رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی:

علوم پزشکی دانشجویان ماهر تربیت می کند

رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی گفت: علوم پزشکی دانشجویی را تربیت می‌کند که مهارت دارد و پس از فارغ التحصیلی، وارد عرصه کار و خدمت می‌شود و این بیانگر موفقیت در آموزش است.

دکتر غلامرضا حسن زاده امروز اول تیرماه در سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش پزشکی و کاربرد فناوری مصور سازی، ضمن تقدیر از برگزارکنندگان سمپوزیوم تخصصی و هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به اهمیت مرجعیت علمی و ادغام آموزش با پزشکی به عنوان دستاورد بزرگ نظام سلامت، ادامه داد: اگر بهداشت و درمان در بدنه آموزش حضور پیدا نکند، قطعا آن آموزش، تاثیرگذار نیست.

وی با بیان اینکه علوم پزشکی دانشجویی را تربیت می‌کند که مهارت دارد و پس از فارغ التحصیلی، وارد عرصه کار و خدمت می‌شود و این بیانگر موفقیت در آموزش است، گفت: علی رغم همه این موارد، نیازمند ایجاد تغییرات و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها هستیم.

رئیس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی با اشاره به برنامه عدالت، تعالی سلامت و بهره وری در آموزش پزشکی، بحث استفاده از فناوری‌ها در ارتقای آموزش دانشجویان را بسیار مهم عنوان کرد.

حسن زاده با بیان اینکه در آموزش امروز، آنچه مهم است یادگیری می‌باشد، گفت: در این خصوص باید به سبک‌های تدریس، یادگیری دانشجویان و چگونگی استفاده از فناوری‌ها توجه شود.

رئیس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی با بیان اینکه باید برای ایجاد تغییر در آموزش، نگاه جدیدی به آموزش داشته باشیم، خاطرنشان کرد: استاد اگر به منابع روز دسترسی نداشته باشد، از دانشجو عقب می‌ماند. امروزه دسترسی به منابع، بسیار متنوع شده و نیازمند تغییر نگرش هستیم.

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، با اشاره به توسعه آموزش در نظام سلامت، اظهار کرد: نظام سلامت در ایران، الگوی منحصربه‌فرد از ادغام خدمات سلامت با نظام آموزشی و تحقیقاتی بوده و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است که یکی از مهم‌ترین این دستاوردها، توسعه آموزش پزشکی باکیفیت است.

رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با بیان اینکه ارتباط برنامه‌های آموزش علوم پزشکی با واقعیت‌های جامعه، امری لازم و ضروری است، افزود: این مهم در سایه سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به یک الگوی شناخته‌شده منطقه‌ای و جهانی تبدیل شده و این پاسخگویی اجتماعی در ارتباط با انتظارات جامعه، قابل سنجش و ارزشیابی است.

وی با اشاره به اهداف سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی، گفت: این سمپوزیوم، فرصتی مناسب در اختیار صاحب‌نظران و علاقه‌مندان قرار داده تا زمینه هم‌اندیشی، تبادل تجارب و هم‌افزایی تلاش‌ها برای یافتن راه‌حل‌ها فراهم شود.

آشوبی در تبیین چشم‌انداز سمپوزیوم مصورسازی در آموزش علوم پزشکی، گفت: فراهم آوردن زمینه شناخت در خصوص فناوری‌های نوین آموزشی و ایجاد پل ارتباطی بین ایده‌های انتزاعی و عینی و تعمیق یادگیری در فراگیران با استفاده از خلق فرصت‌های شگرف، ایجاد افق‌های جدیدی برای توسعه، آموزش و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی از چشم‌اندازهای تعریف‌شده در این سمپوزیوم است.

وی بر لزوم توجه اعضای سمپوزیوم به فناوری‌های نوین در درمان از جمله پزشکی فرادقیق، اشاره کرد و افزود: برای پیاده‌سازی پزشکی فرادقیق به سطح بالایی از سواد سلامت از سوی بیماران نیاز است؛ بیمارانی که دیگر سوژه پزشکی نیستند بلکه خود از شرکای کلیدی فرایند دستیابی و نگهداری سلامت محسوب می‌شوند.

رئیس علوم پزشکی گیلان «هوش حاضر در همه‌جا» و «بازسازمانی نظام‌های مراقبت سلامت» را از ابر روندها در دنیا برشمرد و گفت: هوش مصنوعی به عنوان انقلاب صنعتی پنجم، پدیداری اینترنت اشیا و خلق زیرساخت‌های هوشمند و همچنین افزایش آگاهی‌های سلامت و مسئولیت فردی، تغییر در الگوهای بیماری‌ها، افزایش در هزینه‌های سلامت و خصوصی‌سازی، رهیافت نوین به‌سوی تشخیص و درمان و بازارهای همگرا جدید از محورهای کاربردی در این ابر روندها هستند.

وی همچنین به موضوع «مدیریت دانش به معنای واقعی» و «یکپارچگی دانش در مقابل تفرق دانش» اشاره کرد و افزود: در طول ۱۰۰ سال گذشته ، پایه‌های آموزش عالی بر پایه رشته‌های آکادمیک استوار بود و رشته محوری اساس و پایه کار، که این باعث تخصص گرایی در رشته‌های آکادمیک و دانشگاهی شده اما دراین‌بین، رهیافت‌های میان‌رشته‌ای با توجه به پیشرفت‌های جهانی، حرف اول را می‌زند.

آشوبی به چالش آموزش پزشکی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه کارآموزان پزشکی سال‌ها در مورد فیزیولوژی، آناتومی و بیوشیمی درس می‌خوانند، اما از روش‌های رسمی مهارت‌های اساسی رهبری، مانند نحوه هدایت یک تیم، چگونگی مقابله با مشکل کارکنان، نحوه آموزش و توسعه دیگران و ارائه راهکار برای حل‌وفصل تعارضات سازمانی، بی بهره هستند.

وی با بیان اینکه پرورش برای دنیای آینده و رهبری سازمان‌های پیچیده سلامت، نیازمند یک پزشک جامع‌الشرایط است، تصریح کرد: گنجاندن دوره‌های مدیریتی و رهبری بالینی در کروکلوم‌های آموزش پزشکی به جهت تربیت «پزشکان پنج ستاره» ضروری است و در همین رابطه، دوره‌های آموزشی توسعه رهبری بالینی پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مدیران شبکه و مدیران پرستاری آغازشده و قابل اشاعه در کل نظام سلامت است.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۰۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402040100267
  • خبرنگار :