۳ چالش عمده دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای تربیت نیروی مهارت‌آموز

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بر ضرورت اصلاح نظام جذب مربیان در این دانشگاه تاکید کرد و گفت: این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته از آموزش و پرورش انتزاع شده است و بسیاری از مربیانی که در این دانشگاه تدریس می‌کردند، بازنشست شدند و اعضای هیات علمی جدید با همان برنامه‌ها و سیستم آموزش‌های نظری جذب این دانشگاه شدند.

به گزارش ایسنا، دکتر خسرویان در همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحت حرفه‌ای در آموزش عالی که امروز در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، با بیان اینکه دانشگاه فنی‌وحرفه ای برنامه‌های متنوعی را برای حکمرانی نظام آموزش عالی در نظر گرفته است، گفت: این دانشگاه با بیش از ۱۸۰ شعبه در سراسر کشور و میزبانی ۱۸۰ هزار دانشجو، متولی تربیت تکنیسین در کشور است. شاید ما تنها زیر نظام دولتی آموزش‌های مهارتی در کشور هستیم که خدمات آموزش مهارتی را کاملا رایگان و دولتی ارائه می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: چالش‌های زیادی برای ارائه خدمات مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد؛ یکی از این چالش‌ها سهم تخصیص داده شده بودجه‌های آموزش مهارتی در دانشگاه است که این سهم یک سوم سهم سایر دانشگاه‌های نظری است و ما باید این سهم را به اندازه آموزش‌های نظری افزایش دهیم.

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد: با همکاری خوبی که در دولت و مجلس وجود داشته است و با مشارکت کمیسیون آموزش، بودجه ما از هزار و ۲۰۰ میلیارد به ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. اما تعارف نداریم در کل آموزش عالی کشور بیش از ۹۰ درصد بودجه‌ها سهم خدمات دانشجویی می‌شود، اگر ما این موضوع را تعیین تکلیف کنیم و سهم غذا و خوابگاه را با این تعرفه‌ها محاسبه کنیم، نمی‌توانیم آنگونه که باید در تضمین کیفیت ارائه آموزش‌های مهارتی موفق باشیم.

خسرویان ادامه داد: چالش منابع انسانی مورد نیاز برای تربیت نیروهای مورد نیاز در آموزش‌های مهارتی چالش دیگر در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است، با توجه به اینکه این دانشگاه در ۱۰ سال گذشته از آموزش و پرورش انتزاع شده است و بسیاری از مربیانی که در این دانشگاه تدریس می‌کردند، از وزارت آموزش‌وپرورش بودند و بازنشسته شدند و اعضای هیات علمی جدید هم، با همان برنامه‌ها و سیستم آموزش‌های نظری جذب می‌شوند که این امر یک چالش برای آموزش‌های مهارتی به شمار می‌رود.

به گفته وی، باید وزارت علوم چگونگی نظام جذب در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای را مشخص کند تا بتوانیم تا به اهداف زیر نظام مهارتی دست یابیم. متاسفانه طی ۱۰ سال گذشته چون نتوانستیم تکنیسن را در صنعت تربیت کنیم، موقعیت تربیت تکنسین را از کشورهای اطراف نظیر ترکیه و غیره از دست دادیم. باید نظام جذب مربیان در این دانشگاه اصلاح شود.

رییس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای ادامه داد: بحث پروژه‌های عمرانی نیز یکی دیگر از چالش‌های دانشگاه در راستای مهارت‌آموزی دانشگاه است، در واقع به تناسب تعداد دانشجویی که در دانشگاه ما وجود دارد، پروژه‌های عمرانی و ایجاد فضای آموزشی در کشور اتفاق نیفتاده است.

وی گفت: ما در انتهای برنامه ششم توسعه، قرار بود ۳۰ درصد آموزش‌های مهارتی را محقق کنیم که این عدد به ۱۴ درصد رسید، ما در دهه گذشته بیش از ۹۰ پروژه عمرانی را داشتیم که تکمیل نکردیم. اما در سال اول دولت سیزدهم ۲۴ پروژه را تکمیل کردیم و بیش از ۲۰ هزار فرصت برای صندلی‌های آموزش‌های مهارتی اضافه شده است. امیدواریم ۷۰ پروژه را تا پایان دولت تکمیل کنیم.

خسرویان بر به‌روز رسانی تجهیزات این دانشگاه تاکید کرد و افزود: برای به‌روزرسانی این تجهیزات به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اگر در دولت بودجه اصلاح شود، ما بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم که می‌تواند برای آموزش‌های مهارتی کمک‌کننده باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402030805149
  • خبرنگار : 71567