آیتالله کعبی، ۳۱ اردیبهشت در ابتدای درس خارج خود با تبریک دهه کرامت و سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) عنوان کرد: این روز در تقویم ما به عنوان روز دختر معروف شده است. حضرت فاطمه معصومه (س)، پیش از آنکه متولد شوند، بشارت تولدشان را جد بزرگوار ایشان یعنی امام صادق (ع) دادهاند و این مساله یکی از کرامات امام صادق (ع) است که نشانگر جایگاه حضرت معصومه (س) در میان اهل بیت است.
وی افزود: مرحوم علامه مجلسی در جلد ۹۹ بحار در صفحه ۲۶۷، در ذیل بحث فضیلت زیارت حضرت معصومه (س) از کتاب تاریخ قم از امام صادق (ع) نقل شده است که خداوند حرمی دارد و آن مکه است و حرم رسولالله (ص) مدینه است و کوفه نیز حرم امام علی (ع) است و ما نیز حرمی داریم که در قم است و در این شهر بانویی از فرزندان من دفن میشود که نامش فاطمه است، هرکسی ایشان را زیارت کند بهشت بر او واجب است، در ادامه راوی بیان میکند که حضرت این مطلب را زمانی فرمودند که حضرت موسی ابن جعفر به دنیا نیامده بودند.
وی بیان کرد: نکته دیگر در خصوص حضرت معصومه (س) روایات مبشر زیارت ایشان است. از جمله شیخ صدوق که در عیون اخبارالرضا، نقل میکند که امام رضا (ع) فرمودند، کسی که او را زیارت کند بهشت بر او واجب میشود.
وی گفت: در روایت دیگر، امام جواد (ع) بیان میدارند که هرکسی که قبر عمه من را در قم زیارت کند بهشت از آن او است. همچنین علامه مجلسی بیان میکند که امام رضا (ع) به سعد (از اهالی قم) میفرمایند که در قم قبری دارید که از آن ما است. هرکسی او را با معرفت زیارت کند بهشت بر او واجب است.
استاد سطح خارج حوزه یادآور شد: جایگاه و فضیلت حضرت معصومه (س) به حدی بزرگ است که باید این جایگاه و عظمت را شناخت تا مزد آن بهشت باشد. در روایات بیانشده است که اگر کسی قبر ایشان را زیارت کرد باید به بالای سر برود و ۳۴ بار تکبیر و ۳۳ تسبیح بگوید و ۳۳ حمد بگوید و زیارت معروف را نیز نقل میکنند. در پایان زیارت حضرت معصومه (س) نیز دعای فرج امام زمان را میخوانیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در زیارت نامه حضرت بحث شناخت ایشان و برائت از دشمنان ایشان بیانشده است. زیارت نامه حضرت یک معرفت نامه است. از جمله روایات دیگر در بحارالانوار بیانشده است که زیارت حضرت معصومه (س) برابر با بهشت است.
وی یادآور شد: برای اینکه به فضل و جایگاه ایشان پی ببریم باید ببینیم که ائمه اطهار (ع) در خصوص ایشان چه فرمودند. حضرت معصومه (س) محور شهر قم بودند و این شهر نیز حرم اهل بیت (ع) است و از برکات ایشان، وجود حوزه علمیه قم است که هنگام هجرت اشعریون از کوفه به اهواز و از اهواز به قم این حوزه قم شکل گرفت. تاریخ حوزه علمیه قم به مرحوم موسس منتهی نمیشود بلکه به قرن دوم و سوم و چهارم بر میگردد. تشیع ایران مدیون حضور حضرت در قم است.
وی افزود: جایگاه شهر قم همچون جایگاه حضرت معصومه (س) در روایات از امام صادق (ع) آمده است. یکی از این روایات، روایت جلد ۵۷ بحارالانوار است که در صفحه ۶۳ آمده است که در محضر حضرت ذکر کوفه شد و امام نیز بیان کردند که کوفه از اهل ایمان خالی میشود و علم از شهر کوفه مخفی میشود همانگونه که مار در لانه خود مخفی میشود و علم در شهری ظهور میکند به نام قم و این شهر گنج معرفت فضیلت و دانش میشود تا حدی که هیچ فردی که دین و اهل بیت (ع) را نشناسد باقی نمیماند حتی نو عروسان پرده نشین هم با معارف اهل بیت (ع) آشنا میشوند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: بحث اصلی این روایت آن است که اراده الهی به این تعلق گرفته که خداوند قم و مردم اش را جانشین حجت خود میسازد؛ یعنی قم مرکزیت اهل بیت (ع) را می یابد و لابد مرجعیت تقلید و ولایت فقیه و دولت اسلامی و برکات دولت اسلامی در قم ظهور و نمود پیدا میکند. این مساله بشارتی برای پیروزی انقلاب اسلامی است زیرا قم خاستگاه انقلاب اسلامی به زعامت نائب عام امام زمان (عج) است و خود امام یکی از برکات قم است.
وی گفت: علما و بزرگان ما از طول تاریخ تا امروز افتخار دارند که زائر این حرم هستند تو در این شهر درس میدهند و در این شهر دفن شوند. این حرم ملجا شیعیان در سراسر جهان و خاستگاه حوزه علمیه قم و مرجعیت دینی است. بیش از صد و اندی کشور در این شهر نماینده علمی دارند که این مساله نشان میدهد که پیش بینی امام صادق (ص) چقدر درست است.
وی اضافه کرد: در ادامه این روایت بیانشده است که اگر اهل قم نباشند که زمین اهلش را در خود فرو میبرد. کرامت وبرکت حضرت معصومه جهانی است. علم از قم به همه جهان افاضه و منتشر میشود و در مشرق و مغرب منتشر میشود. این روایت به این معنی است که علوم از قم به سراسر جهان میرسد. در اینجا حجت خدا بر همه مردم جهان تمام میشود به این معنی که کسی در دنیا پیدا نمیشود که دین بر او ابلاغ نشده است. پس از اینکه حجت خدا جهانی میشود وقت ظهور بقیهالله میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: طلاب باید قدردان این مطلب باشند که علم از قم جهانی میشود و ما باید بدانیم که جایگاه مان در توسعه علوم اهل بیت (ع) کجا است. قم باید به قطب ایمان و معنویت و پناه گاه جهانی و شهر الگوی جهانی بر اساس معارف اهل بیت (ع) باشد و نباید به دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت (ع) اجازه بدهیم که با جنگ نرم فرهنگی و تبدیل مبلمان شهری قم و ترویج فرهنگ غربی قم را از این ارزشهای متعالی خالی کند.
دشمن در تغییر فرهنگ قم شکست میخورد
وی اظهار کرد: دشمن میخواهد قم را به یک شهر با فرهنگ غربی مبدل کند که قطعا در این امر شکست میخورد. قم شهر قیام و اقامه دین و شهر جهاد و علم و اجتهاد و معنویت است. حوزویان در این زمینه باید جایگاه خود را بشناسند و با تاسی به امام راحل و رهبری معظم انقلاب، سنگ بنای تحول جهانی را طرح ریزی کنند. چنانچه قیام ۱۹ دی باعث پیروزی انقلاب اسلامی در این ۴۴ سال شد.
انتهای پیام