ملزومات استفاده از بازی‌های رایانه‌‎ای برای کودکان چیست؟

یک کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در چهارمحال‌وبختیاری گفت: آموزش اولیاء و مربیان در مدارس برای شناخت فضای دیجیتال در صدر اولویت‌هاست تا با آموزش کافی بتوانند استفاده درست از بازی‌های دیجیتالی را به فرزندان خود منتقل کنند.

امید امیدی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه استفاده از سرگرمی‌های دیجیتالی اجتناب‌ناپذیر است و فضای فعلی حرکت به سمت عصر فناوری است، اظهارکرد: به طور معمول کودکان از تجربه کم زندگی برخوردار هستند و تمایل دارند هیجانات و شادی‌هایی که بسیار سریع به بدن و روح و روان می‌رسند را تجربه ‌کنند.

وی به دلایل گرایش کودکان و نوجوانان به بازی‌های رایانه‌ای و تمایل اندک آنان به بازی‌های دسته‌جمعی حضوری اشاره و عنوان‌ کرد: شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا در کنار تعطیلی مدارس نخستین عامل گرایش کودکان به فضای دیجیتال بود.

امیدی تصریح‌کرد: هورمون شادی (دوپامین) در واقع جایزه بدن به صاحبش است و این هورمون به نوعی مشوق بدن بوده که اگر شخص فعالیت مثبتی انجام‌می‌دهد در بدن ترشح می‌شود، حال بازی‌های رایانه‌ای باتوجه به جذابیت‌هایی که در آن‌ها نقش بسته‌است، بدون هیچ زحمتی برای شخص هورمون دوپامین تولید می‌کند.

وی ادامه داد: برای مثال در بازی‌های جنگی شخص با نابودکردن دشمن و مواضعش، احساس خوشایندی به او دست‌می‌دهد که همین احساس، از بابت ترشح این‌هورمون است و بدن به حالتی در مواجهه با این‌بازی‌ها تنظیم می‌شود که هر روز نیازمند دوپامین شده و همین ترشح زیاد دوپامین، عامل ایجاد اعتیاد است.

امیدی با بیان اینکه اقبال جمعی در بازی‌های جمعی حضوری در گذر زمان در تقابل با بازی‌‍‌های رایانه‌ای رو به افول رفت، گفت: زمانی که فناوری دیجیتال در کشورمان رونق چندانی نداشت، فعالیت‌های دسته‌جمعی با حضور کودکان در  محله گسترده‌تر بود و اینکه بزرگان محله هم نسبت به بازی‌های آنان حساسیت چندانی نداشتند ولی با روی کارآمدن فضای دیجیتالی و همچنین حساسیت بالای پدران و مادران جوان نسبت به بازی کودکان در محله، باعث شده‌است که این گروه خانه‌نشین‌تر شوند.

این کارشناس این کارشناس نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای درخصوص کارکرد اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای نوین، توضیح‌داد: غالب بازی‌های دیجیتال، آنلاین و دسته‌جمعی هستند، در این‌بازی‌ها دیگر نیازی نیست تا به دنبال اشخاصی بگردند تا با او هم‌بازی شوند، بلکه شخص با خود رایانه هم می‌تواند هم‌بازی شود ولی در بازی‌های کنشی، نیازمند گروه همسال هستند.

وی در ادامه جذابیت در رنگ ، انتخاب موسیقی و جنبه‌های روانی بازی‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی را جمله ویژگی‌های برجسته بازی‌های دیجیتالی عنوان کرد.

امیدی در پاسخ به این‌سؤال که آیا ورود بازی‌های رایانه‌ای در نظام تعلیم‌وتربیت لازم است یا خیر، بیان ‌کرد: از دوجنبه می‌توان به این سوال پاسخ داد،اگر ورود بازی‌ها لازم و مفید است پس باید در مدارس باشند و اگر مضرند، بایستی سواد استفاده از فضاهای دیجیتالی هم به دانش‌آموزان و هم به والدین آن‌ها آموزش داده‌ شود.

اجرایی نشدن کتاب تفکر و سوادرسانه در مدارس

وی با بیان اینکه نظام تعلیم‌وتربیت و نحوه مواحهه وی با بازی‌های رایانه‌ای بایستی رویکردی دغدغه‌مند داشته باشد، گفت: در تالیف کتاب‌های آموزش و پرورش از قبیل تفکر و سواد رسانه‌ای، دغدغه آموزشی برای تدریس این‌کتب وجود ندارد و متاسفانه مدرسانی این‌درس را آموزش می‌دهند که در این‌حیطه تخصص کافی ندارند ولی اگر در فضای خارج از مدرسه، کارگاهی برگزار شود بازخورد بعد از جلسه توسط اولیاء این‌گونه است که چرا این اطلاعات در مدارس بازگو ‌نمی‌شود؟

این کارشناس نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای گفت: بررسی محتوایی بازی‌ها، بسیار حائز اهمیت است و بایستی سواد استفاده از بازی‌های دیجیتالی به  کودکان آموزش داده‌شود.

