انواع تردمیل و اجزای آن

طی سالیان گذشته، خصوصاً دهۀ گذشته، آنقدر خرید و فروش دستگاه تردمیل رونق گرفته و آنقدر در باشگاه و خانه انواع گوناگون آن را دیده‌اید که در قیاس با 20 سال پیش، از وسیله‌ای لوکس و عجیب به وسیله‌ای روزمره و عادی بدل شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از هایپر جیم، تردمیل آنچنان هم که تصور می‌کنید دستگاه جدیدی نیست و ساختار اصلی آن، یعنی چرخ و محور، هزاران سال پیش، به اشکال متفاوت، به کار گرفته می‌شده است و تحول در همین ساختار بوده که در نهایت در قرن گذشته به ساخته شدن تردمیل منجر شده است. مهندسِ مکانیکِ آمریکایی به نام ویلیام استاب، در اواخر دهۀ 60 میلادی موفق شد چیزی را اختراع کند که ما امروزه به نام تردمیل می‌شناسیم و همان استفاده‌ای را از آن می‌کنیم که استاب در خیال خود پرورانده بود؛ یعنی ورزش کردن. جالب است بدانید که در ابتدا تردمیل برای استفاده خانگی طراحی شده بود و بعدها استفادۀ باشگاهی پیدا کرد و سر از کلینیک‌های پزشکی و فیزیوتراپی درآورد.

امروزه تردمیل‌ها در حوزه‌های گوناگونی طراحی، تولید و استفاده می‌شوند. از گرم کردن پیش از مسابقات و ورزش‌های روزانۀ ورزشکاران در باشگاه و خانه گرفته، تا استفاده‌های پزشکی، درمانی و حتی شبیه‌سازی راه رفتن در خلا. با این همه، هنوز هم اصلی‌ترین استفاده از تردمیل‌ها همان استفادۀ ورزشی یا در اصلاح تخصصی‌تر برای ورزش‌های هوازی است. حتی به کارگیری آن در پزشکی نیز به منظور رصد کردن عملکردهای هوازی انجام می‌شود.

انواع تردمیل را می‌شناسید؟

علی‌رغم وجود انواع گوناگونی از تردمیل، دو نوع از آنها که برای ورزش کردن به کار می‌رود، بسیار بیش از انواع دیگر شناخته شده‌اند. البته تردمیلی مانند تردمیل صخره‌نوردی هم وجود دارد که برای تمرین صخره‌نوردی و مخصوصاً برای صخره‌نوردان طراحی شده است. اما در تقسیم‌بندی ما جایی ندارد، چراکه آن را باید از تردمیل‌های ویژه و خاص قلمداد کرد.

به هر صورت، تردمیل‌هایی که امکان انجام ورزش‌های هوازی را برای ما مهیا می‌کنند، دو نوع‌ هستند: خانگی و باشگاهی. همه‌ چیز در این دو نوع به یکدیگر شبیه است مگر موتورشان. موتور تردمیل خانگی از نوع DC یا برق مستقیم یا برق باطری است و انواع تردمیل باشگاهی موتوری از نوع AC یا برق متناوب یا برق شهری دارد؛ به این ترتیب اساساً ساختار تولید قدرت این دو نوع با هم متفاوت است و همین امر نیز سبب می‌شود تا قدرت در تردمیل‌های باشگاهی بسیار بیشتر از انواع خانگی باشد. قدرت در تردمیل خانگی نهایتاً تا 3 اسب بخار است، اما تردمیل‌های باشگاهی بسیاری هستند که تا 7 یا حتی 10 اسب بخار هم قدرت دارند. تفاوت قیمت تردمیل خانگی و باشگاهی را نیز باید بیشتر در همین تفاوت در موتور جست‌وجو کرد.

باقی تفاوت‌هایی که می‌توان در این دو نوع از تردمیل پیدا کرد، کم و بیش در نوع دیگر هم دیده ‌می‌شود، با این حال، تفاوت‌های کوچک دیگر از این قرارند: تردمیل‌های خانگی تاشو هستند و اغلب تردمیل‌های باشگاهی از این قابلیت‌ بی‌بهره‌اند. یقیناً تاشو بودن ویژگی‌ای است که برای استفادۀ خانگی فایده دارد، نه در باشگاه که مشکلی برای جا دادن ده‌ها دستگاه ندارد. تفاوت دیگر این است که تقریباً تمامی تردمیل‌های خانگی چندکاره‌اند؛ به این معنی که از ویبراتور برقی، پایه درازنشست و دمبل هم برخوردارند، اما تردمیل‌های باشگاهی تک منظوره یا تک‌کاره‌اند.

یک تفاوت دیگر که معمولاً به آن اشاره‌ای نمی‌شود، تفاوت مقدار شیب در تردمیل‌های ‌خانگی و باشگاهی است. اگرچه عددی که دفترچۀ مشخصات دستگاه عنوان می‌شود همان است، اما در اجرا مقادیر بسیاری تفاوت وجود دارد. برای اینکه این اختلاف برایتان شفاف‌تر شود باید آشکار شود که 15 درجه شیب در یک تردمیل خانگی همان 15 درجه شیب تردمیل باشگاهی نیست! شیب تردمیل باشگاهی به دلیل برخورداری از موتور قدرتمندتر و جک‌های بزرگ‌تر تفاوت بسیاری با همان مقدار شیب در یک تردمیل خانگی دارد. این اختلاف را فقط زمانی متوجه خواهید شد که روی آنها بدوید، یا آن دو را در کنار هم قرار بدهید.

اجزای دستگاه تردمیل را چطور، می‌شناسید؟

تردمیل هم اجزای مشخصی دارد که شناخت آنها سبب می‌شود تا این دستگاه و نحوه کارکرد آن را بهتر درک کنید. ضرورت شناخت این بخش‌ها در این است که هنگام خرید تردمیل به خوبی شما را از چیزی که می‌خرید آگاه می‌کند. به طور کلی تردمیل 7 بخش دارد که از کنار هم قرار گرفتن آنها یک تردمیل تشکیل می‌شود. این بخش‌ها عبارت است از: کنسول، گیرۀ ایمنی، موتور، جک شیب یا موتور شیب (برخی از تردمیل‌ها موتوری جداگانه برای تغییر شیب دارند و موتوری برای گرداندن تسمه)، تسمه، غلتک و شاسی و تخته.

در آخر باید فروتنانه ادعا کنیم که در دورانی زندگی می‌کنیم که تردمیل‌ها دستگاه‌هایی مهم و اثرگذار بر سلامت بخش عظیمی از مردم جهان هستند. به این ترتیب و به همین سبب‌ها، خرید تردمیل در جای جای دنیا رونقی روزافزون دارد و شناخت آن، مدل‌ها، قطعات، قابلیت‌ها و مزایا و تکنیک‌های استفاده از آن به بخشی از فرایند سلامت ماندن آدم‌های امروزی بدل شده است. پس خرید تردمیل یا استفاده از آن، چه باشگاهی باشد چه خانگی، نیازمند تحقیق، آگاهی و مراجعه به فروشنده‌هایی دارد که کارکشته باشند و به قدر کافی از تجربه فروش این دستگاه‌ها برخوردار باشند.

منبع: https://hypergymco.com/

انتهای رپرتاژ آگهی

  • یکشنبه/ ۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402040402109
  • خبرنگار : 30188

برچسب‌ها