/شهادت امام محمد باقر(ع)/

امامی که علم اجتهاد را بنیان نهاد

یک کارشناس مذهبی گفت: امام محمدباقر(ع) در زمانه خود به دنبال گسترش علم و دانش بودند، علم اجتهاد را پایه‌گذاری کردند و قواعدی برای حکم شرع قرار داده‌اند تا فردی که به دنبال آن است به انحراف کشیده نشود.

حجت‌‎الاسلام‌والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: برخی از ویژگی‌ها میان تمام امامان شیعه و اهل بیت(ع) مشترک و یکسان است، اما شرایط عصر و زمانه امامان باعث شده تا وضعیت زندگی آن‌ها در انجام رسالت با یکدیگر متفاوت باشد.

وی با بیان اینکه برای شناخت بهتر ائمه باید از شرایط عصر آن‌ها آگاه شد، اضافه کرد: جوانان برای شناخت بهتر و افزایش آگاهی نسبت به زندگی امامان باید نسبت به شرایط آن زمان آگاهی داشته باشند، به عنوان نمونه می‌توان به تفاوت وضعیت سیاسی دوران زندگی امام حسین(ع) و امام محمدباقر(ع) اشاره کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام محمد باقر(ع) توانستند با توجه به شرایط عصر زمانه خود کرسی‌های درس برپا کنند و به دنبال توسعه علم و دانش باشند، به همین دلیل باقرالعلوم لقب گرفته‌اند. باقرالعلوم به معنی شکافنده علوم است و به فردی داده می‌شود که می‌تواند علوم را رمزگشایی کند. یکی از خصوصیات بارز امام محمد باقر(ع) این است که پیامبر اکرم(ص) حضور ایشان را نوید داده بودند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: امام محمدباقر(ع) برای اولین بار زیارت عاشورا را به  یادگار گذاشتند و به عبارتی آن را شناسنامه‌دار کردند. این حضرت همچنین در زمانه خود به دنبال گسترش علم و دانش بودند و علم اجتهاد را پایه‌گذاری کردند و قواعدی برای حکم شرع قرار داده‌اند تا فردی که به دنبال آن است به انحراف کشیده نشود؛ امروز نیز بر پایه این قواعد قوانینی جهت استنباط حکم شرعی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: امام زمان توسط تمام ائمه(ع) به نوعی معرفی شده‌اند؛ امام محمدباقر(ع) نیز برای معرفی این حضرت گفته‌اند که امام زمان(عج) روزی خواهند آمد و انتقام اهل بیت(ع) را می‌گیرند. حضرت گفته‌اند برای ارتباط با امام زمان(عج) باید ابتدا ایشان را بشناسیم و وظایف خود را در قبال امام بدانیم و در ادامه نیز برای ظهور امام عصر دعا کنیم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040502602
  • خبرنگار : 50570