به گزارش ایسنا، علی آقامحمدی-رئیس ستاد توانمندسازی و تحول محلات کمتر برخوردار کشور- در این نشست با اشاره به اینکه اکنون فرصتی افتخار آفرین فراهم آمده تا زمینهای برای حضور گسترده جوانان محلات محروم کشور در مسیر پیاده روی اربعین ایجاد کنیم، بیان داشت: اثری که اربعین میتواند برای جهان اسلام در بلند مدت داشته باشد با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست و آن طی مجاهدانه مسیری است که تمدن مهدوی را شکل می دهد.
وی گفت: باید با گسترش دایره حق طلبان و توسعه تعاملات اهالی ایمان در اقصی نقاط عالم، استعدادهای انسانی را با محوریت اربعین و چشم انداز جامعه مهدوی گردهم آوریم و به نحو شایسته و خردورزانه به سوی تأسیس تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم.
آقامحمدی با اشاره به لزوم استفاده حداکثری از ظرفیت هوش مصنوعی و فناوری های نوین در گستره رسانه و فضای مجازی، تصریح کرد: باید مومنین و علاقمندان حضرت سیدالشهدا(ع) را در قالب یک شبکه جهانی با هم آشنا کنیم تا دست در دست هم و با تبادل ذهن و اندیشه، مسیر تمدن سازی اسلامی را بگشایند و همه ظرفیتهای انسانی جامعه بشری را در خدمت این راه درخشان قرار دهند.
وی تأکید کرد: اگر مبتنی بر مولفه های اسلام ناب حرکت کنیم، همه مشتاق حضور در ضیافت اربعین می شوند و با افق جهانی در این مراسم پر افتخار و فراگیر شرکت میکنند؛ باید جهشی در قلبها ایجاد شود تا در اربعین هیچ جوانی در خانه ننشیند و همه به میدان بیایند و نقش آفرینی کنند و این رمز ظهور و برانگیختگی دوباره جامعه اسلامی است که امام شهید ما با بذل خون قلبش آن را تضمین کرده است.
تمدن جهانی مهدوی در پرتو اربعین شکل خواهد گرفت
محی الدین محمدیان نیز در این نشست با طرح این پرسش که «چرا امام حسن عسگری(ع) در روایتی "زیارت اربعین" را از نشانه های اهل ایمان ذکر کرده اند؟» بیان داشت: زمانی که فضای سکوت و رخوت بر جامعه اسلامی حاکم بود و افراد نمی توانستند فعالیت یا جریانی را در جبهه حق ساماندهی کنند و هر حرکتی هزینه های زیادی را بر شیعیان تحمیل می کرد، برای اینکه اهل ایمان بتوانند همدیگر را شناسایی کنند، نشانه هایی ذکر شده است که یکی از آنها "زیارت اربعین" است.
رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ابراز داشت: بدین سان کم کم عناصر اصیلی که در خفا زندگی می کردند و معتقد به تقیه و عدم حرکت علنی بودند و نمی توانستند یاران خود را شناسایی کنند، روز اربعین در حرم سیدالشهدا(ع) گرد هم می آمدند و با این ابتکار، افراد شهرها و محلات مختلف که همفکر بودند یکدیگر را مییافتند و این نقطهای برای آغاز حرکت میشد؛ البته شیعیان و علمای اسلام که تحت جور خلفای ظالم عباسی بودند در این راه دست و پا و سر میدادند تا نقطه کانونی امید آفرین و حرکت بخش در تاریخ زنده و جوشان باقی بماند و امروز به دست ما برسد.
وی با ذکر خاطرهای از مجاهد شهید آیت الله سید اسدالله مدنی اظهار کرد: امام جمعه شهید تبریز میگفتند در زمانی که حزب منحوس بعث و صدام یزید در ایام اربعین حسینی همه راهها به سوی کربلا را میبستند، ما برای زیارت اربعین از نخلستانها با لباس عشایر به سوی حرم سیدالشهدا(ع) می رفتیم و مرقد مطهر ایشان را زیارت میکردیم.
نویسنده کتاب "عاشورا در آینه تاریخ و ادب" گفت: زیارت موتور محرک شیعه در طول تاریخ بوده و توانسته است جریان ظلم ستیز و عدالت طلب راستین را تداوم بخشید؛ اکنون نیز در راهپیمایی شکوهمند و عزت آفرین اربعین، انسانهای حق طلب از قارههای مختلف جهان در این ایام معلوم و مشخص که بزرگترین اجتماع بشری شکل میگیرد، همدیگر را شناسایی میکنند و به راستی امام حسین(ع) پیوند دهنده همه ما با یکدیگر است.
محی الدین محمدیان با اشاره به اینکه در مقطع کنونی زیارت اربعین به یک زیارت انسانی تبدیل شده است، تأکید کرد: در حال حاضر زیارت اربعین صرفا جنبه مذهبی و دینی ندارد چراکه غیر مسلمانان هم در این موج به حرکت در می آیند؛ علت این است که امام حسین(ع) با فطرت انسان ها سخن می گوید و شعارها و پیام های عاشورا انسانی و جهانی است و به زبان همه انسان ها قابل ترجمه است و لذا مطلوب همه انسانها است.
وی افزود: بر این پایه های مشترک انسانی حتماً می توان مدنیت بنا کرد. تمدن ها همواره بر اساس آرمان ها و مقاصد مشترک بنا می شوند و بی شک چنین آیین انسانی و جهانی می تواند انسانهای گوناگون را گرد هم آورد و تمدن ساز باشد.
مشاور فرهنگی رییس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه همه نهادهای مدنی، اجتماعی و فرهنگی به مرور زمان شکل می گیرند، بیان داشت: اگر بتوانیم حقایق اربعینی را از لایه شعار به لایه شعور انسان ها منتقل کنیم، یک تمدن جهانی در پرتو اربعین شکل خواهد گرفت.اکنون مخالفتهای نظام سلطه جهانی با این حرکت تحول آفرین برای آن است که میدانند با مدنیت حسینی میتوان به تمدن مهدوی دست یافت.
وی با بیان اینکه راهپیمایی اربعین مملو از ارزشهای ناب انسانی همچون ایثار، از خودگذشتگی، سخاوت، کمک رسانی و ... است، تصریح کرد: علقههایی که در مراسم پیاده روی اربعین انسانها را به هم پیوند میدهد حاصل منافع زودگذر مادی نیست بلکه در این فرایند، انسانها به منفعت های معنوی مشترک دست مییابند و این نوید دهنده تمدنی بر پایه عدالت و خردورزی و دیگر دوستی است.
وی تاکید کرد: امروز با حرکت راهبردی پیاده روی اربعین، پیام امام حسین(ع) از تاریخ و جغرافیا عبور کرده و در حال جهانی شدن است. همان طور که دوست داریم خدمات مادی را عادلانه بین مردم توزیع کنیم، تلاش برای توزیع فرصت های معنوی به منظور رشد و کمال همه انسان ها نیز جزو لوازم برقراری عدالت است؛ لذا اگر فرصت دستیابی به مقامات معنوی را برای محرومان جامعه فراهم کنیم در جهت برقراری عدالت اجتماعی حرکت کرده ایم و این افراد میتوانند معماران تمدن نوین اسلامی باشند.
انتهای پیام