به گزارش ایسنا، روزنامه «جام جم» نوشت: تمام کسانی که در صعود ایران به این مسابقات نقش داشتند، بعد از دیدار با رئیس جمهور، حواله خود را دریافت کردند. آن روزها فوتبالیستها به اندازه فوتبالیستهای امروزی باتجربه نبودند و احتمالا از بیزینس سر در نمیآوردند چون اکثرشان حوالههای خود را به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان به یکی از نمایشگاهدارهای معروف عباسآباد فروختند.
علیرضا حقیقی یکی از فروشندگان بود که بعدها گفت: «عجب اشتباهی کردم. کاش من هم مثل بعضی از بازیکنان ماشین وارد میکردم.» علیرضا حقیقی وقتی فهمید سرش کلاه رفته که بازیکنانی مانند آندو تیموریان، خسرو حیدری، جواد نکونام و... ماشین وارد کردند. این سه بازیکن اسبق استقلال بعد از بررسی متوجه شدند میتوانند یکی از مدلهای جدید مرسدس بنز را وارد کنند که ml۳۵۰ نام داشت.
این خودروی تازه وارد به بازار دبی فروش بالایی داشت و این سه بازیکن هم روی آن دست گذاشتند. بعد از انجام ثبت سفارش و خرید، این خودروهای لوکس از طریق بندر بوشهر وارد ایران شد. البته ترخیص ماشین آندو با مشکلاتی مواجه شد ولی در نهایت توانست از طریق یکی از فعالان این گمرک، مشکل خود را حل کند. اندکی بعد، این سه خودروی لوکس در نمایشگاههای عباسآباد و یک بار هم شریعتی مشاهده شد.
هر کدام از این بازیکنان قیمت متفاوتی روی ml۳۵۰ خود گذاشتند و نهایتا بین ۹۰۰ تا ۹۵۰ میلیون تومان خودروهای خود را به فروش رساندند. سود وارد کردن و فروش این مدل مرسدس بنز چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان بود! در آن زمان با این پول میشد حتی یک واحد آپارتمان شیک در یکی از مناطق خوب تهران خرید.
اگر هم ماشین باز بودند میتوانستند بهترین مدل بنز موجود در بازار یعنی e۲۵۰ فول آپشن را نهایتا ۵۰۰ میلیون تومان بخرند. همان زمان بی ام دبلیو x۴ فول آپشن حدود ۴۷۰ میلیون تومان بود. علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون هم که دید وارد کردن ماشین چه سودی دارد، سریعا حواله خودرو را به پسرش احسان داد تا او هم یک دستگاه ml۳۵۰ وارد کند. اکثر بازیکنان که حوالههای خود را فروخته بودند، توی سرشان میزدند که «وای چه اشتباهی کردیم و کاش آن را نمیفروختیم.» بعد از صعود ایران به جامجهانی ۲۰۲۲ هم اتفاقی مشابه رخ داد و بازیکنان صاحب حواله خودرو شدند. در روزهای نخست شایع شده بود حواله سانتافه به ملیپوشان داده شده ولی به تازگی و بعد از ورود چند خودروی لوکس به گمرک بوشهر، این شایعه از بیخ و بن تکذیب شد چون مردم تصاویری از پورشه، مازراتی و رنجرور دیدند. جالب اینجاست در سال ۲۰۱۴ یکی از ملیپوشان قصد داشت رنجرور وارد کند ولی حتی با وجود رفتن به گمرک و تلاش برای ثبت سفارش این خودرو، موفق نشد چون میگفتند: «رنجرور انگلیسی است و اینجا نمایندگی هم ندارد. بنابراین ورودش قانونی نیست.» بعدها همین بازیکن با دیدن یک رنجرور پلاک شده در تهران به همان دوستانش گلایه کرد که «چطور انگلیسی و نمایندگی ندارد، ولی پلاک شده؟!» احتمالا این خاطره برای بازیکن معروف با دیدن عکس خودروی سردار آزمون یک بار دیگر زنده شده است.
چه کسانی ماشین آوردند؟
خودروی وارداتی چند بازیکن تیمملی به گمرک رسیده و به زودی ترخیص خواهد شد. ملیپوشان برخلاف اکثر بازیکنان سال ۲۰۱۴، حواله خود را نگه داشتند و سپس اقدام به واردات کردند.
تا این لحظه خودروی پورشه ماکان علی قلیزاده، پیام نیازمند و احمد نوراللهی، خودروی مازراتی مهدی ترابی و خودروی رنجرور سردار آزمون به ایران رسیده. به زودی این ماشینها پلاک و در اختیار ملیپوشان قرار میگیرد اما شاید برایتان جالب باشد بدانید آنها چه سودی از این واردات میبرند؟
یا ماشین خریده شده با سهم گمرکی برایشان چقدر تمام میشود؟ اسامی بازیکنان به شرح زیر است:
احسان حاجصفی، سردار آزمون، وحید امیری، شجاع خلیلزاده، صالح حردانی، یاسین سلمانی، رامین رضاییان، علی کریمی، کریم انصاریفرد، سامان قدوس، مهدی قائدی، میلاد سرلک، سعید عزتالهی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلیگنجی، امید ابراهیمی، مهدی طارمی، علیرضا بیرانوند، صادق محرمی، سیدمجید حسینی، علی قلیزاده، مهدی ترابی، ابوالفضل جلالی، سیاوش یزدانی، علیرضا جهانبخش، امیر عابدزاده، محمدحسین کنعانیزادگان، امید نورافکن، سیدپیام نیازمند، احمدنورالهی، روزبه چشمی و سیدحسین حسینی.
