به نقل از ویفروم، دانشگاههای آفریقا در حال افزایش هستند. پیشرفت قابلتوجهی که در دهه گذشته به دست آمده است باعث کاهش پیشرفت در رتبهبندی جهانی، افزایش تعداد مؤسسات و افزایش تولید و تأثیر تحقیقات آفریقایی شده است. با این حال، شکاف گستردهای بین تحقیقات دانشگاهی در منطقه و صنعت وجود دارد. تقویت این پیوند برای تبدیل پیشرفت و تحقیقات دانشگاهها به نوآوریهایی ضروری است که چالشهای محلی متعدد در این قاره را برطرف میکند.
اگرچه دانشگاههای آفریقا تلاشهایی را برای تقویت ظرفیت نهادی خود در همکاری با صنعت انجام دادهاند اما با چالشهایی مواجه هستند که عمدتاً توسط ساختارهای بازار محلی و ظرفیت سازمانی محدود شکل گرفته است. در اینجا راهکارهایی ارائه شده است که از طریق آنها میتوان همکاری دانشگاه و صنعت را بهبود بخشید.
توسعه مشارکتهای جهانی
موسسات تحقیقاتی در جنوب صحرای آفریقا باید با این واقعیت کنار بیایند که صنعت محلی ممکن است هنوز به اندازه کافی آماده نباشند یا قوی نیست تا بتواند پشتیبانی لازم برای تحقیقات را ارائه دهد. بنابراین دانشگاهها باید با نگاه جهانی افق دید خود را گسترش دهند. محققان آفریقایی میتوانند با شرکای صنعتی جهانی برای رسیدگی به چالشهای اجتماعی با مشارکت در دیدگاههای محلی خود همکاری کنند.
بسترهای رسمی برای ارتباط و همکاری
انجمنها، کنفرانسها و نمایشگاههایی با مشارکت فعال دانشگاهی و صنعتی باید ایجاد شود. نهادهای حرفهای موقعیت منحصر به فردی در ایجاد این ارتباطات دارند زیرا اغلب اعضایی از دانشگاه و صنعت دارند. شبکههای تحقیقاتی که برای نمایندگی صنعت باز هستند نیز میتوانند این فرصت را فراهم کنند.
وضوح انتظارات با تمرکز بر موارد قابل تحویل
نهادها باید فراتر از تشریفات امضای توافقنامه حرکت کنند و به ارائه جزئیات بپردازند. این امر مستلزم بیان توانایی شرکا، شفافیت در مورد انتظارات و جدول زمانی مشخص در صورت لزوم است. تفاهمنامهها باید مسیرهایی را برای اهداف خاص نهادی، صنعتی و یا توسعه پایدار فراهم کنند که شرکا قصد دارند روی آن کار کنند و مشارکت قطعی در آن داشته باشند.
ارائه ابزارهای مورد نیاز برای پیشبرد همکاری صنعت به مؤسسات
دانشگاهها احتمالاً با یافتن شرکتهایی که با آنها در زمینههای تحقیقاتی علایق مشترک دارند، در مشارکتهای صنعتی به موفقیت بیشتری دست خواهند یافت. متأسفانه، بسیاری از مؤسسات آفریقایی به این ابزارها و مجموعه مهارتها برای استفاده بهینه از آنها دسترسی ندارند. اینها شکافهای خاصی هستند که مداخلات برای تقویت مشارکت دانشگاه و صنعت میتواند هدف قرار گیرد.
تقویت حمایت از مالکیت معنوی در بازارهای آفریقا
بازارها با اجرای قوی حقوق مالکیت معنوی به شرکتها و سرمایهگذاران اعتماد به نفس میدهند تا تحقیقات را برای کسب مزیتهای رقابتی تأمین مالی و تجاری کنند. برای اینکه مشارکتهای مالی و تجاریسازی با مؤسسات برای شرکتهای آفریقایی جذابتر شود، آنها باید این اطمینان را داشته باشند که مزیت بازار ناشی از نوآوریهای حاصل از تأمین مالی تحقیقات، قابل دفاع است. این امر همچنین باعث میشود که مؤسسات، مجموعهای قوی از داراییهای فکری ایجاد کنند که میتوانند با دادن مجوز به شرکای صنعتی تجاریسازی شوند.
انتهای پیام