به مناسبت روز جهانی باد؛

نقش تغییرات اقلیمی در افزایش مدت بادهای ۱۲۰ روزه

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر بهره‌ بیشتر ایران از انرژی باد نسبت به سایر کشورهای منطقه اظهار کرد: باد یک انرژی پاک است که می‌تواند در زمینه میزان تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و ... موثر باشد.

به گزارش ایسنا ۲۵ خرداد همزمان با ۱۵ ژوئن از سال  ۲۰۱۲ توسط انجمن انرژی بادی اروپا و شورای جهانی انرژی باد به عنوان «روز جهانی باد» نامیده شد. هدف از این کار آگاهی‌رسانی نسبت به نقش و اهمیت باد در اکوسیستم‌های مختلف و تغییرات آب‌وهوایی همچنین استفاده از انرژی باد به‌عنوان منبع پایان‌ناپذیر، پاک و رایگان است. بر اساس اطلاعات «ارث» معمولا انرژی بادی، مورد نظر طرفداران محیط زیست هستند اما هر نوع انرژی برای محیط زیست هزینه دارد و انرژی بادی نیز از این قاعده مستثنی نیست. استفاده از قدرت باد، یکی از پاک‌ترین و پایدارترین راه‌های تولید برق است زیرا تولید آلودگی‌های سمی و انتشار گازهای گلخانه‌ای را در پی ندارد.

نجات زمین با «باد»

صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا درباره انرژی بادی در ایران اظهارکرد: ایران کشوری است که بیشتر از سایر نقاط می‌تواند انرژی بادی دریافت و از آن استفاده کند این درحالیست که هم‌اکنون نیز بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و بادهای بلندمدت و تاثیرگذاری هستند.

وی با تاکید بر اینکه ایران در زمینه بهره‌گیری از انرژی باد سابقه چند هزار ساله دارد، گفت: اولین کشوری که از باد بهره برده «ایران» است چراکه جزو اولین کشورهای دارای آسیاب‌ بادی بود. این آسیاب‌ها غالبا در منطقه سیستان و بلوچستان احداث شده بودند بنابراین ما تاکنون بهره زیادی از انرژی بادی برده‌ایم البته اگر باد با شن و ماسه همراه باشد، انرژی جنبشی بیشتری ایجاد می‌شود بنابراین بهره بیشتری می‌توان از آن برد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه برای بهره‌گیری بیشتر از انرژی بادی و جایگزینی آن با انرژی‌های دیگر هنوز جای تلاش بیشتری وجود دارد، اظهار کرد: پژوهشگاه هواشناسی کشور در این زمینه مطالعات بسیار زیادی انجام داده و در اختیار وزارت نیرو قرار داده است که اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است و اجرای اقدامات برای بهره‌گیری از این انرژی کماکان ادامه دارد چراکه باد یک انرژی پاک است که می‌تواند در زمینه میزان تغییرات اقلیم، آلودگی هوا و ... موثر باشد.

ضیاییان تصریح کرد: استفاده از انرژی باد می‌نواند جایگزین مناسبی برای انرژی های فسیلی باشد و منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شود. لذا کمک زیادی به کاهش گرمایش جهانی می کند.

وی با تاکید بر اهمیت بادهای ۱۲۰ روزه سیستان وبلوچستان درباره چگونگی شکل‌گیری این جریانات اظهار کرد: با شروع شدن فصل گرم سال، یک سیستم کم فشار به‌صورت غیردینامیکی و حرارتی روی منطقه پاکستان و افغانستان شکل می‌گیرد و در تقابل با سیستم پرفشاری که در عرض‌های بالاتر همچون ترکمنستان و... شکل می‌گیرد، گرادیان فشاری یا تغییرات فشاری زیادی را در منطقه شمالی سیستان و بلوچستان ایجاد می‌کند و منجر به وزش بادهایی می‌شود که تا انتهای فصل گرم سال ادامه دارد.

ضیاییان در پایان درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر شدت و طول دوره این بادها تصریح کرد: تغییر اقلیم در افزایش دوره و شدت و فصل گرما تاثیرگذار است که افزایش تعداد روزهای بادی سیستان را به همراه دارد. بادهای سیستان که به بادهای ۱۲۰ روزه مشهورند، از خردادماه آغاز می‌شوند و تا شهریور نیز ادامه دارند و در پایان فصل گرم - که سیستم کم‌فشار پاکستان و افغانستان تعدیل می‌شود - این شرایط نیز به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۱
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 1402032415961
  • خبرنگار : 71662