معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی خبر داد

بیکاری ۴۰ درصد دانش آموختگان کارشناسی مهندسی رایانه در کشور

معاون حکمرانی الکترونیک و هوشمندسازی نظام اداری سازمان اداری استخدامی کشور از بیکاری ۴۰ درصد دانش آموختگان دوره کارشناسی مهندسی رایانه در کشور بر اساس آمار سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا عطاردی در همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای های دانشگاه ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است با بیان اینکه در منابع و مصارف در بودجه سالانه، منابع مالی بانک های کشور و غیره ناترازی وجود دارد، گفت: در کشور ما این ناترازی ها زیاد است به طوریکه این ناترازی در عرضه و تقاضای نیروی انسانی در حوزه هوشمندسازی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمار سال ۹۹ نشان می دهد ۴۰ درصد دانش آموختگان مقطع کارشناسی مهندسی رایانه بیکار هستند، گفت:  وضعیت دانش آموختگان کارشناسی ارشد این رشته کمی بهتر است که حدود ۳۴،۳۵ درصد می شود. این درحالی است که بیکاری دانش آموختگان فناوری اطلاعات در کل اروپا ۷ درصد است. این وضعیت  نشان می دهد ما نیازمند اصلاحات در این بخش هستیم.

وی ادامه داد: مساله بعدی که با آن مواجه هستیم کشش و تقاضا در رشته های فناوری اطلاعات و حقوق است. این رشته در داخل و خارج بازار بسیار خوبی دارد که به دلیل ماهیت این رشته هاست و می توان در این رشته دورکاری کرد، بر همین اساس بخشی از افراد آماده بازار کار دیگر تمایلی ندارند در بازار داخلی فعالیت کنند چرا که بدون حضور در دستگاه ها درآمد بهتری را کسب می کنند.

به گفته وی، بازار داخل دو بخش خصوصی و دولتی دارد و گرفتاری ما اینجا بیشتر است، دولت از نظر رقم پرداختی که می تواند به این افراد ارائه کند در مضیقه است و رقابتی هم با بخش خصوصی ندارد بنابراین در همین بخش گرفتاری داریم که باید به این مساله اندیشیده شود.

این مقام مسئول افزود: من به رئیس جمهور هم اعلام کردم اگر برای این مساله فکر اساسی نشود دچار مشکل می‌شویم.

وی با ارائه گزارشی اعلام کرد: گزارشی که ارائه می کنم برنامه هایی  است که بعد از تصویب برنامه هفتم به آن سمت حرکت خواهیم کرد. در واقع ما در سه بخش جذب، نگهداشت، ساختار و تشکیلات نیازمند تحول هستیم.

عطاردی با تاکید بر اینکه در موضوع جذب، نگاه سنتی کافی نیست، گفت: اخیرا که آزمون استخدام آموزگاری برگزار شد ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند در حالی که ما بیش از ۱۷،۱۸ هزار نفر نیاز نداشتیم. اگر برای IT چنین آزمونی برگزار شود مطمئنا شرکت کننده آن بسیار کم خواهد بود آن هم به دلیل عرضه و تقاضاست که باید در اینجا تدبیر کنیم.
وی گفت: بر این اساس برای اولین بار شیوه آزمون در این حوزه را در سازمان اداری استخدامی کشور تغییر دادیم و اولین آزمون اختصاصی این حوزه را در بخش هوشمندسازی برگزار خواهیم کرد.

عطاردی ادامه داد: معضل بعدی  منابع آزمون بود که خیلی مرتبط به حوزه های فناوری نبود برای همین ضریب ها را تغییر دادیم و جذب کارشناس در این حوزه را از محدودیت چند رشته خارج کردیم.

وی به مساله جذب کارشناسان فناوری اشاره کرد و گفت: جذب از دو مسیر می تواند صورت گیرد اولا اینکه منتظر باشید تا دانشگاه ها با سهمیه ای که دارند نیروها را جذب کنند یا اینکه از مسیر نخبگی جذب شوند چراکه سال گذشته یک توافق نامه ای را با بنیاد ملی نخبگان منعقد کردیم که دانشگاه ها علاوه بر ظرفیتی که دارند از مسیر نخبگی بتوانند کارشناسان خود را جذب کنند.

وی ادامه داد: ما باید بپذیریم حوزه فناوری اطلاعات همزمان هم بازار خوبی دارد و هم افرادی که در این بازار هستند، با تقاضای خوبی مواجه نیستند. قسمت دوم باعث شده قسمت اول نیز متضرر شود. مسیری که در اینجا ما پیشنهاد دادیم این است که حرکت به سمت ارتقای افقی صورت گیرد و پیشنهاد ما در نگاهداشت نیروهای فناوری اطلاعات این است که به سمت رتبه بندی کارشناسان حوزه هوشمندسازی بر اساس میزان مهارتی که دارند حرکت کنیم و این افراد در کانون سنجش صلاحیت حرفه ای بررسی شوند و پرداخت ها مبتنی بر آن متفاوت باشد.

عطاردی ادامه داد: در حال حاضر ۴۳ درصد از مجموعه پست های نظام اداری کشور خالی است که عمده این پست ها کارشناسی است چرا که ارتقاء به صورت عمودی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به اقتضائات بازار توجه کنیم، بازار این حوزه بسیار جذاب است این در حالی است ما دچار محدودیت قانون هستیم و باید در برنامه هفتم این مسیر باز شود و در این بازار تحول ایجاد کنیم.

عطاردی افزود: برای نگاهداشت نیروهای این حوزه یکی از پیشنهاداتی که ارائه شده این است که ۵۰ درصد فوق العاده ویژه به نیروهای فناوری اطلاعات پرداخت شود  مساله ساختار تشکیلات آنها مساله دیگری است چرا که به نوعی با به هم ریختگی در تشکیلات حوزه هوشمندسازی مواجه هستیم تا زمانی که تشکیلات و ساختار ما اینگونه باشد جریان داده درست نمی شود.

این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: همچنین ما موافق هستیم در دانشگاه ها در ذیل بخش ریاست دانشگاه مرکز هوشمندسازی آن دستگاه شکل گیرد. 

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1402032919105
  • خبرنگار : 71567