احمد دیناری در گفتوگو با ایسنا در خصوص نقش صنعت گردشگری با دیدگاه کارآفرینی اظهار کرد: صنعت گردشگری یکی از بسترهایی است که بسیار به کارآفرینی کمک میکند. در ذیل ماده یک آییننامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و نظارت بر تاسیسات گردشگری که مصوب شهریور ماه ۱۳۹۴ است؛ بالغ بر ۲۹ مصداق تاسیسات گردشگری که هر کدام به نوعی کارآفرینی محسوب میشوند، در این آییننامه اشاره شده است.
وی با اشاره به مصداقهای تاسیسات گردشگری شامل هتل، هتل آپارتمان، خانه مسافر، سفرهخانه سنتی، دفتر خدمات مسافرتی، مجتمع گردشگری و دهکده گردشگری سلامت اضافه کرد: هر کدام از این مصادیق به تنهایی مظهر کارآفرینی هستند که در این کسبوکارهای گردشگری، کسبوکارها و کارآفرینیهای دیگری نیز ایجاد میشود؛ به عنوان مثال زمانی که یک هتل پنج ستاره مجوز میگیرد، نوعی کارآفرینی است که توسط سرمایهگذار انجام شده و فضاهای ایجاد شده به واسطه آن نیز منجر به کارآفرینی خواهد شد.
معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی تصریح کرد: در هتلها فضاهایی مانند کافیشاپ، تالارها، فضاهای آبی، مجتمعهای تجاری و... وجود دارد که هر کدام از اینها نقش کارآفرینی را پررنگ میکند. بنابراین در افتتاح یک هتل پنج ستاره یا بهرهبرداری از مجموعه گردشگری تنها یک کارآفرینی صورت نگرفته بلکه حداقل ۱۰ کسبوکار و کارآفرینی دیگر در ادامه آن به وجود آمده است.
دیناری در خصوص صنایع وابسته به صنعت گردشگری و هتلداری، افزود: علاوه بر اینکه داخل هتل کسبوکار و کارآفرینیهای مختلفی انجام میشود؛ در خارج از هتل نیز حیات کسبوکارها وابسته به فعالیتهای این مجموعه است. به عنوان مثال حوزه IT یکی از مشاغلی است که برای هوشمندسازی هتلها و ایجاد بسترهایی برای آن بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و در صورت افتتاح یک هتل جدید حوزههایی مانند مورد گفته شده با این کسب و کار گره میخورند.
وی با بیان اینکه اگر مواردی چون هتلها وجود نداشته باشند، بسیاری از کسبوکارهای خارج از هتل تحت تاثیر فقدان چنین پروژههایی قرار میگیرند، اظهار کرد: با توجه به استفاده هتلها از مواد اولیه در بخشهای مختلف میتوان متوجه شد که هتلهای نقش بسیار زیادی در رونق کسبوکارها در خارج از این بخش دارند. در نتیجه باید گفت که این موضوع در حوزه کارآفرینی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بسیار دارای اهمیت است.
دیناری با بیان اینکه بسیاری از صنایع به حوزه گردشگری و هتلداری وابسته هستند، تاکید کرد: بسترهای کارآفرینانهای که در تاسیسات گردشگری وجود دارد، بسیار زیاد است که نشان از اهمیت صنعت گردشگری است؛ این موضوع هم به ایجاد کسبوکارها و هم به حفظ، بقاء و ماندگاری کارآفرینیهای این حوزه کمک میکند.
وی ادامه داد: فرآیندها یکی از عوامل مهم در کارآفرینی گردشگری هستند که هرچه فرآیند سرمایهگذاری یا راهاندازی کسبو کارها در حوزه گردشگری کوتاهتر باشد طبیعتا برای کارآفرینی بیشتر استقبال خواهد شد و تعداد کارآفرینان افزایش پیدا خواهد کرد.
معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: گردشگری به صورت کلی فرابخشی و میانبخشی است؛ به این معنا که اگر قرار است برای یک مجموعه مجوزی صادر شود، دستگاهی مانند اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در استانها باید نسبت به استعلام سرعتی این نوع از مجموعهها مساعدت داشته باشد تا سرعت کارآفرینی در این صنعت افزایش پیدا کند.
نبود سیستمهای حمایتی و تشویقی در حوزه کارآفرینی
وی با اشاره به نبود و فقدان ضوابط، مقررات و شیوهنامههای اجرایی برای کسبوکارهای گردشگری که ماهیت کارآفرینی دارند، تصریح کرد: دستورالعملهایی برای مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری، دهکدههای سلامت یا استارتآپهای مختلفی که در حوزه گردشگری فعالیت میکنند، ابلاغ شده اما خیلی کامل نیست. در حال حاضر سیستمهای حمایتی و تشویقی که باید برای کارآفرینی تعریف شود، باعث انگیزه میان افراد نمیشود.
دیناری در خصوص چالشهایی که صنعت گردشگری و کارآفرینی این حوزه درگیر آن هستند، گفت: طولانی بودن فرآیندها و چالشهایی که در حوزه اینترنت وجود دارد، بسیاری از کسبوکارها را تحت تاثیر خود قرار داده و تا ضوابط و مقرراتی که سیاستهای حمایتی و تشویقی به همراه دارد، تعریف نشود، نمیتوان برای ایدههای کارآفرینانه اقدامی انجام داد.
انتهای پیام