نماینده مردم ساری و میاندورود:

مافیای واردات با حذف مالیات گردن کلفت‌تر می‌شوند

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، گفت: لایحه حذف مالیات بر ارزش افزوده چند قلم کالای اساسی در مجلس رای موافق آورده اما حذف مالیات بر ارزش افزوده چند قلم‌کالای کشاورزی در مجلس رای نیاورد زیرا مخالفان این طرح معتقدند اگر واردات کالاهایی که نمونه داخلی آن تولید می‌شود، کم هزینه انجام گیرد تولید به مخاطره می افتد و مافیای واردات، گردن کلفت تر می‌شوند.

علی بابایی کارنامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اجرای طرح حذف مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و اضافه شدن گندم و برنج به این لیست، اظهار کرد: این قانون در بند" ز" بودجه۱۴۰۲ گنجانده می‌شود و در صورت تصویب ۶ ماهه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت در این لایحه تاکید دارد که واردات داروهای ضروری و تجهیزات مصرفی پزشکی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند، افزود: همچنین در نظر دارد نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی مانند گندم، برنج، دانه های روغنی، انواع روغن خام، حبوبات، قند، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز، چای و نرخ مالیات بر ارزش افزوده قند و شکر تولید داخل از ۹ درصد به یک درصد کاهش یابد.

نماینده مردم ساری، میاندورود در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: کشور ما باید در شرایط کاهش تورم قرار گیرد و اگر کالایی وارد شود نرخ مالیات آن باید در وزارتخانه تخصصی و کارگروه تصویب شود.

بابایی کارنامی درباره علت رای نیاوردن این طرح در مجلس، گفت: لایحه حذف مالیات بر ارزش افزوده چند قلم کالای اساسی در حال حاضر در مجلس رای اورده اما حذف مالیات بر ارزش افزوده چند قلم‌کالای کشاورزی در مجلس رای نیاورد.

وی اضافه کرد: در راستای این طرح به دنبال کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده گندم و برنج بودیم که متاسفانه تا کنون رای نیاورد.

نماینده مردم ساری و میاندورود خاطرنشان کرد: حرف‌ مجلس این است که  اگر کالایی مبنای وارداتی ندارد وزارت جهاد کشاورزی نام آن را از لیست کالای وارداتی حذف کند.

بابایی کارنامی گفت: به طور مثال ما ۳ میلیون‌ تن مصرف برنج داریم که ۱ میلیون ‌تن در داخل تولید می‌شود، پس وزارت جهاد کشاورزی تنها می‌تواند برای ۲ میلیون واردات درخواست کاهش مالیات بر ارزش افزوده بدهد و زمانی که پای رانت درمیان است تصمیم گیری مشکل می‌شود.

به گفته این نماینده مجلس، مخالفان این طرح معتقدند اگر واردات کالاهایی که نمونه داخلی آن تولید می‌شود، کم هزینه انجام گیرد چراکه تولید به مخاطره می افتد و مافیای واردات، گردن کلفت تر می شوند.

بابایی کارنامی با اشاره به اهمیت مشوق‌های دولت، گفت: دولت باید به کشاورزان یارانه بدهد یا نهاده‌های دامی و کشاورزی را ارزان کند؛ همچنین حمایت دولت در قالب تسهیلات می‌تواند کمک کننده باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402040704088
  • خبرنگار : 50199