یک مسئول خبرداد

کاهش ۱۹۷ میلیون متر مکعبی حجم آب مخازن آبخوانهای آذربایجان غربی

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در سال جاری با توجه به کاهش بارش ها نسبت به سال گذشته و نسبت به متوسط دراز مدت در سطح استان ، تراز سطح آبهای زیرزمینی و حجم مخازن آبخوانهای استان نیز نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

محمد اشرفی در گفت و گو با ایسنا افزود: در فروردین ماه سال جاری بطور متوسط آبخوانها نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۹۲ سانتی متر کاهش داشته و حجم آب مخازن آبخوانها نیز در فروردین ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۹۷ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی با اشاره به تعداد چاههای غیرمجاز شناسایی شده در استان نیز اظهار کرد: در سال گذشته تعداد ۱۸۵ چاه غیر مجاز در استان شناسایی و از حفر آن جلوگیری شده است و از چاه‏های مذکور، تعداد ۷۶ حلقه چاه پر و مسلوب المنفعه شده است.

اشرفی افزود: همچنین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از حفر جدید ۱۳۳ حلقه چاه جلوگیری شده و ۷۰ حلقه چاه نیز انسداد یافته است.

وی ادامه داد: شهرستان میاندوآب با ۳۷ حلقه چاه و شهرستان بوکان با ۲۳ حلقه چاه بیشترین شهرستان‏های دارای انسداد چاه‏های شناسایی جدید بوده اند. ضمناً از حفر جدید تعداد ۴۵ حلقه چاه در میاندوآب و ۴۸ حلقه چاه در بوکان جلوگیری به عمل آمده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اظهار کرد: میانگین عمق چاه‏های غیرمجاز شناسایی جدید برابر با ۶۰/۱۲ متر بوده است. آبدهی چاه‏های مذکور با عنایت به شناسایی جدید بودن آن‏ها، صفر لحاظ شده است. چرا که از بهره ‏برداری آن جلوگیری شده است (ارتباط مستقیم با منصوبات دارد).

وی خاطر نشان کرد: دو دشت سلماس و کهریز در استان دچار وضعیت بحرانی و کم آبی هستند.

اشرفی استفاده از پتانسیل گروه‏های گشت و کنترل و بازرسی از منابع و مصارف آب‏های سطحی و زیرزمینی را از برنامه شرکت برای جلوگیری از افزایش تعداد چاههای غیر مجاز و بهره برداری غیرقانونی از منابع آبی زیرزمینی اعلام کرد و گفت: هم اکنون تعداد ۵۲ اکیپ در سطح استان جهت جلوگیری از حفاری‏های جدید و یا تخلفات اضافه برداشت و مصارف بی رویه بگارگیری و در حال گشت زنی هستند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402022717163
  • خبرنگار : 50136