ناتو بر پایبندی به ماموریت صلح‌بانی در کوزوو تاکید کرد

ائتلاف ناتو امروز یکشنبه بر "تزلزل ناپذیر بودن" تعهد نیروهای صلح‌بان این ائتلاف در کوزوو مشهور به نیروی "کی.فور" به انجام وظیفه در ضمن افزایش تنشها در این منطقه تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وانا لانگسکو، سخنگوی ائتلاف ناتو امروز بیان کرد: "تعهد نیروی کی.فور ناتو به اجرای حکمش تزلزل ناپذیر است و این موضوع در استقرار تعداد ۵۰۰ سرباز جدید از سوی این نیرو نمود پیدا می‌کند."

او در توئیتی نوشت: "ما بار دیگر به همه طرف‌ها وظایفشان در قبال نیروی کی.فور از جمله احترام گذاشتن به خط مرزی اداری، رویه های مربوط به پلیس کوزوو و توافق سال ۲۰۱۳ استقرار نیروهای امنیتی کوزوو در شمال این منطقه را یادآوری می‌کنیم."

دو هفته پیش ۵۰۰ نیروی صلح‌بان دیگر از جانب ترکیه به نیروی کی.فور ناتو در کوزوو اضافه شده و مجموع تعداد این نیروها را به بیش از ۴۰۰۰ سرباز رساند. این تحول در پی درگیری‌ها در کوزوو با معترضان صرب تبار در اواخر ماه مه که منجر به زخمی شدن ۳۰ نیروی صلح‌بان شد، به وقوع پیوست.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک گردان دیگر از نیروهای صلح‌بان ناتو در وضعیت آماده باش هستند تا در صورت لزوم در کوزوو مستقر شوند.

هم‌اکنون سه افسر پلیس کوزوو که روز چهارشنبه بازداشت شدند در زندان صربستان هستند.

دولت کوزوو در واکنش، این رخداد را آدم‌ربایی خوانده و به عنوان یک "تدبیر امنیتی"، ورود تمامی کامیون های صرب به خاک خود را ممنوع کرده است.

آمریکا از صربستان خواسته این افسران پلیس را آزاد کند. واشنگتن و بروکسل هر دو خواستار کاهش تنش در این حوزه شده‌اند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از آلکساندر ووجیچ، رئیس‌جمهور صربستان و آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو خواست در چند روز آینده در بروکسل با هدف توافق بر سر راه‌های  کاهش تنش در اوضاع با یکدیگر دیدار کنند.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد. سال ۱۹۹۹ سرکوب اکثریت آلبانیایی تبار صربستان جرقه مداخله نظامی ناتو علیه نیروهای صرب را زد.

بلگراد همراه با متحدانش، پکن و مسکو از به رسمیت شناختن استقلال کوزوو امتناع و عملاً از کرسی دادن به کوزوو در سازمان ملل جلوگیری می کنند.

صرب‌تبارهای کوزوو که عمدتا در شمال این منطقه متمرکز هستند به بلگراد وفادار بوده و هر حرکت پریشتینا برای تحکیم کنترل خود بر آن منطقه را رد می‌کنند.

روز جمعه، صدها صرب تبار شمال کوزوو در شهر شمالی میتروویتسا در اعتراض به دستگیری یک رهبر شبه نظامی صرب تظاهرات کردند.

نیروی صلح‌بان کی.فور در بیانیه‌ای در روز جمعه بیان کرد "مشخص نشده" افسران پلیس کوزوو " کجا - در خاک کوزوو یا صربستان – دستگیر شده‌اند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402032818414
  • خبرنگار : 71415