در پنل اشتغال نوآورانه فارغ‌التحصیلان در حاشیه نمایشگاه آبادیران اعلام شد

برنامه‌های دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغال‌زایی دانش‌آموختگان

رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی از اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین بلندی در پنل اشتغال نوآورانه فارغ التحصیلان که در حاشیه نمایشگاه آبادیران برگزار شد، با بیان اینکه تاسیس دانشگاه علمی کاربردی با اهداف برگزاری این نمایشگاه مطابقت دارد، افزود: بعد از جنگ تحمیلی، دانشگاه‌ها به منظور تامین نیارهای بازار توسعه یافتند و برای این منظور نیاز به تربیت افراد کارآفرین در دانشگاه وجود دارد تا بتوانند با ورود به بازار کار، نیازهای موجود کشور را مرتفع کنند.

وی با تاکید بر اینکه برای تحقق این هدف نیاز به شناسایی نیازها بود، اظهار کرد: گام بعدی تدوین برنامه درسی با مشارکت خبرگان این حوزه است و برای پیاده‌سازی برنامه درسی نیز نیاز به زیر ساخت‌هایی است و تنها آزمایشگاه‌ها برای مهارت‌افزایی افراد کفایت نمی‌کند.

بلندی، اضافه کرد: از آنجایی که این دانشگاه با بخش‌های صنعتی و بازار تعامل دارد، توانستیم از تجهیزات به‌روز در کشور در مهارت‌افزایی دانشجویان بهره ببریم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی رویکرد چنین آموزش مهارت‌محوری را تربیت کارآفرینان، جذب نیروهای ماهر در نهادها و صنایع، خود اشتغالی وتوانمندسازی دانش‌آموختگان عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر اعلام می‌شود بهره‌وری نیروی انسانی ۲۰ تا ۳۰ درصد است، ولی در قالب آموزش‌های این دانشگاه، این میزان تا ۹۰ درصد ارتقاء یافته است، به گونه‌ای که بر اساس آمارها ۷۲ درصد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه جذب بازار کار می‌شوند.

بلندی با اشاره به این جمله مقام معظم رهبری که "باید نسبت به حدود یک میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی فکری شود"، خاطر نشان کرد: در این خصوص ما برنامه را از سال جاری در دستور کار قرار دادیم که بر اساس آن با بورسیه کردن دانشجویان، بازار کار را برای آنها تضمین می‌کنیم.

به گفته وی برای اجرای این طرح از مهرماه سال جاری ظرفیت جذب ۲۷ هزار نفر پیش‌بینی شده است، ولی در  حال حاضر برای پذیرش ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر برنامه‌ریزی شده است.

بلندی ادامه داد: در سال اول ۳۷۰۰ نفر بورسیه می‌شوند و مابقی تا دو سال آینده بورسیه خواهند شد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی طرح "آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان" را از دیگر طرح‌های در دستور کار این دانشگاه عنوان کرد و ادامه داد: در این طرح برای اشتغال ۳۸ هزار دانش‌آموخته برنامه ریزی شده است و بر اساس مذاکراتی که با بخش‌های صنعتی داشتیم، این دانش‌آموختگان در یک آزمون صلاحیت کاری شرکت می‌کنند، در صورتی که موفق شدند، جذب آن صنعت می‌شوند؛ در غیر این صورت این افراد یک دوره آموزشی را سپری خواهند کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1402032315153
  • خبرنگار : 30057