لاوروف:غرب پیمان‌های منطقه‌ای را تهدید می‌بیند/ غرب قصد برقراری صلح میان ایروان و باکو را ندارد

وزیر خارجه روسیه گفت که غرب سازمان پیمان امنیت جمعی را تهدیدی علیه سلطه خود در صحنه بین‌المللی دانسته و می‌کوشد میان اعضای آن و همچنین گروه بریکس و سازمان همکاری شانگهای اختلاف ایجاد کند. او همچنین گفت که غرب قصد ندارد کمک سازنده‌ای به باکو و ایروان کند و به دنبال ایجاد موقعیتی برای خود در این منطقه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: ما گفتیم که این سازمان (پیمان امنیت جمعی) و همچنین سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس در نگاه غرب تهدیدی علیه سلطه بین‌المللی‌اش هستند. این گروه‌ها نقاط محوری ظهور یک نظم جهانی چندقطبی هستند که غرب آن‌ها را تهدیدی علیه هژمونی و منافع خود می‌بیند.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ازاین‌رو، ما همچنین شاهد اقدامات شدید و تهاجمی غرب برای ایجاد اختلاف میان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی، گروه بریکس، سازمان همکاری شانگهای و دیگر سازمان‌هایی هستیم که به غرب وابستگی ندارند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که باکو و ایروان هر دو می‌دانند که غرب هیچ قصدی برای برقراری توافق صلح‌آمیز میان آن‌ها ندارد.

او گفت: متأسفانه در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از تلاش برای ایجاد توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در رفتار اتحادیه اروپا و ایالات متحده دیده نمی‌شود. از شواهد پیداست که آن‌ها به دنبال ایجاد جایگاهی برای خود در این منطقه، نادیده‌گرفتن منافع حقوقی روسیه و اثبات خود به‌عنوان مهره تصمیم‌گیرنده هستند.

لاوروف در ادامه گفت که چنین اقداماتی نشان‌دهنده طرح‌های غرب برای حضور در مناطق دور از خاک ناتو و مرزهای اتحادیه اروپاست و «در این هیچ تمایل صادقانه‌ای برای کمک به ایجاد ثبات در این منطقه دیده نمی‌شود».

او ادامه داد: امیدوارم شرکایمان در ایروان و باکو این را درک کنند. ما دست‌کم تحولات را کاملاً شفاف با آن‌ها مطرح می‌کنیم.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: ما با دیگر بازیگران بین‌المللی که در صدد میانجیگری (میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان) هستند، مشکلی نداریم؛ اما مهم‌ترین نکته این است که توافق حاصل از این میانجیگری به منافع آذربایجان و ارمنستان و مردم این دو کشور احترام برابری بگذارد.

لاوروف تأکید کرد: هر توافقی تنها در چهارچوب توافق‌های سه‌جانبه‌ای ممکن خواهد بود که توسط رؤسای جمهوری ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شدند.

او گفت که عادی‌سازی روابط میان باکو و ایروان به لطف مداخله شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد؛ یعنی زمانی که نخستین بیانیه سه‌جانبه درباره اصول این توافق به امضا رسید.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402033120412
  • خبرنگار : 71661