پردرآمدترین بازی‌ها مربوط به بازی‌های آموزشی است

امیدی با تاکید بر اینکه این شعار (بازی برای کودکان و افراد بیکار است) که در جامعه ما رواج غلطی پیدا کرده‌است، توضیح‌داد: بسیاری از بازی‌ها برای آموزش است، مثلا در کشورهای دیگر برای آموزش برنامه‌نویسی از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌شود. وقتی دغدغه از جانب مسئولان آموزشی نباشد و در فهرست اولویتی نظام تعلیم و تربیت قرار نگیرد، حرکت پیش‌رونده بسیار زمان‌بَر است.

وی با اشاره به اهمیت با بازی‌های رایانه‌ای به لحاظ تجاری و آموزشی، بیان‌کرد: پردرآمدترین بازی‌های رایانه‌ای در دنیا، بازی‌های آموزشی برای گروه سنّی کودک و نونهال است که این بازی‌ها به لحاظ رتبه‌بندی، در صدر جدول پرفروش‌ترین بازی‌ها قرار دارند.

وی همچنین تصریح‌کرد: نیمی از پدر و مادرها، در خصوص این مسئله آموزش لازم را ندیده‌اند و حتی ذهنیت منفی نسبت به ورود بازی‌های رایانه‌ای به مدارس دارند.

 راهکارهای استفاده درست از بازی‌های رایانه‌ای در مدارس

این کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای فراگیری شدن فرهنگ استفاده درست و اصولی از بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد، ادامه‌داد: اولیاء و مربیان باید در خصوص فواید و مضرات استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و روش‌های کنترلی و تربیتی نسبت به مواجهه کودکان با فضای دیجیتال آموزش ببینند البته این‌آموزش‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دغدغه ذهنی ایجاد  کرده و نه صرفا برای رفع تکلیف باشد.

امیدی در ادامه افزود: اولیای فرزندان بایستی از متولیان مدارس و مربیان آموزشی مطالبه‌گری کنند؛ بدین معنا که اگر یک بازی‌ رایانه‌ای مناسب است در جهت تقویت بنیه درسی دانش‌آموزان استفاده شود و اگر یک بازی‌ مناسب نیست و باعث اعتیاد فرزندان به بازی می‌شود، دوره‌هایی با عنوان جلوگیری از اعتیاد نوجوانان به بازی‌های دیجیتالی آموزش داده ‌شود.

این کارشناس نرم‌افزارهای رایانه‌ای با بیان اینکه بازی‌هایی که در کشورهای غربی و اروپایی طراحی می‌شود به منظور ترویج فرهنگ و ارزش‌های آن‌ها هست و بالطبع بازی‌هایی که کشورهای خارجی برای ما طراحی می‌کنند برخلاف مفاهیم و ارزش‌های جامعه اسلامی است، گفت: کشورهای غربی و اروپایی برای بازی‌هایی که طراحی می‌کنند، رده‌بندی سنی تعیین می‌کنند که چنین سیستمی در ایران با عنوان اسراء در حال فعالیت است.

وی در ادامه افزود: دریافت بازی‌های رایانه‌ای در ایران به نسبت کشورهای خارجی، راحت‌تر است و به‌وسیله موتورهای جست‌وجوگر می‌توان بازی‌ها را دریافت کرد ولی در کشورهای خارجی برای گروه سنی زیر ۱۴سال، با منع قانونی همراه است.

امیدی در انتقاد به بازی‌های دیجیتالی ایرانی با اشاره به اینکه در انتقال مفهوم به مخاطب، مستقیم و چکشی عمل می‌کنند و همین باعث می‌شود که مخاطب نسبت به بازی دفع شود، خاطرنشان کرد: مثلا با طراحی بازی‌هایی در عرصه مقاومت و رزمندگان، به گونه‌ای شخصیت‌های برجسته را نشان می‌دهند که این شخصیت در مقابل دشمنان ضدگلوله است و اصلا تیری به او اصابت نمی‌کند، اما در بازی‌های غیرمعروف خارجی، تمام مفاهیم و ارزش‌ها یک‌جا به مخاطب معرفی نمی‌شود بلکه ارزش‌ها را مختصر و در عین‌حال تاثیرگذار در ذهن طراحی می‌کنند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402032817823
  • خبرنگار : 50124