رقیه فرید با حضور در دفتر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت، پژوهش و آینده نگری را جزو اهم فعالیتهای مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان عنوان کرد و افزود: در حوزه آموزش و توانمندسازی کارکنان دولت، آموزشهای کوتاه مدت ضمن خدمت در راستای افزایش بهره وری، اثربخشی و ارتقای کیفیت کارِ کارکنان دولت ارائه و در حوزه پژوهش و آینده نگری نیز بحثهای مربوط به نظارت بر اجرای طرحهای پژوهشی و فعالیتهای مربوط به کارگروه آپفن(آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری) انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه وظیفه این مرکز ارتقای سطح کیفی سرمایه انسانی در بخشهای دولتی است، خاطرنشان کرد: این مرکز در راستای ارتقای توانایی، دانش، مهارت، سطح باور و اعتقادات در دو بخش کارکنان و مدیران و به منظور تقویت ارزشهای اسلامی، ایرانی، فرهنگی، اجتماعی و... فعالیت میکند.
وی با اشاره به محور موضوعی در مباحث آموزشی مرکز، گفت: برگزاری دورههای عمومی شغلی بهبود مدیریت و آموزش بدو خدمت، یکی از این محورها بوده که مقایسه وضعیت این دورهها طی سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که تعداد دورهها بیش از ۹۰ درصد، تعداد شرکت کنندگان به میزان ۱۰۲ درصد و میزان نفر ساعت آموزشی به میزان ۱۱۲ درصد افزایش یافته است.
فرید با تاکید بر اینکه اثربخشی و کیفیت دورههای آموزشی از طریق روشی تحت عنوان "کرک پاتریک" در چهار سطح، سنجش میشود، یادآور شد: سطح اول واکنشی است که برای کل دورهها نظرات کارکنان را در مورد مفید بودن دوره جمعآوری کرده و در سطح دوم میزان یادگیری شرکتکنندگان را بررسی میکنیم؛ در سطح سوم نیز تغییر در رفتار کارمندان را از طریق ارائه یک فرم به مدیر مافوق بعد از شش ماه احصا کرده و در نهایت در سطح چهارم نتایج سازمانی را مورد بررسی قرار میدهیم.
وی با اشاره به گزارشهای احصا شده در راستای اثربخشی و کیفیت دورههای آموزشی در سال ۱۴۰۱، بیان کرد: در سطح یک به میزان ۹۰.۴۰ درصد، در سطح دو برابر با ۶۲.۷۸ درصد و در سطح سه به میزان ۸۷.۴۱ درصد افزایش در این رابطه احصا شده است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ارائه دورههای آموزشی به شکل وبیناری و مجازی در دوران کرونا، یادآور شد: طی بررسیها، سطح اثربخشی دورههای مجازی در دوران کرونا بسیار پایین بود و در حال حاضر تلاش میکنیم دورهها به صورت تلفیقی حضوری و وبیناری ارائه شده و اثربخشی دورهها ارتقا یابد.
راهاندازی اتاق فکر بهرهوری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان
وی در پاسخ به علت و نتایج راهاندازی اتاق فکر بهره وری در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز گفت: طبق برنامه دولت باید رشد اقتصادی هشت درصدی در کشور محقق شود که در این رابطه سهم حاصل از ارتقای بهره وری ۳.۶ درصد عنوان شده است، در کنار اجرا و پیگیری شاخصهای ارائه شده از سوی سازمان ملی بهره وری، اتاقهای فکری تشکیل داده و نظرات و ایدههای نخبگان و دانشگاهیان را به مقامات بالاتر ارجاع میدهیم.
وی با تاکید بر اینکه این اتاقهای فکر در نتیجه ایده رییس سازمان مدیریت برنامهریزی استان راه اندازی شده و هماکنون در پنج حوزه این روند را پیگیری میکنیم، ادامه داد: در حال حاضر در حوزههای "گردشگری، آب، انرژی، اقتصاد دیجیتال، قوانین و مقررات و کیفیت نیروی انسانی" مرتبا جلسات اتاقها را برگزار کرده و سعی میکنیم روند کار، خروجی محور و مسئله محور باشد.
فرید در ادامه با تاکید بر اینکه مباحث پژوهشی نیز از طریق کارگروه آپفن پیش برده میشود، تشریح کرد: یک درصد از اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی استان به بحث پژوهش اختصاص مییابد که در این رابطه بیشترین رویکردمان هدایت پژوهشها به سمت حوزههای فرهنگی است، چراکه با وجود دستگاههای متولی بسیاری در حوزه فرهنگ، اما متاسفانه عموما فعالیتهای این دستگاهها پژوهش محور نبوده و غالبا دستوری و بر اساس ابلاغیهها است.
وی با اشاره به فرآیند دریافت پژوهشها در راستای استفاده موثر از یک درصد اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی در حوزه پژوهش، گفت: در این رابطه فرآیندی داشته و با انتشار فراخوان، دریافت پروپوزال دانشگاهیان و بررسی داوری و انتخاب بهترین طرح، به صورت محرمانه با پژوهشگر قرارداد بسته شده و کارها با نظارت پیش میرود، اما مهمترین نکته در این رابطه کاربست طرحهای پژوهشی در دستگاههای اجرایی است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان افزود: در این حوزه با دانشگاه تبریز، جهاد دانشگاهی استان و سایر مراکز علمی و پژوهشی همکاریهای خوبی داشته و سعی میکنیم مقدمات لازم را در این خصوص فراهم کنیم تا نتایج خوبی حاصل شود.
