فنلاند در نقش کنسولگری روسیه در جزایر «اُلند» بازنگری می‌کند

رئیس‌جمهوری فنلاند گفت که در حال بررسی این است که آیا حضور کنسولگری روسیه در مجمع‌الجزایر غیرنظامی شده «اُلند» در دریای بالتیک، با معاهدات بین‌المللی مطابقت دارد یا نه.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند گفت: باید با دقت بررسی کرد که آیا این کنسولگری نقش خود را حفظ کرده یا نه. من خواستار توضیح درباره نقش این کنسولگری تحت معاهدات بین‌المللی شده‌ام.

پس از جنگ سه‌ماهه اتحاد جماهیر شوروی با فنلاند در ۱۹۴۰، مسکو در این مجمع‌الجزایر خودمختار که به فنلاند تعلق دارند کنسولگری تأسیس کرد. این کنسولگری در ماریهان، مرکز منطقه خودگردان جزایر الند واقع شده است.

در سال ۱۸۵۶ و تحت معاهده پاریس - که به جنگ کریمه پایان داد - جزایر الند به مناطقی غیرنظامی تبدیل شدند. در آن زمان، فنلاند بخشی از امپراتوری روسیه بود. غیرنظامی شدن این مجمع‌الجزایر بعدها تحت معاهده پاریس در ۱۹۴۷ تأیید شد؛ معاهده‌ای که بعد از جنگ جهانی دوم میان فنلاند و نیروهای متفقین به امضا رسید.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تأیید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست عضویت فنلاند به تأیید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.

در آوریل ۲۰۲۳ فنلاند رسماً به سی‌ویکمین عضو اتحاد ناتو بدل شد. کرملین در آن زمان اعلام کرد که تداوم گسترش ناتو «تجاوز به امنیت روسیه» است و متعهد شد که «اقدامات متقابلی» در این باره اتخاذ کند. مسکو مکرراً اعلام کرده که گسترش اتحاد ناتو را تهدیدی علیه خود می‌داند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402032918806
  • خبرنگار : 71661