به گزارش ایسنا، ایجاد سرعتگیر در شیب های بالا و سرعتکاه در برخی ورودی شهرها و روستاها و عدم مطابقت آن با استانداردهای ترافیکی همواره مورد انتقاد برخی رانندگان و کارشناسان امر قرار گرفته که نباید از بار روانی آن بر کیفیت رانندگی و صدمه دیدن برخی خودروها غافل بود. تعداد زیاد سرعتگیرها و سرعتکاهها که بعضاً استاندارد لازم را ندارند و یا عدم رنگ آمیزی و فرسودگی آنرا به سرعتگیرهای غیر استاندارد تبدیل کرده است.
یکی از رانندگان وسایل نقلیه عمومی اردبیل در گفت وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متاسفانه ما هر روز شاهد افزایش تعداد سرعتگیرهای غیر استاندارد در جاده ها می باشیم. فرسودگی، عدم رنگ آمیزی و همچنین غیر استاندارد بودن بسیاری از آنها همواره رانندگان را با مشکلاتی روبرو می سازد و یا در برخی موارد باعث نقص فنی و بالا رفتن هزینه استهلاک خودرو شده است.
راننده وسایل نقلیه عمومی بیان کرد: در برخی محورها مشاهده میکنیم که قسمتهایی از سرعتگیرها وجود ندارد و رانندگان برای اینکه از این قسمت عبور کنند، دچار تصادف و ایجاد تنش بین آن ها میشود.
سرعتگیرها طبق گفته کارشناسان امر برای مدیریت تردد با سرعت مطمئنه و برای حفظ سلامتی سرنشینان خودورها و عابرین مناطق مسکونی کاربرد دارد اما اینکه سرعتگیرها تا چه اندازه در محورهای مواصلاتی استان اردبیل توانسته است به این مهم نایل شود باید ارزیابی های لازم از سوی دستگاههای متولی انجام گیرد.
در تبیین این موضوع اشاره می شود که تفاوت اساسی بین سرعتگیر و سرعتکاه وجود دارد و برای مدیریت اصولی تردد در جاده ها و حفظ سلامتی عمومی و رانندگی با احساسی توأم با لذت و آرامش برای هم استانی ها و مسافران، نصب سرعتکاه به جای سرعتگیر میتواند مؤثر باشد.
در رابطه با موضوع حاضر با دو مسئول مربوطه گفتگو داشتیم:
سرعتگیرهای نرم بازدارنده نمی باشد
آیدین هاشمی، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بازدارندگی سرعتگیرهای جادهای توسط پلیس راه استان ارزیابی میشود، گفت: با گزارشات پلیس راه سرعتگیرهای نرم بازدارندگی و کارآیی لازم را ندارند.
وی افزود: سرعتگیرها، استاندارد جهانی دارد و در همه کشورها استفاده می شود و در جاده های استان نیز برای دوری از بروز خطرات رانندگی نصب شده است.
هاشمی اظهار کرد: تک به تک سرعتگیرها مصوب شورای ترافیک استان است که با حضور نمایندگان راهداری، استانداری و پلیس راه جانمایی و بازنگری میشوند.
معاونت راهداری استان تصریح کرد: در جلسات اخیر شورای ترافیک استان مصوب شد تعدادی از سرعتگیرها را حذف کنیم اما تعدادی دیگر با نظارت پلیس راه استان بر روی جاده ای مواصلاتی نصب شد.
آیدین هاشمی بیان کرد: سرعتگیر و سرعتکاه یکی می باشند و در جهت حفظ ایمنی رانندگان و سرنشینان و عابرین پیاده بخصوص در مناطق مسکونی بر روی جاده ها نصب میشود.
معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ضمن اشاره به اینکه بافت جاده ای استان اردبیل کوهستانی است، خاطر نشان کرد: تعدادی از رانندگان قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی کنند و برای همین در جاده های مواصلاتی استان اردبیل محدودیت هایی را از جمله نصب سرعتگیر تنظیم کرده ایم.
استفاده از سرعتگیر در دنیای امروزی منسوخ شده است
سرهنگ وحید علی پور، فرمانده پلیس راه استان اردبیل در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سرعتگیرها در دنیای کنونی استفاده نمیشود و منسوخ شده است، گفت: از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ رویکرد پلیس راه استان اصلاح نقاط حادثه خیز و استانداردسازی سرعتگیرها بوده است.
وی با تأکید بر اینکه مدیریت سرعت خودورها با رانندگان است و طبق آیین نامه باید تمرکز رانندگان بهنگام تردد در جاده ها رو به جلو باشد، افزود: سرعتگیر عامل بازدارنده است و برای آرامسازی سرعت در جادهها باید از سرعتکاه استفاده شود.
علی پور تصریح کرد: حسب منطقه و حادثه خیز بودن مناطق اقدام به نصب سرعتگیر می شود که در صورت رعایت شدن موارد آیین نامه ای توسط رانندگان نیاز به سرعتگیر نخواهد بود.
فرمانده پلیس راه استان اردبیل ضمن بیان اینکه نقاط حادثه خیز توسط پلیس راه استان احصاء می شود و برای نصب سرعتگیر به تصویب شورای ترافیک استان میرود، افزود: نصب سرعتگیر، شابلون استاندارد، تابلوهای پیش آگهی و رنگ آمیزی سرعتگیرها توسط راهداری استان باید انجام شود.
طبق نظر این دو کارشناس کاربرد سرعتگیر در جهت حفظ جان رانندگان است اما باید اذعان داشت که نصب سرعتگیر بجای سرعتکاه در اکثر جاده های ارتباطی استان بیشتر به چشم میخورد و بیش از آنکه جنبه بازدارندگی داشته باشند باعث کلافگی رانندگان شده است.
به واسطه حجم بالای سرعتگیرها در جادهها، نصب غیراصولی و نداشتن علایم هشداردهنده و مهندسی ناصحیح آن و همچنین ایجاد نقص فنی و افزایش هزینه های رفع مشکلات پیش آمده در خودروها گلایه و شکایت رانندگان افزایش یافته و بیش از آنکه سرعتگیر را یار شاطری برای حفظ ایمنی خود ببینند آن را بار خاطرشان در سفرها و ترددهای خود در مییابند و خواستار مدیریت اصولی آن در مسیرهای داخل شهری و همچنین راههای ارتباطی استانی می باشند.
لذا امید میرود در وهله اول با فرهنگسازی در خصوص رعایت آئیننامههای ترافیکی و در گام بعدی با نصب سرعتکاههای منطبق بر استانداردهای جهانی و با نصب اصولی و مهندسی آن در جاده ها به جای سرعتگیرهای غیراصولی شاهد افزایش ایمنی و کاهش بار روانی ایجاد شده در اثر این سرعتگیرها باشیم.
انتهای پیام