اینکه والدین به فکر آموزش فرزندان خود هستند ایده ای خوب است چون دیگر این ایام به بطالت و صرفا پای تلویزیون و گوشی و بازی های رایانه ای گذرانده نمی شود اما نباید با برنامه فشرده و خسته کننده کاری کرد که بچه ها برای نفس کشیدن نیز وقت نداشته باشند.
خانم مقدسی که یک دختر ۱۲ساله و یک پسر ۱۶ساله دارد در گفت وگو با ایسنا افزود: از اینکه تابستان شروع می شود و بچه ها ازدرس و مشق آسوده می شوند خوب است اما هر سال دغدغه این را داریم که بچه ها را چه کلاسی ثبت نام کنیم که اوقات فراغت خوبی داشته باشند.
وی تصریح کرد: هردوفرزند خود را در کلاس زبان ثبت نام کرده ام اما چون بچه ها ورزش نیز دوست دارند پسرم را کلاس والیبال و دخترم را کلاس شنا نیز ثبت نام می کنم.
مقدسی اظهار کرد: متاسفانه مدرسه بچه ها برنامه خاصی برای تابستان دانش آموزان ندارد فقط برای چند درس کلاس تقویتی گذاشته است.
حسینی یکی دیگر از شهروندان ارومیه ای که دارای یک پسر ۱۴ساله و یک پسر دانشجو است، در گفت وگو با ایسنا افزود: فعلا هیچ تصمیمی برای ثبت نام پسرم در کلاس های تابستانی نداریم.
وی تصریح کرد: پسرنوجوانم اغلب اوقات بیکاری و تعطیل را با گوشی و بازی های رایانه ای مشغول است چون تفریح زیادی ندارد مدرسه هم برنامه تابستانی مثل ورزش ندارد تا آنجا ثبت نام کنیم.
حسینی اظهار کرد: سال گذشته پسرم را در کلاس تکواندو ثبت نام کرد اما امسال شهریه ها افزایش یافت و فعلا تصمیمی برای ثبت نام پسرم در کلاس تکواندو نگرفته ایم.
ایزدی جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه اوقات فراغت یکی از موقعیت های بسیار مناسب برای شناسایی و تقویت استعداد های دانش آموزان است، تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما آنگونه که باید به امر اوقات فراغت دانش آموزان توجه نمی شود بنابراین استفاده صحیح از اوقات فراغت دانش آموزان نیازمند یک فرهنگ سازی و برنامه ریزی درست است.
این جامعه شناس با اشاره به اینکه غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان یک نیاز اساسی است اما ثبت نام در چندین کلاس به صورت همزمان اصلا توصیه نمی شود، خاطر نشان کرد: اگر اوقات فراغت این قشر از جامعه بدرستی مدیریت شود از بسیاری از انحرافات جلوگیری خواهد شد.
این مدرس دانشگاه با تاکید به اینکه ضروری است خانواده ها در مرحله اول برای اوقات فراغت و بیکاری فرزندانشان برنامه ریزی کنند، یاد آور شد : اوقات فراغت بستری مناسب برای مهارت آموزی و خلاقیت است و موجب سلامت روانی و دوری از اضطراب و استرس روزانه می شود.
ایزدی افزود: خانواده ها باید برای ایام تعطیل فرزندانشان به گونه ای برنامه ریزی کنند که هم تفریح در آن لحاظ شود و هم فرزندانشان مهارتی را کسب کنند تا با مهارت آموزی علاوه برتقویت نیروی انسانی کشور، ایام تعطیلات دانش آموزان هدفمند سپری شود.
علی مطهری، مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در گفت وگو با ایسنا افزود: پیش بینی می شود امسال در تابستان در ۲۴منطقه آموزش و پرورش استان ۵۳۸پایگاه تابستانی برای اوقات فراغت دانش آموزان تشکیل شود و حدود ۵۷هزار و ۳۰۸ دانش آموز جذب این پایگاه ها شوند.
وی تصریح کرد: طی تابستان سال گذشته در ۲۴منطقه آموزش و پرورش استان ۳۶۲پایگاه تابستانی فعالیت داشتند و حدود ۲۲هزار و ۳۴۸نفر دانش آموز جذب این پایگاه ها شدند.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از رسالت های آموزش و پرورش استمرار فعالیت های تربیتی در تابستان است، اظهار کرد: در فرصت تابستان دانش آموزان مجال بیشتر و اوقات فراغت خاص تری دارند تا در درون شبکه های منسجم از محیط های یادگیری، علایق خود را جهت دهند.
وی یاد آورشد: معاونت پرورشی آموزش و پرورش با همکاری دستگاه های اجرایی برنامه های پرورشی و فرهنگی متنوعی را با شعار(تربیت بدون توقف) و با هدف رشد وتعالی دانش آموز ایرانی در پرتو همیاری نهاد های تربیتی متناسب با نیازها و علایق دانش اموزان در زمینه های مختلف پیش بینی کرده است.
مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار کرد: محورهای برنامه ها و فعالیت های تابستانی براساس ۶ساحت تعلیم وتربیت سندتحول بنیادین که شامل اعتقادی، عبادی، اخلاقی،زیبایی شناختی وهنری، زیستی وبدنی، علمی و فناورانه، اجتماعی وسیاسی، اقتصادی و حرفه ای تنظیم میشود.
به گزارش ایسنا؛ قرار نیست دانش آموزان در ۳ماه تابستان برای پر کردن اوقات فراغت خود کل ایام هفته را در کلاس های متنوع شرکت کنند.باید خانواده ها با فکر و تحقیق و یک برنامه ریزی و شناخت علاقه مندی های فرزندانشان برای اوقات فراغت آنها برنامه ریزی و به علایق و استعدادهای آنها جهت دهند تا در پایان دوران تابستان به یک نتیجه خوب دست یابند.
مسئولان نیز می توانند در این ایام اوقاتی خوش توام با آموزش و یادگیری برای دانش آموزان رقم بزنند اوقاتی که نه بار مالی آنچنانی برای خانواده ها تحمیل کند و نه موجب دلزدگی دانش آموزان شود .
انتهای پیام