گریکاله ۳۰ میلیاردی ترابی؟
مازراتی مهدی ترابی گریکاله نام دارد و محصول سال ۲۰۲۳ است. او این خودرو را حدودا ۶۵ هزار دلار خریده است. به دلار ۵۰ هزارتومانی خرید این مازراتی ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای او آب خورده. این مازراتی بالای ۲۵۰۰ سی سی است و بنابراین طبق تعرفه جدید واردات ۱۷۳ درصد گمرکی میخورد. با یک محاسبه ساده مشخص میشود مهدی ترابی حدود ۱۷۵ هزار و ۵۰۰ دلار برای خرید و ترخیص این خودرو هزینه کرده است. حالا این رقم را ضربدر دلار ۵۰ هزار تومانی کنید که میشود ۸ میلیارد و ۷۷۵ میلیون تومان.
حالا سری به بازار خودرو میزنیم. مازراتی کواتروپورته(چهاردر) مدل ۲۰۱۲ حدود ۱۶ میلیارد تومان قیمت خورده. همین مدل ولی gts آن حدودا ۲۰ میلیارد تومان آگهی شده.
مازراتی گرن توریسمو ۲۰۱۲ نیز حدودا ۱۵ میلیارد تومان خرید و فروش میشود. بنابراین خودروی مهدی ترابی که فقط یک دستگاه از آن در بازار ایران وجود دارد، با رقمی به مراتب بالاتر به فروش میرسد. نمایشگاهداران هم نمیدانند مازراتی گریکاله ترابی چقدر ارزش دارد ولی آیا ارزش آن زیر ۳۰ میلیارد تومان خواهد بود؟ این وسط ترابی چقدر سود کرده؟
پورشه ۳۰ میلیاردی!
نیازمند، نورالهی و قلیزاده پورشه ماکان ۲۰۲۳ وارد کردهاند. البته آنها میتوانستند نسخه s یا توربو را وارد کنند که گرانتر است ولی ترجیحشان مدل ارزانتر بوده. این خودرو در بازار جهانی ۵۷ هزار و ۵۰۰ دلار ارزش دارد که احتمالا آنها کمی بالاتر آن را خرید کردهاند. با احتساب گمرک ۱۷۳ درصد، این خودرو برای آنها چیزی حدود ۱۵۵هزار و ۲۵۰ دلار تمام شده است.
اگر این عدد را ضربدر ۵۰ کنیم مشخص میشود خرید این پورشه ماکان برایشان حدودا ۷ میلیارد و ۷۶۲ میلیون تومان تمام شده. دوباره سری به بازار خرید و فروش پورشه ماکان در ایران بزنیم. جدیدترین مدل موجود در بازار متعلق به سال ۲۰۱۷ است که بسته به میزان کارکرد، آپشن و بیرنگ بودن آن بین ۱۶.۵ تا ۱۷.۵ میلیارد تومان به فروش میرسد. حالا تصور کنید ماکان ۲۰۲۳ با آپشنهای بیشتر و طراحی زیباتر چه ارزشی دارد؟ بالای ۲۵ میلیارد تومان؟ چرا که نه؟ شاید هم بیشتر چون پورشه مشتریان دست به نقدی در ایران دارد و حاضرند برای مدلهای جدید رقمهای کلانتری بپردازند.
ماشین لوکس سردار
خودرویی که سردار آزمون وارد کرده رنجرور ولار نام دارد که تولید سال ۲۰۲۳ است. این یکی از نسخههای لوکس و زیبای برند لندرور انگلیسی است که ۶ سیلندر است و در بازار جهانی ۶۳ هزار و ۶۰۰ دلار به فروش میرسد. البته خرید و انتقال آن به ایران، گرانتر از این مبلغ تمام میشود ولی ما کف قیمت را در نظر میگیریم. با احتساب عوارض گمرکی ماشین سردار حدود ۱۷۱ هزار و ۷۲۰ دلار آب خورده که با دلار ۵۰ هزارتومانی ارزش ریالی خرید و وارد کردن این خودرو ۸ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان میشود. البته نه تنها درباره خودروی سردار که درباره دیگر ماشینهای وارداتی باید گفت هزینه کمی بالاتر میرود چراکه به هر حال هزینه ثبت سفارش هم هست. هزینه انتقال از طریق کشتی را هم محاسبه کنید و بعد هزینه انتقال به شهری که میخواهند. اینها رقم را کمی بالاتر میبرد.
رنجرور در بازار ایران نایاب است. شاید بعضی در خیابانها مدلهای گذرموقت یا خیلی کم، پلاک شده بعضی مدلهای آن از جمله «ایووک» را دیده باشید. این مدل اقتصادی رنجرور در سطح دنیا مشتریان زیادی دارد و قاعدتا در خیابانهای تهران هم ثروتمندان خاطرخواه آن هستند. به تازگی دو آگهی فروش رنجرور در تهران مشاهده شده که پای یکی از این آگهیها عدد ۵۰ میلیارد به چشم میخورد!
حالا تصور کنید ماشین سردار آزمون چقدر قیمت میخورد؟ ولار به مراتب مدل بهتر و لوکستری نسبت به اووک است که طرحی قدیمی دارد و محصول ۲۰۱۷ است. کسانی که خارج از ایران اووک دارند اکثرا ناراضی هستند و آن را ماشین خوبی نمیدانند اما به هر حال در ایران ۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد! سردار در این زمینه بسیار هوشمندانه عمل کرده و با هزینه رقمی نزدیک به دیگر بازیکنان توانسته خودرویی تک و لوکس وارد کشور کند که شاید مشتری ۱۰۰ میلیاردی هم داشته باشد!
انتهای پیام