به گزارش ایسنا، شهره طباطبایی در پنل تخصصی مسیریابی هوش مصنوعی در اقلیم بانکداری که در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه الکامپ برگزار شد، گفت: در حال حاضر ۳۶ درصد از بانکهای دنیا به سراغ هوش مصنوعی رفتند.
وی هوش مصنوعی را شامل بخشهای یاگیری ماشین، اتوماتیک، رباتیک، پردازش تصویر و گفتار و پردازش زبانهای تصویری دانست و اظهار کرد: مروزه همه سازمانها به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت کردهاند، چرا که این فناوری موجب کاهش هزینهها شده و منافع بالایی دارد.
طباطبایی به بیان کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بانکداری پرداخت و افزود: شناسایی و محافظت از مشتریان در برابر اقدامات جعل و تقلب، ایجاد وفاداری، جذب مشتریان، مشارکت در امور مالی و پیشبینی بهترین اقدام بعدی از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بانکداری است.
مدیر گروه هوش مصنوعی شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به بهرهگیری از فناوریهای چت باتها، دستیاران تعاملی، تجزیه و تحلیل تراشه کارتپرداخت و تجزیه و تحلیل بازار در بانکهای دنیا، گفت: امروز استفاده از جی پی تی و AI در صنعت بیمه در حال افزایش است.
وی با تاکید بر اینکه روزانه هزار ابزار جدید به واسطه توسعه هوش مصنوعی اضافه میشود، گفت: این امر موجب شده دنیای تولید محتوا به شدت تغییر کند، به گونهای که شاهد توسعه ابزارهای تبدیل متن به گفتار و تولید خودکار محتوا هستیم.
طباطبایی با بیان اینکه هوش مصنوعی برخی از مشاغل را تهدید میکند، ادامه داد: این احتمال میرود که برخی از مشاغل بانکداری یا حذف شوند و یا جایگزین شوند.
وی به بیان چالشهای تحولات دیجیتال پرداخت و افزود: نیاز به حجم بالای دادهها، نیاز به زیر ساختهای مبتنی بر GPU، عدم امکان برونسپاری دادهها به دلیل امنیتی، عدم استفاده از APU های آماده از چالشهای این حوزه است.
به گفته وی بسیاری از شرکتهای بزرگ مانند سامسونگ استفاده از APIهای آماده را ممنوع اعلام کردهاند.
وی غیر قابل توضیح بودن تصمیمات گرفتهشده توسط مدلهای هوش مصنوعی، عدم اعتماد به کلیه پاسخهای تولید شده مانند چت باتها، لزوم حفظ محرمانگی اطلاعات مشتریان و نبود رگولاتوری و قوانین حاکم بر مالکیت دادهها را از چالشهای حقوقی هوش مصنوعی نام برد.
انتهای پیام