رئیس پارلمان لبنان: فرنجیه نامزد باقی می‌ماند/ جلسه انتخاب رئیس جمهوری به تعویق نمی‌افتد

رئیس پارلمان لبنان در سخنانی درباره جلسه چهارشنبه نهاد قانون گذاری لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید این کشور بر عدم انصراف رئیس جریان المرده از نامزدی برای تصدی این پست و عدم به تعویق افتادن جلسه درپی اختلافات موجود تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان در گفت‌وگو با روزنامه الأخبار درباره برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهوری در سایه اختلافات شدید میان احزاب مختلف اظهار کرد: زمانی که ما با این اختلافات شدید و بدون انتخاب رئیس جمهوری از نشست فردا خارج شویم و یا حتی در سایه این اختلافات رئیس جمهوری نیز انتخاب شود، روزهای بعد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از رئیس جمهوری منتخب در این شرایط چه توقع و انتظاری می‌توان داشت؟ او چگونه می‌تواند با اختلافات موجود فرد مورد نظر را مکلف به تشکیل دولت کند؟

وی تاکید کرد: بدون گفت‌وگو کشور مدیریت و اداره نخواهد شد.

بری در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان درخواست مجدد وی از احزاب مختلف لبنان برای نشستن بر سر میز گفت‌وگو گفت: این مساله دیگر برای من تمام شده است، از زمانی که سلیمان فرنجیه، رئیس جریان «المرده» را نامزد خود اعلام کردم تبدیل به یک طرف ماجرا شده‌ام و دیگر داور و قاضی نیستم و نمی‌توانم دعوت به گفت‌وگو کنم؛ اقدامی که دوبار انجام دادم؛ اما هر دوبار نیز رد شد. بهترین گفت‌وگو؛ گفت‌وگویی است که مار بشاره پترس الراعی، اسقف مارونی‌های لبنان به آن دعوت کند.

وی درباره امکان به تعویق افتادن جلسه چهارشنبه نیز تاکید کرد: به هیچ وجه جلسه به تعویق نخواهد افتاد و باید برگزار شود؛ تنها در یک صورت می‌توانم بپذیرم که این جلسه به تاریخ دیگری موکول شود و آن نیز زمانی است که پترس الراعی خواستار آن شود، در غیر این صورت جلسه در زمان و موعد مقرر برگزار خواهد شد، اگر الراعی امکان جایگزینی این جلسه با گفت‌وگو را فراهم کند و احزاب و گروه‌های دیگر نیز او را همراهی کنند در چنین شرایطی تعویق نشست اشکالی ندارد.

بری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره دیدارش با آن گریو، سفیر فرانسه در بیرون نیز گفت: آنها فقط خواستار انتخاب رئیس جمهوری هستند نه چیز دیگر؛ نه تنها فرانسوی‌ها، بلکه آمریکایی، سعودی‌ها، مصری‌ها و قطری‌ها، صرفا خواستار انتخاب رئیس جمهوری هستند، آنها هیچ نامی را به ما اعلام نکرده‌اند و تنها خواستار تسریع در روند انتخاب رئیس جمهوری شده‌اند و تلاش می‌کنند که در انتخاب او مداخله نکنند.

وی درباره اظهارات اخیر سلیمان فرنجیه و اعلام آمادگی او برای انصراف از نامزدی برای تصدی پست ریاست جمهوری در صورت مطرح شدن یک نامزد مورد توافق همه احزاب نیز تاکید کرد: برخی منظور فرنجیه را اشتباه متوجه شده‌اند، به هیچ وجه از نامزدی وی منصرف نخواهیم شد، او همچنان نامزد باقی خواهد ماند؛ او برای بررسی این ایده اعلام آمادگی کرد نه انصراف از نامزدی، ما در جلسه چهارشنبه به او رأی خواهیم داد.

این اظهارات پس از آن بیان شد که اخیرا ۳۲ نماینده از احزاب مخالف و حزب تغییر در لبنان حمایت خود را از نامزدی "جهاد ازعور"، وزیر دارایی پیشین این کشور برای ریاست جمهوری اعلام کردند.

پیشتر نیز حزب‌الله و جنبش امل به رهبری نبیه بری حمایت خود را از سلیمان فرنجیه، رهبر جریان المرده به عنوان نامزد تصدی پست ریاست جمهوری لبنان اعلام کرده بودند.

رئیس پارلمان لبنان فردا ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) را تاریخ جلسه جدید پارلمان برای انتخاب رئیس جمهوری این کشور اعلام کرده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۱۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402032314705
  • خبرنگار : 71610