مردم در بسیاری از مناطق کشور با کمبود آب روبرو هستند و برای تامین آب آشامیدنی خود رنج می برند، بنابراین لازم است که آب سالم و بهداشتی را برای رفاه حال نسل های آینده و حیات گیاهان و حیوانات، به درستی حفظ و نگهداری کرده و برای داشتن چشمه های آب سالم صرفه جویی کنیم.
بنا به اهمیت موضوع صرفه جویی در آب به ویژه در بخش خانگی، مهندس "محمد فرهاد" مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان، نظرات و توصیه های خود را در این رابطه به ایسنا اعلام کرده است که در ادامه منتشر می شود.
ایسنا: چرا تاکنون در زمینه فرهنگسازی و مدیریت مصرف آب خانگی مشکل داشته ایم؟
فرهاد: کار فرهنگی نیازمند برنامه بلندمدت و داشتن استمرار در این حوزه است و برنامه های این حوزه به تدریج می تواند موجب تغییر رفتار مشترک و مردم شود، در این راستا اقدامات مختلفی طی سالیان اخیر توسط مجموعه آبفا استان انجام شده است، فرهنگسازی و آموزش مصرف بهینه آب در طول سال در دستور کار شرکت است و در هفته صرفه جویی برنامه های این حوزه رنگ و بوی بیشتری به خود می گیرد.
به عنوان نمونه در هفته صرفه جویی سالجاری برنامههای مختلف فرهنگی برای مدیریت مصرف شهروندان کردستانی در مجموعه آبفا استان تهیه و تدارک دیده شده است. یکی از عرصه های آموزش فرهنگ مصرف بهینه استفاده از فضاهای عمومی است که در این رابطه اقدام به نصب بنرهای مختلف با محوریت مدیریت بهینه مصرف آب می شود.
اماکن پرازدحام شهری محل مناسبی برای انتشار این بنرها است و لذا در تمامی شهرستان های استان از این ظرفیت برای نشر و اطلاع رسانی محتواهای صرفه جویی با زبان و بیانی ساده و سریع الانتقال استفاده می شود.
نقاشی دیواری، ساخت کلیپ های صرفه جویی و تولید محتواهای آموزشی بخش دیگری از این اقدامات است. پخش تیزر صرفه جویی از سیمای استان، مصاحبه مدیران با رسانه ها، تولید و انتشار گزارش خبری و مصاحبه تلویزیونی و مطبوعاتی، پخش گزارش خبری از وضعیت مصرف از شبکه استانی، استفاده از تمام ظرفیت های نخبگان در استان از جمله روحانیون و سخنرانان، اساتید دانشگاه و سایر گروه های مرجع و تأثیرگذار برای دعوت مردم به صرفه جویی در مصرف آب، انتشار گسترده فعالیت ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی استان انجام می شود.
اقدام شاخص دیگر انتشار کتاب شعر "صدای پای آب" با هدف آموزش بهینه سازی و مدیریت مصرف آب ویژه گروه سنی الف و ب به سفارش دفتر روابط عمومی شرکت آبفا کردستان است. این کتاب در ۲۰۰۰ نسخه در ۸ صفحه منتشر و در آن اشعار مختلفی با عناوین " ماشین شستن، مهد کودک، مادربزرگ، شکستن پا، آشپزخونه و حرف قطره " درج گردیده است.
هدف از انتشار این کتاب آموزش و فرهنگسازی برای کودکان در رده سنی پائین، کودکان مهد کودک و نهادینه سازی فرهنگ مصرف بهینه آب با زبان شعر و ادبیات می باشد و با توجه به اثرگذاری کودکان در میان خانواده ها می تواند در بلندمدت موجب دستیابی به اهداف مصرف بهینه در جامعه شود.
این کتاب در راستای انجام بخشی از وظایف شرکت آبفا کردستان در خصوص موضوع توجه به صرفه جویی و مدیریت مصرف آب در جامعه به ویژه رده های سنی کودک و نوجوان با حمایت دفتر روابط عمومی این شرکت تهیه و منتشر گردید.
شرکت آبفا کردستان امیدوار است با اجرای این قبیل اقدامات در بخش فرهنگی، زمینه مصرف صحیح و استفاده بهینه از منابع آبی موجود به منظور احترام به حقوق نسلهای آینده فراهم شود که خوشبختانه بازخوردهای اخذ شده نیز موید همین مطلب است.
ایسنا: چه میزان از آب شرب توزیع شده در بخش خانگی مصرف می شود؟
مهندس فرهاد: ۹۰ درصد آب شرب توزیع شده در بخش خانگی استان کردستان مصرف می شود.
ایسنا: راهکارهای لازم برای مدیریت مصرف آب خانگی شامل چه مواردی است؟
مدیرعامل آبفا کردستان: از آنجا که در مصرف آب باید نهایت حساسیت را داشته باشیم لذا این موضوع هم تکلیف دینی و اخلاقی ماست و هم با توجه به محدودیت های منابع آبی توجه به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در خصوص صرفه جوی و مصرف بهینه آب راهکارهای مختلفی وجود دارد که شهروندان می توانند آنها را مورد توجه قرار بدهند.
از آنجا که ۳۰ درصد مصارف خانگی مربوط به استحمام است، استفاده از سردوشهای کاهنده مصرف و کاهش زمان استحمام میتواند ماهیانه در حدود ۴ هزار لیتر صرفهجویی آب را به همراه داشته باشد.
خودداری از باز نگاه داشتن شیر آب در هنگام مسواک زدن، استفاده از آبیاری قطرهای برای گلها و گیاهان خانگی، استفاده از تأثیر هوای آزاد برای خارج شدن مواد غذایی از حالت انجماد به جای استفاده از آب و عدم به کار بردن آب به جای جارو در نظافت حیاط و کوچه از دیگر راهکارها است.
کنترل اتصالات و شیرآلات جهت کنترل نشتی، استفاده مناسب و به موقع از ماشین لباسشویی، شستشوی خودرو با یک سطل آب به جای مصرف فراوان آب، نصب کولر در سایه، استفاده از شیرهای اهرمی یا الکترونیکی، دیگر راهکارها صرفهجویی در مصرف آب میباشند.
انتهای پیام