دکتر غلامرضا حسن زاده نایبرئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش پزشکی در گفتوگو با ایسنا،اظهار داشت: موضوع مردمیسازی در جلسات اتاق فکر معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شده است و بحثهایی راجع به این موضوع انجام دادهایم. علاوه بر اینکه طی چندین جلسه در اتاق فکر معاونت آموزشی وزارت بهداشت درباره مردمیسازی آموزش صحبت شده است، شورای گسترش دانشگاههای علومپزشکی نیز این موضوع را پیگیری میکند.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی ادامه داد: اگر بتوانیم سیاستهای مردمیسازی را به شورای عالی برنامهریزی ببریم و نحوه اجرای آن را در شورای گسترش دانشگاههای علومپزشکی به تصویب برسانیم، چگونگی و نحوه مشارکت را به مردم اعلام خواهیم کرد.
وی درباره وضعیت رشتههای دانشگاهی در مردمیسازی آموزش گفت: هر رشتهای که مورد نیاز کشور باشد و مردم به سمت آن گام بردارند، میتواند در مردمیسازی در کانون توجه قرار گیرد. این رشتهها میتواند در مقطع دکتری یا یک رشته تخصصی باشد.
دکتر حسنزاده با بیان اینکه وضعیت برخی از رشتههای به نحوی است که تصمیمگیری درباره آنها به تامل بیشتری نیاز دارد، خاطرنشان کرد: برخی از دانشآموختگان مقطع کارشناسیارشد رشتههای علومپزشکی پس ز فارغاتحصیلی فرصتی برای اشتغال ندارند. ما باید درباره ادامه حیات این رشتهها یا ادامهداشتن آنها برمبنای چه الگویی باشد، به طور جدی فکر کنیم. م در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، موضوع «عدالت عالی و بهرهوری در آموزش پزشکی» را دنبال میکنیم. منظور از «عدالت عالی و بهرهوری در آموزش پزشکی»، اقتصاد آموزشی است یعنی اینکه هزینه اثربخشی یک رشته و مقطع تحصیلی به چه میزانی است.
نایبرئیس شورای کشوری برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش پزشکی باید بیان اینکه علاوه بر میزان اثربخشی رشتهها و مقطع تحصیلی، پاسخگویی اجتماعی هم در کانون توجه قرار دارد؛ خاطرنشان کرد: موضوع پاسخگویی اجتماعی رشتههای دانشگاهی مهم است. یک رشته باید بتواند پاسخگوی جامعه باشد و بخشی از نیازهای کشور را مرتفع کند.
وی با اشاره به اینکه «انعطافپذیری» در آموزش یک اصل است، توضیح داد: انعطافپذیری در آموزش با منابع مالی محدود یک نکته مهم است و باید در کانون توجه قرار گیرد. این در حالی است که با استفاده از مشارکت، توان علمی و توان مالی مردم میتوانیم آموزش خود را ارتقاء دهیم.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی ادامه داد: وزارت بهداشت استفاده از ظرفیت مردمی برای ارتقاء آموزشی در دستور کار خود قرار داده و این احتمال وجود دارد که مردم در حوزههای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها مشارکت کنند و به دلیل خدماتی که در این مراکز ارائه میشود، کسب درآمد کنند. به عبارت دیگر، آنها میتوانند از سرمایهگذاری خود سود به دست بیاورند.
وی درباره راهکارهای استفاده از ظرفیت مردمی برای ارتقاء آموزش گفت: این احتمال وجود دارد که در مسیر افزایش ظرفیت مراکز خصوصی گام برداریم. بیمارستانهایی در شهرهای بزرگ وجود دارد که توسط اعضای هیئتعلمی تاسیس شدهاند و اعضای هیئتعلمی چه مشغول به تدریس یا بازنشسته جزو سهامداران آن بیمارستان به حساب میآیند. استفاده از ظرفیت مردم و حرکت به سمت گسترش متعادل و عادلانه یک نکته اساسی و مهم است و ما این هدف را دنبال میکنیم.
انتهای پیام