سیدسروش ساداتی جمالی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: دانشآموزان با نیازهای ویژه استان با هدف بهرهمندی از توانمندیها، افزایش خودباوری و کسب تجربه هم اکنون در آموزشگاه های فنی حرفهای و کاردانش این استان مشغول تحصیل و حرفه آموزی هستند.
وی ادامه داد: امسال ۸۲۰ دانش آموز با نیازهای ویژه در ۲۰ آموزشگاه دورههای اول متوسطه پیش حرفهای و دوم متوسطه کاردانش در مازندران مشغول تحصیل و حرفهآموزی هستند.
ساداتی جمالی بیان کرد: برگزاری دورههای آموزشی، ارتقای مهارتهای فنی و شایستگیهای شغلی، آموزش کارآفرینی، مهارتهای فنی و آموزش کسب و کار، زمینه ورود دانشآموزان مستعد با نیازهای ویژه را در آینده نزدیک به بازار کار فراهم میکند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران به نقش مهارتآموزی در بروز خلاقیتهای دانشآموزان اشاره کرد و افزود: افزایش مهارتهای زندگی، دستیابی به خودکفایی فردی، اجتماعی و اقتصادی، ارتقای انگیزهی کار، فعالیت و کسب مهارتهای شغلی دانشآموزان با نیازهای ویژه از جمله مهمترین اهداف حرفهآموزی دانش آموزان با نیازهای ویژه در آموزشگاه های فنی حرفه ای و کاردانش است.
این مسئول یادآور شد: در نظام تعلیم و تربیت، دانش آموزان به دو دسته دانش آموزان عادی و استثنایی تقسیم می شوند که دانش آموزان استثنایی نیز شامل دانش آموزان تیزهوش، دانش آموزان با نیازهای ویژه و دیر آموزان هستند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه و با رویکرد عدالت آموزشی ۱۰ گروه از دانش آموزان استثنایی زیر چتر تعلیم و تربیت قرار دارند و علاوه بر آن سازمان آموزش و پرورش استثنایی به دانش آموزان دیر آموز نیز خدمات ویژه ای ارائه میدهد.
جمالی، شمار دانشآموران استثنایی در حال تحصیل در مازندران را هشت هزار نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۷۵۰ دانشآموز استثنایی با نیازهای ویژه در ۵۱ آموزشگاه دولتی و ۲۴ مرکز مشکلات ویژه یادگیری دولتی مشغول تحصیل هستند و بقیه نیز در مدارس عادی تحصیل می کنند.
انتهای پیام