استفاده از روان‌کننده بتن و فوق روان‌کننده بتن در ساخت برج

وجود آب زیاد در بتن، مقاومت و دوام آن را به میزان زیادی کاهش می‌دهد. به همین دلیل، سالیان زیادی است که متخصصان فعال در این حوزه به دنبال افزودنی‌های بتن مناسبی هستند که آنها را جایگزین آب کنند. محصولاتی که با این هدف وارد صنعت ساخت‌وساز شده‌اند با نام مواد کاهنده آب شناخته می‌شوند.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت همگرایان تولید، یکی از محصولاتی که این روزها مورد توجه قرار دارند با نام روان‌ کننده بتن شناخته می‌شوند و می‌توانند در ترکیبات بتنی مورد استفاده قرار گیرند. امروزه، انواع روان‌کننده بتن در ساخت برج‌های مسکونی کاربردهای زیادی دارند و می‌توانند شرایط مناسبی را برای ساخت‌وساز فراهم سازند.

درصد استفاده از روان‌کننده بتن چقدر است؟

افرادی که به دنبال خرید روان‌کننده بتن هستند، ممکن است در مورد درصد استفاده از این مواد افزودنی بتن در سیمان سوالاتی داشته باشند. ابتدا باید بدانیم که این محصولات بر پایه پلی کربوکسیلات اتر می‏‌باشند و با توجه به خاصیت این مواد، این محصولات حباب‌های کمتری را در بتن به وجود می‌آورند.

هرگز نباید مواد روان‌کننده بتن را کمتر از میزان استاندارد به کار ببرید. زیرا ممکن است در بتن تغییرات نامناسبی را به وجود بیاورد. از طرف دیگر، استفاده بیش از حد از مواد فوق روان کننده بتن باعث درگیری بتن می‌شود و گاهی این زمان 48 ساعت طول می‌کشد. در نتیجه، رعایت استاندارد یکی از مواردی است که باید در زمان استفاده از مواد روان‌کننده بتن و فوق روان‌کننده بتن مد نظر قرار گیرد.

شرایط اقلیمی در استفاده از فوق روان‌کننده بتن

اگر شما برای پرداخت قیمت فوق روان‌کننده بتن در جنوب کشور اقدام می‌کنید، باید درصد مصرف آن را با توجه به شرایط اقلیمی مشخص کنید و همچنین، اگر مواد فوق روان‌کننده بتن را می‌خواهید در شمال کشور به کار ببرید، دیگر همان نسبت قبلی به کار شما نمی‌آید. شرایط اقلیمی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که بر میزان استفاده از انواع روان‌کننده بتن در ترکیب بتن اثرگذار است.

بر اساس اصول مهندسی، هر چقدر ارتفاع بتن‌ریزی زیادتر باشد، به همان اندازه بتن باید روان‌تر باشد. در تمامی پروژه‌های بزرگ و معتبر مهندسان و کسانی که به عنوان سرکارگر مشغول به کار هستند، مقداری مواد روان‌کننده بتن به همراه دارند و آنها را به موقع مورد استفاده قرار می‌دهند.

کدام عوامل بر مقدار روان کننده بتن اثر می‌گذارند؟

همانطور که در بالا متوجه شدید فوق روان‌کننده بتن یکی از افزودنی‌های بتن در ساختمان است که می‌تواند مشخصات فیزیکی و مکانیکی بتن و ملات را تقویت نمایید. شرایط اقلیمی از جمله اموری است که بر میزان مصرف این مواد اثر می‌گذارند. همچنین، ارتفاع فاکتور دیگری است که باید در زمان افزودن این مواد مورد توجه قرار دهید. فاکتورهایی که بر مقدار مواد فوق روان‌کننده بتن اثر می‌گذارند:

  • زمان گیرش بتن
  • مدل بتن‌ریزی، روش پمپاژ بتن
  • درصد انقباض بتن در محیط
  • میزان نفوذپذیری مورد نیاز برای بتن
  • آرماتور بتن
  • میزان گرما و رطوبت هوا
  • ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی سیمان
  • ویژگی‌های شیمیایی سیمان
  • میزان اسلامپ
  • مقدار حرارت‌زادیی در سیمان

استفاده از فوق روان‌کننده در بتن

شما می‌توانید این مواد را زمانی که بتن در حال ساخت است به آن اضافه کنید. مواد روان‌کننده بتن قدرت و غلظتشان بالاست و در نتیجه شما باید مواد روان کننده بتن را با آب رقیق کنید و سپس آن را به بتن اضافه نمایید. این کار باعث می‌شود اثرات این مواد بر بتن دوچندان شود. روش استفاده از مواد فوق‌‏روان‎‏کننده در بتن به صورت زیر است:

در محل تولید بتن: برای اینکه بتن در کارخانه تولید شود، ابتدا مواد در بچینگ مخلوط می‌شوند و سپس طی فرآیندهای خاص ترکیب می‌شوند. این کار توسط دستگاه‌هایی انجام می‌شود که فرسایش زیادی دارند.

در محل پروژه: گاهی شرایطی پیش می‌آید که کارفرما متوجه می‌شود مواد فوق روان کننده بتن در کارخانه به ترکیب سیمان اضافه نشده‌اند و در نتیجه بتن روانی مورد نیاز را ندارد. در اینجاست که با استفاده از این مواد می‌توان روانی بتن را افزایش داد.

در محیط آزمایشگاه: به طور کلی، محیط آزمایشگاه ایده‌آل‌ترین محیطی است که می‌توان این مواد را به کار برد. زیرا همه چیز تحت کنترل قرار دارد و شما می‌توانید به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید. شما می‌توانید در محیط آزمایشگاه تمامی شرایط و احتمالات را نیز بررسی کنید.

ترکیبی: ترکیبی به روشی گفته می‌شود که شما می‌توانید مواد فوق روان کننده بتن را هم در کارخانه و در بچینگ و هم در محل پروژه به بتن اضافه کنید. این روش مورد تایید تمامی کارشناسان است و از نظر علمی نیز به اثبات رسیده است.

سخن پایانی

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کافی را در مورد مواد فوق روان‌کننده بتن در ساخت برج‌های مسکونی در اختیار شما قرار دهیم. شرکت همگرایان تولید (کپکو) شرکتی دانش بنیان است که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت دارد و در تلاش است با تکیه بر توان داخلی و دانش بومی‌سازی‌شده بهترین خدمات رابه شما ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع افزودنی بتن، روان‌کننده بتن، فوق روان‌کننده بتن و ابر روان‌کننده بتن می‌توانید با شماره تماس 02189331  در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • چهارشنبه/ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1402022717201
  • خبرنگار : 30188