همین امر موجب شده تا مسئولان طی سال های اخیر به جد دنبال تدبیری به منظور حل این مشکل برای بلندمدت بیفتند و احداث تونل را تنها راهکار ممکن برای حل این معضل بدانند و پاشنه کشیده در تلاش هستند این پروژه بزرگ را در این گردنه به مرحله اجرا برسانند.
از طرفی حجم بالای تردد خودروهای سبک و سنگین از داخل شهر نیز از دیگر مشکلات شهر اسدآباد واقع در مسیر بزرگراه کربلا بوده که از حدود ۱۲ سال پیش پروژه کنارگذر شهرستان در حال اجراست تا بتوان از این طریق بخشی از خودروهای در حال عبور از داخل شهر را به مسیر کنارگذر هدایت و از حجم ترددهای غیرضروری به داخل شهر جلوگیری کرد.
ناگفته نماند ایمن سازی گردنه اسدآباد نیز در دو سال گذشته به عنوان یکی از برنامه های کوتاه مدت در حال اجرا بوده تا از خطرآفرینی گردنه اسدآباد جلوگیری شود ضمن اینکه این پروژه در حال اجرا در حال حاضر این محور را از لیست ۱۰ محور پرخطر کشور خارج کرده است.
اما اینکه با توجه به نزدیکی به آغاز همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی و تردد خیل عظیم زائران در آینده نزدیک، در حال حاضر هر یک از این پروژه های فوق در چه مرحله ای از ساخت و احداث هستند، جای سوال دارد.
احداث تونل گردنه اسدآباد در انتظار صدور مجوز کمیسیون ماده ۲۳
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه طرح احداث تونل در گردنه اسدآباد از مدت ها پیش در انتظار صدور مجوز کمیسیون ماده ۲۳ در سازمان برنامه و بودجه کشور است، اظهار کرد: در حال حاضر پیگیر این پروژه هستیم و چندی پیش نیز در صحن علنی مجلس تسریع در تصویب مجوز کمیسیون ماده ۲۳ این پروژه بزرگ را از سازمان برنامه و بودجه کشور درخواست کردیم. بعد از دریافت ماده ۲۳ می توان از توانمندی و ظرفیت برخی از شرکت ها از جمله قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای مشارکت در احداث این پروژه استفاده کرد.
کیومرث سرمدیواله با بیان اینکه برای عملیات ساخت و اجرای این پروژه صدور و تصویب مجوز کمیسیون ماده ۲۳ آن برای دریافت ردیف بودجه امری ضروری است، افزود: برای مطالعات این طرح تاکنون اعتباری افزون بر ۱.۵ میلیارد هزینه شده و برای ساخت این طرح به اعتباری افزون بر ۵۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است.
وی با اشاره به اینکه امیدوارم مسئولان کمک کنند تا بتوانیم مجوز این طرح را بگیریم، خاطرنشان کرد: مطالعه و احداث ساخت این تونل در قالب آزادراه کربلا دیده شده، این پروژه از کنارگذر همدان آغاز می شود و در گردنه و به سمت محل احداث تونل اسدآباد ادامه پیدا میکند سپس به کنارگذر شرقی اسدآباد منتهی خواهد شد.
سرمدیواله با بیان اینکه گردنه اسدآباد یکی از ۱۰ محور پرخطر و حادثه خیز سطح کشور بود که با برخی از اقدامات کوتاه مدت از جمله تعریض، نصب روشنایی و نیوجرسی نسبت به ایمن سازی این محور در دو سال اخیر اقدام شده است، گفت: این اقدامات ایمن سازی انجام شده در گردنه اسدآباد موجب شد تا در این محور میزان تصادفات فوتی به صفر رسیده و از لیست ۱۰ محور خطرخیز سطح کشور خارج شود.
وی کاهش هزینه استهلاک وسایل نقلیه، کاهش میزان تصادفات و خسارات مالی، صرفه جویی در مصرف بنزین و گازوئیل و کاهش مسافت را از جمله مزایای احداث تونل در گردنه اسدآباد دانست و یادآور شد: علاوه بر این احداث تونل در گردنه اسدآباد در شرایط جوی از نقش مؤثری در جلوگیری از ترافیک و مسدود شدن گردنه برخوردار خواهد بود.
افتتاح پروژه کنارگذر اسدآباد در هفته دولت قبل از اربعین
فرماندار اسدآباد هم با اشاره به پروژه ۱۲ کیلومتری کنارگذر اسدآباد به عنوان یکی از پروژههای نیمه تکمیل باقی مانده از ۱۲ سال پیش، تصریح کرد: خط برگشت به سمت همدان به عنوان فاز اول طرح کنارگذر شهر اسدآباد در اربعین سال گذشته افتتاح شد و زیر بار ترافیک رفت که با تکمیل پل انتهایی کنارگذر، پروژه خط برگشت به سمت کرمانشاه نیز به عنوان فاز دوم این طرح قبل از ایام اربعین در هفته دولت امسال افتتاح می شود و این طرح بهطور کامل به بهرهبرداری خواهد رسید.
حسینعلی شرکائی با اشاره به بازدید ۱۶ خرداد استاندار همدان از پروژه کنارگذر و تأکید وی بر تزریق اعتبار برای این پروژه شاخص ملی شهرستان به منظور تسریع در روند اتمام کامل پروژه، افزود: از محل سفر ریاست جمهوری به پروژه کنارگذر اسدآباد ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که بخشی از این اعتبار تخصیص یافته است.
معاون راهداری ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان همدان هم چندی پیش از آغاز عملیات بهسازی و روکش آسفالت در گردنه اسدآباد و محور اسدآباد- کنگاور خبر داد و اظهار کرد: بهمنظور ارتقاء ایمنی و بهسازی رویه آسفالت در گردنه اسدآباد و محور اسدآباد- کنگاور، عملیات بهسازی و روکش آسفالت بهطول ۱۵ کیلومتر توسط دو اکیپ پیمانی آغاز شده است.
جواد نگاهداری اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه محرم و اربعین حسینی و همچنین آغاز سفر زائران عتبات عالیات، ارتقاء ایمنی محورهای منتهی به مسیر کربلا جزو برنامههای راهداری استان همدان قرار دارد.
وی بیان کرد: در سال گذشته هشت کیلومتر در گردنه اسدآباد بهصورت رفت و برگشت عملیات روکش آسفالت اجرا شد که با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی و محدودیت فصل کاری در استان همدان ادامه این عملیات امسال اجرا میشود. ️
نگاهداری افزود: رفع، اصلاح و آشکارسازی نقاط پرتصادف، ساخت و پاکسازی پارکینگ، راهاندازی سیستمهای روشنایی، خط کشی، بهسازی آسفالت، شانهسازی و تعدیل شیب شیروانی، رنگ آمیزی سرعتکاهها، نصب بنر و ... از جمله اقدامات راهداری برای مسیرهای منتهی به کربلا است.
به گزارش ایسنا، گردنه اسدآباد در کنار تهدیدها به منظور خطرات تصافات و حوادث یک فرصت بزرگ از نظر چشم انداز برای این شهرستان بوده که ایجاد مجتمع های تفریحی مختلف در این چشم انداز زیبا برای مسافران در حال تردد به طور قطع جذابیت های خاص خود را داشته و موجب پویایی چرخه اقتصاد شهرستان به ویژه در ایام محرم و صفر به علت تردد بالای زائران از این محور به عتبات عالیات خواهد بود که نباید از این ظرفیت به عنوان یک برگ برنده در رونق چرخ اقتصادی شهرستان مغفول ماند.
انتهای پیام