مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل:

بیش از ۷۰ درصد افراد با زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سروکار دارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل ضمن تأکید بر اینکه کمتر خانواده ای وجود دارد که در آن بیکار وجود نداشته باشد، افزود: بیش از ۷۰ درصد از مردم جامعه با دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارتباط دارند و راستی‌آزمایی از اشتغال افراد اعلامی دستگاه‌های ذیربط در سه مرحله توسط اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود.

بهروز رحیم زاده، در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام اینکه نامگذاری و ترتیب و توالی عناوین وزارت به این شکل بوده که در صورت شکل گیری تعاونی ها، کار و اشتغال ایجاد می‌شود و به دنبال آن رفاه همگانی بوجود می آید.

وی افزود: ۱۱ اداره و ۳ بانک از زیر مجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی همکاری می‌کنند.

رحیم زاده ضمن اشاره به اینکه شورای هماهنگی دستگاههای ذیربط وزارت در استان‌ها برای هم افزایی بیشتر ماهانه جلسه ای برگزار می‌کنند، اشاره کرد: بیش از ۷۰ درصد از افراد جامعه با دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت تعاون سروکار دارند و در بخش روابط کار، بازنشستگی، درمان، بانک‌ها، فنی و حرفه ای، مددجویی و مددکاری و سایر مراکز تحت تولیت وزارت ارتباط دارند و خدمات دریافت می کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: مقام معظم رهبری عناوین سالها را در ارتباط با تولید و اقتصاد نامگذاری کرده اند و فعالین اقتصادی را سربازان جبهه اقتصادی توصیف کرده اند که این امر وظایف وزارت را سنگین تر می کند و مأموریت‌های ادارات کل را در خدمات دهی به کارگران و کارفرایان نمایان تر می کند.

رحیم زاده تصریح کرد: یکی از چالش های پیش روی کشور اشتغال و بیکاری جوانان است و کمتر خانواده ای پیدا میشود که فرزند بیکار نداشته باشد و در این مورد نقش اساسی بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه است و هر قدمی که به اشغال یک نفر منجر می شود مسایل و مشکلات آن فرد نیز حل و فصل شده و زندگی اش سروسامان پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: ۵ مدیریت همتراز با معاونت در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل وجود دارد که هر کدام از این معاونت‌ها چندین ریاست زیرمجموعه دارد. 

این مقام مسئول اضافه کرد: در مسئله اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بعنوان دبیرخانه تخصصی کارگروه اشتغال استان ایفای نقش می کند و با ترکیب دستگاه‌های دخیل در ایجاد اشتغال تنظیم سیاست‌ها و ریل گذاری ها را بر عهده دارد.

رحیم زاده با اعلام اینکه در سال گذشته بالغ بر ۲۲ جلسه کارگروه اشتغال استان برگزار شد، گفت: اشتغال وظیفه فرابخشی است و در زیست بوم اشتغال همه دستگاههای دولتی ارتباط دارند و تحقق صددرصدی اشتغال استان بالغ بر ۲۳ هزار و ۷۵۰ نفر را در سال گذشته شاهد بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: جایگاه وزارت کار مطالبه گری است و در جهت راستی آزمایی اشتغال ایجاد شده توسط دستگاههای عضو کارگروه اشتغال این اداره کل نقش پیگیری و راستی‌آزمایی را دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه استان افزود: ارسال پیامک در مرحله اول و تماس تلفنی در مرحله دوم و بررسی میدانی توسط برخی شرکتهای پیمانکار در مرحله سوم برای راستی آزمایی از اشتغال تعداد افراد اعلامی از سوی دستگاههای ذیربط در سامانه رصد توسط وزارت تعاون، کار و رفاه انجام میشود.

رحیم زاده تأکید کرد: میزان تعهد اشتغال سازمان صمت با توجه به گستردگی حیطه کاری در مقایسه با سایر دستگاههای عضو کارگروه بیشتر است.

این مقام مسئول استانی اضافه کرد: تسهیلات اشتغال زایی تبصره ۱۶ جزء دو به مبلغ ۱۶۱۶ میلیارد تومان در بین دستگاههای عضو کارگروه جهت پرداخت تسهیلات تقسیم شد و ریالی برای خود اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان باقی نماند.

رحیم زاده با بیان اینکه در سال ۱۳۹۹ تنها ۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی به استان اختصاص یافته بود و در سال ۱۴۰۰ به ۴۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، ادامه داد: تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۱ به ۸۹ میلیارد تومان و در سال جاری نیز ۱۴۵ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی ضمن بیان اینکه طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر استانی که در حوزه مشاغل خانگی عملکرد مناسبی داشته باشد مبلغ بیشتری تسهیلات اختصاص می یابد، گفت: با توجه به عملکرد این اداره کل، بعنوان استان سوم در جذب اعتبارات مشاغل خانگی معرفی شدیم و توسط وزیر مورد تقدیر قرار گرفتیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل ضمن اشاره به اینکه تسهیلات مشاغل خانگی از طریق ۸ بانک عامل بصورت قرض الحسنه به متقاضیان معرفی شده پرداخت خواهد شد، افزود: در رابطه با میزان جذب اعتبارات از محل تسهیلات تبصره ۱۶ برای استان اردبیل عملکرد قابل دفاعی داشته ایم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۵ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1402040502471
  • خبرنگار :