به گزارش ایسنا، دکتر فاطمه شیخ شعاعی در همایش ملی مدیران اطلاعرسانی پزشکی و رؤسای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای علوم پزشکی که با حضور یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور برگزار شد، از تشکیل کمیتههای مشورتی در حوزههای علمسنجی، ترجمان دانش، اطلاعرسانی و انتشارات خبر داد و اظهار کرد: در کمیته مشورتی علمسنجی راهکارهای ارتقای کمی و کیفی تولیدات علمی مورد توجه قرار گرفته است، کمیته ترجمان دانش، تدوین پروپوزال سامانه جدید ترجمان دانش را در محور فعالیتهای خود قرار داده است.
وی ادامه داد: کمیته اطلاعرسانی نیز بر هوشمندسازی و دیجیتالسازی کتابخانهها و کمیته انتشارات نیز بر بررسی و نهاییسازی آییننامه نشر جهت ابلاغ به دانشگاههای علوم پزشکی با هدف یکپارچهسازی این حوزه پرداخته است.
دکتر شیخ شعاعی برنامههای راهبردی آتی مرکز را برشمرد و اظهار کرد: تدوین برنامه استراتژیک در سه بازه کوتاه، میان و بلند مدت، ارائه مدل سرآمدی علمی ایران در پایگاههای بینالمللی در منطقه و جهان اسلام، ارتقای کمی و کیفی وضعیت حضور دانشگاههای علوم پزشکی در نظامهای رتبهبندی، افزایش همکاریهای بینالمللی در تولید بروندادهای علمی با طراحی زیرساختهای لازم و تدوین مدل مفهومی و طراحی سامانه جدید ترجمان دانش از جمله برنامههای راهبردی آتی مرکز به شمار میرود.
وی با تاکید بر اینکه دسترسی مجدد به پایگاههای اطلاعاتی و پرداخت بدهی معوقه در دستور کار ویژه مرکز قرار دارد، افزود: برنامهریزی جهت اجرای طرح تولید کتابهای مرجع علوم پزشکی، ابلاغ آییننامه نشر کتاب، تدوین و ابلاغ سند تحول کتابخانهها، پیگیری مکاتبات با معاونت آموزشی و توسعه جهت گسترش رشته کتابداری و اطلاعرسانی نیز در برنامه های آینده مرکز قرار دارد.
ارزش اقتصادی حضور در نظامهای رتبهبندی
دکتر علی گزنی، عضو هیأت علمی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) نیز در ادامه همایش به مقوله ارزش اقتصادی حضور در رتبههای معتبر بینالمللی به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: در سال گذشته درآمد دانشگاههای علوم پزشکی از محل دانشجویان بینالمللی از مرز ۴ میلیارد دلار گذشته است و این در شرایطی است که ارزش اقتصادی دانشجویان بینالملل بیش از این است.
وی تاکید کرد: باید نظام رتبهبندی مرجع را بشناسیم و برای آن هدفگذاری کرده و طبق برنامه برای حضور در هر یک برنامهریزی انجام شود تا دانشگاهها حضور مؤثر در رتبهبندیهای بینالمللی داشته باشند.
دکتر گزنی با بیان اینکه یکی از اولین دستاوردها جنبه اقتصادی است، افزود: ارزش مستقیم و غیرمستقیم تجارت جلب دانشجویان بینالملل ۳۰۰ میلیارد دلار است. ولی باید توجه داشت حضور در تمام رتبهبندیها مفید نیست؛ باید دید نظام آموزش عالی کشور به کدام سمت در حال حرکت است.
وی اظهار کرد: سه رتبهبندی اصلی و بزرگ در دنیا برای دانشگاهها وجود دارد. تایمز، QS و شانگهای. در حال حاضر ۲۳ دانشگاه علوم پزشکی در رتبهبندی تایمز حضور دارند. ۴ دانشگاه علوم پزشکی در QS و ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی در نظام رتبهبندی شانگهای هستند. میزان درخواست برای رتبهبندی در نظام تایمز به دلیل اهمیت و جایگاه ویژه آن رو به افزایش است. باید به دانشگاههای علوم پزشکی یاری برسانیم تا در این نظامها حضور موفق داشته باشند.
بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت؛ دکتر گزنی با طرح این پرسش که حال باید دید نظامهای رتبهبندی چه مسائلی را میسنجند و به چه مسائلی بیتفاوت هستند؟؛ ادامه داد: طبق بررسیهای انجام شده اغلب کارکرد پژوهشی دانشگاه سنجیده میشود با اینکه مدعی هستند به فناوری هم توجه میکنند، ولی میزان آن محدود است. از سوی دیگر این نظامها در سنجش مسائل علمی خوب، بخش اقتصادی متوسط و در بخش اثرگذاری اقتصاد علم ضعیف هستند و با علم به این نکات باید دانشگاههای کشور را وارد نظامهای رتبهبندی کنیم.
انتهای پیام