به گزارش ایسنا به نقل از ای توربونیوز، صنعت سفر و گردشگری درحالی شاهد کاهش شدید ۴۱ درصدی در فعالیت معاملات بود که حجم این معاملات از ۴۷۵ مورد اعلامشده از ماه ژانویه تا می ۲۰۲۲ به ۲۸۲ مورد در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳ رسیده است.
کاهش فعالیت معاملاتی در این صنعت نشاندهنده تضعیف احساسات و رویکرد محتاطانه سرمایهگذاران است. نبود قطعیتها و تأثیر تنشهای ژئوپلیتیکی، تورم و رکود اقتصادی، معاملهگران را مجبور به اتخاذ رویکرد محافظهکارانهتری کرده است.
بنا بر این گزارش، همه انواع معاملات مورد بررسی با کاهش در حجم روبهرو بودهاند. به عنوان مثال، حجم معاملات ادغام و اکتساب در حوزه سفر و گردشگری ۴۳ درصد کاهش یافته، در حالی که تعداد معاملات تأمین مالی خطرپذیر و معاملات سهام خصوصی نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳۴ درصد و ۴۴ درصد از ماه ژانویه تا می ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
این صنعت همچنین شاهد کاهش قابل توجهی در فعالیت معاملات در بسیاری از مناطق سراسر جهان در طول سال بوده است.
آمریکای شمالی کاهش ۴۸ درصدی حجم معاملات را در طول ژانویه تا می ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است، در حالی که مناطق اروپا، آسیا ـ اقیانوسیه و آمریکای جنوبی و مرکزی به ترتیب ۴۹، ۲۷ و ۳۶ درصد کاهش داشتند.
در همین حال، حجم معاملات گردشگری برای منطقه خاورمیانه و آفریقا بدون تغییر باقی مانده است.
ایالات متحده، بریتانیا، هند، فرانسه، استرالیا و ژاپن به ترتیب شاهد کاهش قابل توجه ۴۸، ۴۸، ۳۳، ۷، ۲۹ و ۵۴ درصدی در حجم معاملات در دوره ژانویه تا می ۲۰۲۳ بودند.
از سوی دیگر، به نظر میرسد کاهش محدودیتهای سفر، چینیها را به مسافرت تشویق میکند، در نتیجه، چین به عنوان یک استثنای قابل توجه، رشد ۱۹ درصدی را در تعداد معاملات اعلامشده در طول دوره مورد بررسی ثبت کرده است.
بیشتر بخوانید:
با این حال، سازمان جهانی گردشگری در گزارش آمار کلی سه ماه نخست سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که شمار گردشگران در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته، دوبرابر شده و به ۸۰ درصد سطح قبل از همهگیری کرونا رسیده است.
در این میان، خاورمیانه تنها منطقهای است که از آمار سال ۲۰۱۹ (+ ۱۵ درصد) فراتر رفته و نخستین منطقهای است که آمار قبل از همهگیری کرونا را در طول سه ماه کامل بازیابی میکند.
درآمدهای گردشگری بینالمللی در سال ۲۰۲۲ به رقم یک تریلیون دلار رسید و در مقایسه با سال ۲۰۲۱ به طور واقعی ۵۰ درصد رشد کرد که ناشی از بازگشت سفرهای بینالمللی بود. میزان هزینهکرد بازدیدکنندگان بینالمللی نیز به ۶۴ درصد از سطوح قبل از همهگیری رسید. بر اساس مناطق، اروپا در سال ۲۰۲۲ با نزدیک به ۵۵۰ میلیارد دلار درآمد گردشگری (۵۲۰ میلیارد یورو)، یا ۸۷ درصد از سطوح قبل از همهگیری، بهترین نتایج را داشت. آفریقا ۷۵ درصد از دریافتیهای قبل از همهگیری، خاورمیانه ۷۰ درصد و قاره آمریکا ۶۸ درصد درآمد خود را بازیابی کردند.
با این شرایط، باید منتظر ماند و دید صنعت سفر و گردشگری در سال ۲۰۲۳ در ادامه چه رویکردی را اتخاذ و چه نتایجی کسب میکند.
انتهای پیام