع متوازن رشتهها فراهم کرده است به طوری که ۵۰ درصد دانش آموزان به سمت رشتههای فنی و مهارتی هدایت شوند، یاد آور شد: تجهیز هنرستانهای فنی و کاردانش به امکانات بهروز و برنامهریزی برای فراهم کردن بستر اشتغال برای فارغالتحصیلان هنرستانها میتواند دانشآموزان علاقهمند و با استعداد را به سمت این رشتهها هدایت کند.
وی تاکید کرد: چهارمحال و بختیاری به علت صنعتی نبودن زمینه بکارگیری تعدادی از رشتههای فنی و مهارتی را ندارد به همین دلیل دانش آموزان با استعدادی وجود دارند که علاقهمند به رشتههای فنی و مهندسی، فنی و حرفه ای و کاردانش هستند اما به علت صنعتی نبود استان و نبود بازار کار رغبتی به این چنین رشتههایی پیدا نمیکنند.
طاهریفر در پایان خاطرنشان کرد: تعدادی از دانشآموزان تا آخرین لحظات قبل از انتخاب رشته دبیرستان نمیتوانند درست تصمیم بگیرند و در نهایت وارد رشتهای میشوند که علاقهای به آن ندارند و احساس شکست میکنند، عدهای دیگر از دانشآموزان هم با تصور خاصی وارد یک رشته میشوند و بعدا میبینند حال و هوای رشتهای که انتخاب کردهاند با علایقه شان سازگار نیست که در این صورت چنین دانش آموزانی میتوانند با مراجعه به مشاور مدرسه تغییر رشته بدهند.
انتهای پیام