امکان توسعه روابط بین استان مرکزی و استان تِوِر روسیه

رییس استان بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بر امکان وسعه همکاری و روابط بین استان مرکزی و استان تِوِر روسیه تاکید کرد.

ناصر بیکی اول خردادماه در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی که با حضور وزیر توسعه اقتصادی استان تور روسیه برگزار شد در خصوص مراودات استان مرکزی با روسیه و صادرات و واردات بیان کرد: صادرات ایران به روسیه در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۵۷۸ میلیون دلار بوده است که این رقم صادراتی در سال گذشته با ۲۸.۵ درصد رشد به بیش از ۷۴۳ میلیون دلار رسید.

وی با بیان اینکه اگرچه افزایش صادرات ایران به روسیه رقم خورده است، اما هنوز با توجه به وسعت و ظرفیت های کشور، این رقم قانع کننده نیست، گفت: صادرات استان مرکزی به روسیه در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۸ میلیون دلار و سال گذشته ۳۸ میلیون دلار بوده است و عملا ۳۳.۵ درصد صادرات کشور به روسیه از استان مرکزی رقم خورده است که هنوز این رقم قابل پذیرش نیست. 

بیکی افزود: در سال گذشته کاهش ۵.۲ درصدی واردات از روسیه نسبت به سال ۱۴۰۰ ثبت شده است.

وی تصریح کرد: استان مرکزی با استان تِوِر روسیه شباهت های بسیاری دارد، اما امروز مراوده مالی با این استان شکل نگرفته است و می توان روابط را توسعه داد، البته استان مرکزی در ۳۰ طبقه مختلف، صادرات کالا دارد و نیازهای روسیه به خوبی برآورد شده است.

بیکی اضافه کرد: ۱۰ درصد الیاف مصنوعی، انواع فرآورده های گیاهی، لوازم خانگی، خدمات فنی و مهندسی و ... به روسیه را استان مرکزی صادر کرده است. امکان همکاری با این استان روس نیز وجود دارد و همکاری مناسبی را در زمینه ریلی می توان بین استان مرکزی و تِوِر روسیه رقم زد.


انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۹:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1402030100735
  • خبرنگار : 50210