وی با اشاره به اینکه دستگاههای اجرایی یک درصد اعتبارات هزینهای حوزه پژوهش را پیش از سال ۹۷ به صورت داخل دستگاه به کار میگرفتند، اما از سال ۹۷ این اعتبارات در شورای برنامه ریزی استان تجمیع و به خود دستگاه داده نمیشود، یادآور شد: طی سال ۱۴۰۱ یک درصد اعتبار دستگاههای اجرایی استان را در سازمان نگه داشتیم که برابر با دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جمع شد و فرآیند پژوهشها را از طریق انتشار فراخوان جلو بردیم.
فرید در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیتهای انجام شده در قالب "کانون ارزیابی شایستگیهای مدیران" تشریح کرد: طبق بخشنامه سال ۹۸ تمامی مدیران در سطوح مختلف باید برنامههای این کانون را سپری کرده و مجوز لازم را دریافت میکردند که در سال ۱۴۰۱ و طبق بخشنامه جدید، دورههای مدیران میانی و ارشد به مرکز مدیریت دولتی محول شد، اما عملیاتی و پایه را مراکز در استانها میتوانند اجرایی کنند که در این راستا با دستگاههای بسیاری ارتباط داریم تا انتصاب به پستهای مدیریتی از مسیر کانون ارزیابی انجام شود.
وی افزود: تلاشمان در کانون ارزیابی این است که خروجیها با نتایج دقیق و درست ارزیابی و ارائه شود.
وی در ادامه به چالشهای حوزه آموزش نیز اشاره کرد و گفت: این چالشها بیشتر در رابطه با سرفصلهای دورههای آموزشی است که نیازمند بهروزآوری با متدهای جدید است.
مدیر مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری دورههای آموزشی برای مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی، خاطرنشان کرد: طبق تاکیدات قانونگذار حداقل سرانه برای دورههای کارکنان در یک سال برابر با ۴۰ ساعت و برای مدیران حداقل ۶۰ ساعت است، چراکه مدیران بیش از کارمندان نیاز به آموزش دارند.
سرانه آموزشی بسیار پایین مدیران در آذربایجانشرقی
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در استان ما سرانه آموزشی مدیران بسیار پایین بوده و مدیران اصلا رغبتی به شرکت در دورههای آموزشی ندارند که این امر یکی از آسیب های جدی است، گفت: این روند در مورد دورههای کارکنان کاملا برعکس بوده و با اینکه حداقل سرانه در سال، ۴۰ ساعت عنوان شده اما سرانه دریافت دورههای آموزشی توسط کارکنان در استان طی سال ۱۴۰۱ برابر با ۲۸۰ ساعت بوده است.
وی در این رابطه تاکید کرد: مدیران باید اهتمام جدی نسبت به دورههای آموزشی داشته باشند و امر آموزش را در انجام فرآیند امورشان تاثیرگذار بدانند.
فرید در ادامه به چالشهای پیش روی حوزه آموزشها اشاره کرد و گفت: پایین بودن اعتبارات آموزشی دستگاههای اجرایی، محدودیت سازو کارهای انگیزشی و تشویقی برای شرکت کنندگان، پایین بودن حق التدریس اساتید و وجود مشکلاتی در دورههای مجازی ازجمله چالشهای حوزه آموزش به شمار میرود.
وی در رابطه با چالشهای حوزه پژوهش نیز افزود: فرآیند طولانی انجام پروژههای پژوهشی، نبود ساختارهای نظاممند در دستگاههای اجرایی در حوزه پژوهش و همچنین پایین بودن میزان اعتبارات هزینهای دستگاهها در حوزه پژوهش از جمله چالشهای این حوزه است؛ اعتبار یک درصدی برای حوزه پژوهش نیز بسیار اندک است که در بند"ج" تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز به همین مقدار تاکید شده که جا دارد تا سه درصد هم افزایش یابد.
وی در ادامه سخنانش به برنامههای مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان در سالجاری اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت دورههای آموزشی در دستگاههای اجرایی، ارتقای کیفیت محتوا و سطح اساتید، اولویت قرار دادن موضوعات مهم عفاف و حجاب، جوانی جمعیت، فرزندآوری و تهدیدات شبکههای مجازی در دورههای آموزشی، تخصصیتر شدن کانونهای ارزیابی شایستگیهای عمومی، آسیبشناسی آموزشهای ضمن خدمت کارکنان، برگزاری دورههای آموزشی به صورت تلفیقی مجازی و حضوری، استقرار سیستم مدیریت دانش در دستگاهها و ... از جمله اولویتهای ما برای سالجاری است.
ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاهی در دستگاههای اجرایی و صنعتی
مدیر مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامهریزی استان، فرصت مطالعاتی را نیز جزو برنامه های مرکز عنوان کرد و گفت: اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی دانشگاهها برای ارتقای رتبه خود باید امتیاز فرصت مطالعاتی داشته باشند که استفاده از این فرصت برای همه میسر نیست، بر این اساس طی سال ۹۷ وزارت علوم بخشنامهای ارسال کرد که اساتید دانشگاهی بتوانند با انجام یک طرح پژوهشی و مطالعاتی در دستگاههای اجرایی یا صنعتی و تایید شدن پژوهشها، از مزایای فرصت مطالعاتی بهره مند شوند.
وی در خاتمه سخنانش فعالان حوزه پژوهش و آموزش در دستگاههای اجرایی را بازوان اجرایی مرکز آموزش و پژوهشهای توسعه و آینده نگری عنوان کرد.
انتهای پیام