یک کارگردان مستند:

مستند «مهدی که به دنیا آمد» فضایی سینمایی دارد

کارگردان مستند مهدی که به دنیا آمد گفت: با اینکه این اثر مستند است فضایی درام و سینمایی دارد؛ سینمایی بودن مستند به دلیل نحوه روایت و چیدمان قصه است و در ساختار درام و داستانی قدرتمند و منسجم است و مخاطب را درگیر می‌کند.

امیرمهدی حکیمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مستند «مهدی که به دنیا» آمد اظهار کرد: این مستند قصه کودکی است که در خانواده ناشنوا به دنیا آمده و به همین علت در دوران کودکی و نوجوانی دچار مشکلات، سختی‌ها، نگرانی‌ها و ترس‌هایی بوده است. کل مستند مواجهه مهدی با مشکلاتش در کودکی و عبور از آن‌ها است. در آخر فیلم با بزرگترین ترس زندگی‌اش مواجه می‌شود و از آن نیز عبور می‌کند.

وی افزود: این مستند یک مستند پرتره از زندگی مهدی ظریفی است که در حاشیه آن فضای خانواده و روابط خانوادگی پررنگ است. در این مستند آیین‌های مذهبی از زاویه جدیدی مطرح می‌شود. وجه اجتماعی مستند پرداختن به زندگی معلولان و به خصوص ناشنوایان است که از دریچه جدیدی به زندگی آن‌ها پرداخته است.

کارگردان مستند بیان کرد: مدت زمان این مستند ۷۲ دقیقه است و ساخت آن ۲ سال زمان برده، مهر ماه ۹۶ کار را آغاز و زمستان ۹۸ به پایان رساندیم. تاکنون در جشنواره‌های متعددی شرکت کردیم. در دوره سیزدهم در سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت در ۲ بخش ملی و آوینی حضور داشته که جایزه بهترین نویسندگی را دریافت کرده و در بخش صداگذاری نامزد شده است.

وی ادامه داد: همچنین در هشتمین دوره جشنواره بین‌اللملی فیلم شهر جایزه بهترین کارگردانی و بهترین مستند را کسب کرده است. مستند مهدی که به دنیا آمد در جشنواره آلتر دو چائو بزریل شرکت کرده است.

حکیمی در خصوص ایده اولیه بیان کرد: سال‌ها قبل از این با هیات ناشنوایان آشنا شدم و ایده‌ای در ذهنم پیرامون تناقض روضه و عزاداری در عالم سکوت ناشنوایان و عزاداری‌های پرصدای ما شکل گرفت. سال‌ها بعد تصویری از روحانی جوانی دیدم که به زبان اشاره برای ناشنوایان سخنرانی می‌کند. وی گفت: همراه حجت بامروت به دیدن او رفتیم و بعد از گفت‌وگو با او متوجه شدیم که مهدی ظریفی که همان روحانی جوان است سوژه‌ای است که دنبالش بودیم.

حکیمی تصریح کرد: با اینکه این اثر مستند است فضایی درام و سینمایی دارد. تاکنون در اکران‌هایی که داشته مخاطبان درگیر قصه شدند و بازخوردی مبنی بر کسل‌کننده بودن اثر نگرفتم. حتی بسیاری معتقد بودند از کارهای سینمایی قدرتمندتر است. سینمایی بودن مستند به دلیل نحوه روایت و چیدمان قصه است.

وی بیان کرد: مستند در ساختار درام و داستانی قدرتمند و منسجم است و مخاطب را درگیر می‌کند. می‌شود گفت به همین دلیل نیز جایزه بهترین نویسندگی جشنواره سینما حقیقت را دریافت کرده است. بازخورد مثبت و درگیر شدن مخاطبان در فضاهای مختلف مانند جامعه مذهبی تا جامعه روشنفکری دیدیم.

مخاطبان سینما به مستند توجهی ندارند

حکیمی در خصوص اکران مستند عنوان کرد: در جامعه ما مستندها کمتر مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و مورد بی‌مهری است. یک دلیلی که این اتفاق می‌افتد این است که کارهای مستند زبان سینمایی قدرتمند در آن رعایت نمی‌شود. مستند مهدی که به دنیا آمد مرزی بین سینما و مستند است. با اینکه قصه مستند است اما زبان و ساختار سینمایی آن پررنگ‌تر است. 

وی با بیان اینکه امروز اولین اکران عمومی مستند «مهدی که به دنیا آمد است»، تصریح کرد: این مستند در گروه هنر و تجربه روی پرده سینما هویزه می‌رود و تا حدود ۲ هفته اکران خواهد داشت. بعد از مشهد در دیگر شهرها نیز اکران خواهد شد.

شایان ذکر است مستند «مهدی که به دنیا آمد» به نویسندگی و کارگردانی امیرمهدی حکیمی و حجت بامروت است. امیرمهدی حکیمی و شاهد مزجی تهیه‌کنندگان اثر هستند و موسیقی این مستند را آریا عظیمی‌نژاد ساخته است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۶:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402022516395
  • خبرنگار : 50399