به گزارش ایسنا به نقل از گالری مشاهیر، در این شرایط بهتر است شما به عنوان یک خریدار اطلاع کافی درباره سنگ فیروزه اصل داشته باشید تا به انجام تستهایی از اصل بودن آن مطمئن شوید. در این مطلب قصد داریم تا روشهایی برای نحوه تشخیص انگشتر فیروزه اصل از تقلبی را مرور کنیم تا در زمان خرید با مشکلی روبهرو نشوید.
سنگ فیروزه بدل معمولاً از مواد پلاستیکی، شیشهای و مواد معدنی سنگهای طبیعی ساخته میشوند. در حقیقت مانعی برای خرید و فروش سنگهای بدل در بازار وجود ندارد به شرط آن که خریدار از بدل بودن آن مطلع باشد.
ما در گالری مشاهیر روشی را به شما معرفی میکنیم که با در نظر گرفتن تنها چند عامل پی به اصل یا تقلبی بودن سنگ فیروزه ببرید. با ما در ادامه همراه باشید.
گوهرشناسی سنگ فیروزه
فرمول شیمیایی سنگ فیروزه فسفات آلومنیوم مس هیدارته (CuAl6(PO4)4(OH)8·4H2O) است که در ردهبندی فسفاتها قرار میگیرد. رنگ این سنگ در طیف آبی آسمانی و سبز خاکستری است که علت رنگ آبی وجود عنصری مانند مس و رنگ سبز مربوط به عناصر آهن یا کروم میباشد.
این سنگ نیمه شفاف بلورهای کوچکی دارد و رگههایی در آن دیده میشود. سنگ فیروزه شکننده و صاف است و کانیهای پیریت، لیمونیت و کوارتز میباشد که به عنوان سنگ زینتی در جواهرات آلات و حکاکیها مورد استفاده قرار میگیرد.
سنگ فیروزه پلاستیکی (pelastic turquoise)
سنگ فیروزه پلاستیکی یا همان فیروزه مصنوعی، سنگی است که از مواد شیمیایی تهیه میشود و با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، شبیه به سنگ فیروزه طبیعی ساخته میگردد. این سنگ اغلب در جواهرات و تزئینات استفاده میشود و به دلیل هزینه کمتر نسبت به فیروزه طبیعی، محبوبیت بیشتری نیز دارد.
با این حال، شفافیت و رنگ سنگ فیروزه پلاستیکی کمتر از فیروزه طبیعی است و در صورت استفاده طولانی مدت، ممکن است کیفیت آن کاهش یابد؛ بنابراین، در خرید سنگ فیروزه باید به نوع سنگ توجه کرده و با توجه به نکات بالا، تشخیص انگشتر فیروزه پلاستیکی از فیروزه طبیعی را بدهید.
*توجه داشته باشید فیروزهای با رنگ یکدست به احتمال زیاد تقلبی است زیرا این نوع سنگ فیروزه بدون رگه بسیار کمیاب و بسیار گران قیمت است.
تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی
عوامل متعددی مانند اختلاف در وزن، طیف جذبی نور، میزان چگالی، نقطه ذوب، رنگ شعله، سختی، خصوصیات فیزیکی و بسیاری از عوامل دیگر در تشخیص انگشتر فیروزه اصل از بدل مؤثر هستند. روشهای دیگر آزمایشگاهی نیز برای تشخیص اصل بودن سنگ فیروزه نیز استفاده میشود.
سنگ فیروزه اصل معمولاً وزن بیشتری نسبت به سنگهای تقلبی دارند و در گاهی موارد به راحتی قابل تشخیص است زیرا درون آنها خالیست.
رنگ یکی از روشهای قدیمی تسخیص انگشتر فیروزه اصل از تقلبی است. فیروزه اصل دارای رگههایی میباشد که با لمس آنها به راحتی میتوانید اصل بودن آن را تشخیص دهید. نور خورشید، عطر، مواد شوینده و چربی عواملی هستند که رنگ فیروزه را تحت تأثیر قرار میدهد.
یکی دیگر از روشهای مؤثر در نحوه تشخیص فیروزه اصل تست خراش است. فیروزههای تقلبی معمولاً نرمتر از فیروزههای اصل هستند. با ناخن خود خراشی روی سنگ ایجاد کنید، اگر خراشی روی سنگ ایجاد شد، انگشتر فیروزه تقلبی است. فیروزه اصل به هیچ عنوان دچار خراش نمیشود.
راهنمای خرید انگشتر فیروزه
برای خرید انگشتر فیروزه زنانه و انگشتر فیروزه مردانه اصل اول از همه باید به دنبال فروشگاههای معتبر باشید. در این فروشگاهها تنوع محصول باعث میشود تا با هر قیمتی گزینهای داشته باشید.
با توجه به موارد گفته شده در فوق باید اصل بودن نگین انگشتر را تشخیص دهید. نگین فیروزه اصل مشخصات خاصی دارند که با اطلاع از آنها خرید خیلی آسانتر خواهد شد.
در نهایت قیمت انگشتر را با خصوصیاتش مقایسه کنید. قیمت فیروزه به ویژگیهایش بستگی دارد، هر چقدر فیروزه درخشندگی بیشتری داشته باشد، قیمت آن بالاتر خواهد بود. البته به دلیل تنوع محصولات ممکن است با قیمتهای مختلفی در بازار روبهرو شوید. فروشگاه گالری مشاهیر با تنوع بیش از 600 هزار محصول میتواند نظر هر خریداری با هر قیمتی را جلب نماید.
خرید انگشتر فیروزه از گالری مشاهیر
گالری مشاهیر یکی از معتبرترین و معروفترین گالریهای فروش انگشتر فیروزه در ایران است. این گالری با بیش از ۳۰ سال تجربه در فروش انواع جواهرات و انگشترهای فیروزه، محصولات با کیفیت و قیمت مناسبی را به مشتریان خود ارائه میدهد.
خرید انگشتر فیروزه از گالری مشاهیر، به دلیل کیفیت بالا، طراحی زیبا و قیمت مناسب، بسیار پرطرفدار است. این گالری انواع انگشترهای فیروزه را در طرحها و سایزهای مختلف به فروش میرساند. همچنین، مشتریان میتوانند با توجه به سلیقه خود، انگشترهای سفارشی نیز از گالری مشاهیر سفارش دهند.
در نهایت، خرید انگشتر فیروزه از گالری مشاهیر، به دلیل کیفیت بالا، طراحی زیبا و قیمت مناسب، به عنوان یک هدیه یا خرید شخصی بسیار مناسب و منحصر به فرد است.
انتهای رپرتاژ آگهی